گزارش

آیا می‌دانید عدم احترام به ارباب رجوع مجازات قانونی دارد؟

احترام به ارباب رجوع از مباحثی است که عموم مردم آن را یک امر فرمایشی می‌دانند. در حالی که حفظ کرامت ارباب رجوع در کشور ما ضمانت قانونی دارد. ما در این مطلب ابتدا به معرفی مواد قانونی در این زمینه می‌پردازیم. پس از آن برخی از مجازات‌های قانونی کارمندان در این حوزه را مطرح می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ احترام به ارباب رجوع از مواردی است که در نظر عموم مردم یک امر فرمایشی است. به عبارت دیگر مردم گمان می‌کنند احترام به ارباب رجوع، حفظ کرامت مردم در نظام اداری و تکریم ارباب رجوع در ادارات دولتی شعارهای جذاب و دلنشین دولتمردان هستند. آنچه مردم در عمل در نظام اداری مشاهده می‌کنند به ندرت با این شعارهای زیبا هم‌خوانی دارد. اما جالب است بدانید در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی برای این مورد ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است. یعنی ظاهراً همه چیز برای یک تحول در نظام اداری تدارک دیده شده اما عدم آگاهی مردم سبب سوء استفاده متولیان امر شده است. اگر شما هم از وجود چنین قوانینی بی‌خبرید با ما همراه باشید.

قانون مدیریت خدمات کشوری

مطابق ماده 25 این قانون، مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی مطابق منشور اخلاقی و اداری که در بدو ورود امضا می‌کنند موظف به احترام به ارباب رجوع هستند. در ماده 26 این قانون آمده است که دستگاه‌های اجرایی باید حقوق و تکالیف مردم در تعامل با ادارات دولتی را توسط رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم برسانند. ماده 27 این قانون نیز دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده ظرف مدت سه ماه فرآیند استاندارد روال اداری خود را به طور شفاف مستند کنند. این فرایند باید از روش‌های گوناگون در اختیار مردم قرار گیرد.

دستورالعمل نحوه تشویق و تنبیه کارکنان

ماده 8 دستورالعمل نحوه تشویق و تنبیه کارکنان نیز به احترام به «ارباب رجوع»اختصاص دارد. مطابق این قانون باید با کارمندانی که در سه مورد متوالی در طول یک ماه در تکریم کوتاهی کردند برخورد قانونی صورت گیرد.

حقوق شهروندی در نظام اداری

در ماده 2 حقوق شهروندی در نظام اداری مصوب شورای عالی اداری، مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری بیان شده است. در این ماده قانونی حق برخورداری از رفتار محترمانه و اعمال بی‌طرفانه، حق مصونیت از تبعیض، حق دسترسی آسان به خدمات اداری، حق حفظ حریم خصوصی، حق آگاهی از فرایند اداری و سایر حقوق «ارباب رجوع» به طور مشخص اعلام شده است.

قانون رسیدگی به تخلفات اداری

این قانون را می‌توان مهمترین ضمانت اجرایی احترام به «ارباب رجوع» دانست. در این قانون متولیان رسیدگی به تخلفات اداری در سطوح مختلف تعیین شده است. سپس مصادیق تخلفات اداری و مجازات آنها بیان شده است. برخی از این تخلفات اعلام شده مصادیق روشن عدم احترام به ارباب رجوع هستند. ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع، نقض قوانین، هتک حرمت ارباب رجوع، ترک خدمت در ساعات اداری و سوء استفاده از موقعیت شغلی از جمله این مصادیق است.

احترام به ارباب رجوع
لزوم شفاف‌سازی روال اداری برای مردم

مجازات عدم احترام به ارباب رجوع چیست؟

مهمترین بخش ماجرا این است که در قانون برای عدم احترام به ارباب رجوع مجازات نیز در نظر گرفته شده است. در واقع عدم احترام کارکنان اداری می‌تواند سبب تنبیه و مجازات اداری آنها شود. برخی از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای کارکنان به شرح زیر است:

  • اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی
  • توبیخ کتبی و درج در پرونده
  • کسر حقوق تا یک سوم تا یک سال
  • انفصال موقت از یک ماه تا یک سال
  • تغییر محل کار از یک ماه تا پنج سال

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد عدم آگاهی مردم مهمترین مانع اجرایی این قوانین است. به عبارت دیگر اگر عموم مردم از حقوق خود آگاه باشند و مسیر قانونی برای دریافت آن را دنبال کنند تمام کارکنان اهتمام می‌ورزند.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72800
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن