اجتماعی

آیا مصرف مواد مخدر در پیشگیری از کرونا موثر است؟

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا در کشور سوالات مطرح شده با خط ملی اعتیاد متفاوت شده است، گفت: برای مثال سوالاتی در خصوص تاثیر مصرف مواد مخدر یا الکل روی پیشگیری از کرونا پرسیده می‌شود که براساس باورهای نادرست یا اطلاعات ضد و نقیضی است که به گوش افراد رسیده است.

ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال حدود ۱۵۰ هزار تماس موفق با خط ملی اعتیاد برقرار شده است، گفت: این عدد نسبت به  چهار ماه نخست سال ۹۸ مقداری افزایش یافته است و عمدتا به ماه‌های فروردین و اردیبهشت مربوط می‌شود چراکه برخلاف هرسال که در فروردین ماه تماس با خط ملی اعتیاد به دنبال تعطیلات کم می‌شود، امسال به دلیل شیوع کرونا و نگرانی مضاعف تماس‌ها بیشتر شد.

وی با بیان اینکه زمان پاسخ دهی به تماس‌ها نیز در طول این ایام بیشتر شده است، اظهارکرد: چون افراد تماس گیرنده نگرانی بیشتری دارند و مشاورها لازم است زمان بیشتری را برای آرام کردن افراد تماس گیرنده  اختصاص دهند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه به طور میانگین۸۰ درصد از تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: این درحالیست که تعداد مصرف کنندگان زن نسبت به مردان مصرف کننده کمتر است اما زنان تماس گیرنده معمولا برای افراد دیگر خانواده مانند همسر یا فرزندشان به دنبال اطلاعات هستند که از این نظر تعدادشان نسبت به مردان تماس گیرنده بیشتر است.

قازاریان در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه از بهمن به بعد با توجه به شیوع کرونا این است که مدل سوالات مطرح شده با خط ملی اعتیاد تفاوت کرده است. برای مثال سوالاتی در خصوص تاثیر مصرف مواد مخدر یا الکل بر پیشگیری از کرونا پرسیده می‌شود که براساس باورهای نادرست یا اطلاعات ضد و نقیضی است که به گوش افراد رسیده است.

وی ادامه داد: افرادی که اعتیاد دارند ممکن است نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نکنند، به توصیه رسانه‌ها به اندازی کافی توجه نداشته باشند و تردد آنان به بیرون از منزل زیاد باشد. به همین دلیل بهداشت خانواده به خطر افتاده است و تنش هایی را به همراه دارد که از خط ملی اعتیاد این سوال مطرح می‌شد که چه طور باید معتادان را قانع کرد تا نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به سایر سوالات متداول مطرح شده از خط ملی اعتیاد پرداخت و گفت: مساله عمده دیگر که دغدغه بسیاری از تماس گیرندگان است این بود که در زمان اپیدمی کرونا پذیرش جدید در مراکز اقامتی محدود شد و منع پذیرش در مناطق قرمز برای کمپ ها و TC ها اتفاق افتاد که این موضوع تبدیل به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها شد. به همین دلیل آنها از طریق خط ملی کمک خواسته و درخواست باز شدن مراکز را داشتند. همچنین سوال بعدی این بود که با توجه به تعطیلی مراکز چه طور می‌توانند به پزشک درمانگر دسترسی پیدا کنند.

قازاریان افزود: خط ملی اعتیاد هم بر اساس بخشنامه‌ها این افراد را راهنمایی می‌کند. بعد از بازگشایی با رعایت پروتکل‌ها و با ظرفیت محدود، همچنان در بعضی از استان‌ها پذیرش جدید وجود ندارد. در استان‌های دیگر هم پذیرش محدود است که خط ملی بر اساس پروتکل‌ها افراد را راهنمایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر نوع سوالات مطرح شده از این خط متفاوت شده است، توضیح داد: اگرچه سوالات قبلی همچنان وجود دارد اما شرایط نیز باعث تغییر بخشی از نگرانی خانواده‌ها شده است. برای مثال با توجه به اینکه فرزندان دیگر مدرسه نمی‌روند و فرد معتاد نیز ممکن است در منزل باشد، این موضوع نگرانی برای خانواده ها ایجاد کرده است. چون فرزندان در این شرایط دائما در معرض دیدن صحنه‌های نامناسب هستند که همکاران خط ملی اعتیاد تا جایی که مقدور باشد به خانواده‌ها راهنمایی ارائه می‌دهند.

قازاریان در پابان با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۲۰ پاسخگوی تماس‌هاست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38917
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن