کارآفرینی

احتمال دورکاری ۸۰ درصد مشاغل با تداوم کرونا

یک فعال حوزه کار گفت: با توجه به تداوم شیوع کرونا پیش بینی می شود بیش از ۸۰ درصد مشاغل موجود به شکل الکترونیکی و غیرحضوری ادامه فعالیت بدهند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصلانی درخصوص ارزیابی مشاغل قابل راه اندازی در ایام کرونا اظهار کرد: معتقدم اگر بسیاری از مشاغل را دورکار کنیم هم کارها بهتر پیش می رود و هم هزینه های دولت کاهش می یابد. در بحث وام و بیمه بیکاری کرونا اتفاقی که افتاد این بود که کارگران و متقاضیان به جای مراجعه حضوری به ادارات کار از خانه بدون کمترین هزینه یا اتلاف وقت به سایت مراجعه و ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند و از طریق آن می توانند بسیاری از کارهای خود را غیرحضوری انجام بدهند مثلا قبوض آب و برق خود را اینترنتی پرداخت کنند یا خدمات بانکی دریافت کنند. آن دسته مشاغل دولتی و اداری هم که امکان فعالیتشان به شکل اینترنتی وجود دارد می توانند در این شرایط گسترش یابند.

این فعال حوزه کار افزود: شغل هایی مثل نویسندگی، ویراستاری، ترجمه یا خبرنگاری نمونه ای از مشاغلی هستند که نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می توانند از طریق ارتباط تلفنی و مجازی به راحتی تبادل اطلاعات کنند و به فعالیت ادامه دهند.

اصلانی در ادامه بر لزوم فراهم کردن زیرساختهای ارتباطی تاکید و خاطرنشان کرد: در کنار دورکاری و کسب و کارهایی که انتظار داریم به شکل غیرحضوری فعالیت کنند لازم است زمینه آموزش در مدارس و دانشگاهها به شکل اینترنتی نیز مهیا شود؛ یعنی سرعت اینترنت و امکانات و تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه از قبل پیش بینی شده باشد.

وی برگزاری غیرحضوری کلاسها و آزمونهای دانشگاهی در ایام کرونا را اجتناب ناپذیر دانست وگفت: ضعیف بودن سرعت اینترنت و قطع و وصل شدن آن می تواند مشکلاتی را در امر آموزش ایجاد کند، بنابر این دستگاههای مربوطه به ویژه وزارت ارتباطات باید در این زمینه بسترسازی کنند.

به اعتقاد این فعال حوزه کار، با توجه به تداوم شیوع کرونا و غیرقابل پیش بینی بودن شرایط، احتمال اینکه بیش از ۸۰ درصد مشاغل موجود به شکل الکترونیکی و در بستر اینترنت یا به صورت دورکاری ادامه فعالیت دهند، وجود دارد.

اصلانی در پایان با اشاره به موفق بودن کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا، افزود: خیلی از فروشگاههای آنلاین که در این ایام، به شکل اینترنتی عرضه و فروش کالا و خدمات، پوشاک و مواد خوراکی وغذایی داشتند شاید چند سال قبل چندان مطرح نبودند ولی اکنون از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با معرفی محصولات و خدمات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شده و به رونق رسیده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا