یادداشت

آینده در دستان نوجوانان کارآفرین

آینده کشور بیش از پیش نیازمند مغزهای متفکر و بازوان توانمند نوجوانان ایرانی است.هشتم آبان، روز شهادت محمد حسین فهمیده نوجوان سیزده ساله ای است که با سن کم فداکاری بزرگش برای همیشه در تاریخ ایران نقش بسته است. به همین خاطر این روز به عنوان روز نوجوان در تقویم ما نامگذاری شده است. نوجوانی؛ برهه ای مهم از زندگی هر فرد است که شالوده ی بسیاری از موفقیت های آینده در آن بنا نهاده می شود. اگر در سال هایی نه چندان دور نوجوانان این مرزو بوم با جان فشانی هایشان این مرز و بوم را حفظ کرده اند، شرایط کنونی کشور بیش از پیش نیازمند مغزهای متفکر و بازوان توانمند نوجوانان ایرانی است. البته  تفکر غالب در بسیاری از افراد براین است که باید برای کارآفرین بودن نوجوانی را پشت سر گذاشت تا از میوه ی حاصل از این کار و تلاش در میانسالی بهره مند گشت. اگر بگوییم نه، جای بسی تعجب است. اما جهان و سرگذشت بسیاری از کارآفرینان برتر دنیا نشان می دهد که می توان نوجوانی را نیز فصل
مهمی برای شروع بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه شمرد.
سنی که متاسفانه در کشور ما تنها زمانی برای فراگیر مفاهیم غیرکاربردی و تلاش برای رد شدن از سدی عظیم  بنام کنکور می شود. اکثر نوجوانان معمولا هیچ شناختی از کارآفرینی ندارند. آشنایی آن ها با این موضوع ازنوجوانی می تواند آن ها را درآینده تبدیل به کارآفرینان موفقی نماید. هدف آموزش نوجوانان با کارآفرینی ، کاهش افرادی است که بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه وارد دانشگاه شده و به دلیل فرایند آموزشی ناقص و ناکارامد و بدون یاد گرفتن مهارت های لازم و کاربردی آمار
فارغ التحصیلان بیکار کشور را بالا می برند. قراردادن فرزندانمان در مدارسی که آموزش کارآفرینی در راس آن قرار دارد، به دانش آموزان کمک می کند که زندگی بهتری داشته باشند، نه صرفا تنها چند فرمول بیاموزند و رقابت اصلی حاکم بین آن ها کسب نمره ی بالاتر باشد.  اگر فرزندان این سرزمین در مدارس و در دانشگاه ها با معدل های بالا فارغ التحصیل می شوند، لزوما آماده ی ورود به دنیای کسب و کار نیستند.

نوجوانان و کارآفرینی
نوجوانان و کارآفرینی

مطمئنم که اکثریت افراد اطرافمان، هرگز تفکرات و استارت آپ های ذهنی یک نوجوان پانزده ساله را آنقدر که باید جدی نمی گیرند و شاید تنها به آن به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی بنگرند. غافل از آنکه، این مقطع سنی در بسیاری از افراد معروف جهان نه تنها توانسته بسیاری از مرزهای علم و تکنولوژی را جابه‌جا کند، بلکه بستری بسیار شگفت انگیز، برای شروع و ادامه بسیاری از فعالیت ها و مشاغل کارآفرینانه گشته است. کارآفرین شدن در کودکی و نوجوانی مطلبی است که برخی از نوجوانان جهان آن را با پشتکار خود اثبات کرده و به آن رسیده اند. کارآفرین شدن در سن کم نشان می دهد که ذات کارآفرینی احتیاج به داشتن تحصیلات و منابع بزرگ مالی ندارد و فقط کافیست کمی هوش اقتصادی و تلاش در پی داشته باشد.
نوجوانان بسیاری که نه تنها در خانواده های ثروتمندی متولد نشده اند، بلکه افراد خود کفایی هستند که حتی به سن افتتاح حساب بانکی هم نرسیده اند. با مطالعه ی زندگینامه ی صدها نوجوان کارآفرین می توان به این مهم پی برد که کارآفرینی نه تنها یک شیوه ی تفکر است، بلکه مجموعه ای از مهارت‌هاست که باید از همان دوران کودکی آموزش داده شود. یادگیری کارآفرینی، یادگیری برای کارآفرینی و یادگیری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین می تواند اضلاع مثلثی باشد که می تواند از کودکان و نوجوانانمان کارآفرینانی موفق بسازد. البته که رسیدن به درآمدی مکفی و یا به اصطلاح ثروتمند شدن یکی از اهداف فرعی کارآفرین شدن می باشد و هدف اصلی این است که بتوانیم نگاه کارآفرینانه را به نوجوانان آموزش دهیم و بتوانیم در ذهنشان ریسک پذیری اصولی را جایگزین یک زندگی کارمندی و روتین نماییم. به آن ها بیاموزیم که هرگز رویاهایشان را فدای ترس هایشان ننمایند و حتی برای یکبار هم شده، طعم شیرین خطر کردن را بیاموزند و بدانند تضمین آینده ی ایران هرگز وابسته به ذخایر نفت و گاز نیست. آینده ی این مرز و بوم در دستان و ذهن های متفکر آن هاست.

سیده مینا دیوبند-سردبیر روزنامه تفاهم

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=77985
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن