سیاسی

آمریکا، تحریم انصارالله یمن را لغو می‌کند

وزیر خارجه آمریکا از لغو تحریم انصارالله یمن تحت عنوان «سازمان تروریستی خارجی» خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن – وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که از تاریخ ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن‌ماه) انتصاب انصارالله که گاهی به نام حوثی شناخته می‌شوند را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تحت قانون مهاجرت و ملیت مطابق با دستورالعمل اجرایی (EO) ۱۳۲۲۴ لغو می‌کند.

وی اضافه کرد: ما به هشدارهای سازمان ملل، گروه‌های بشردوستانه و اعضای دو حزب کنگره گوش فرا داده‌ایم، از جمله اینکه این شناسایی، می‌تواند تاثیر مخربی بر دسترسی یمنی‌ها به کالاهای اساسی همچون مواد غذایی و سوخت داشته باشد.

دولت ترامپ در آخرین ماه خود انصارالله یمن را به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرد و این مساله باعث شد تا مشکلات عدیده‌ای در ارسال کمک به مردم ستمدیده این کشور و همچنین مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد ایجاد شود.

بحران یمن از سال ۲۰۱۵ با تهاجم سعودی به این همسایه جنوبی آغاز شد و با گذشت ۶ سال هنوز ادامه دارد.

جو بایدن در عمل به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود، ارائه هرگونه کمک به عملیات تهاجمی ائتلاف سعودی را متوقف و بر همین اساس هم دستور اجرایی دولت ترامپ را که تصور می‌کرد با اعمال فشار، ملت‌ها را به زانو در می‌آورد، لغو کرد.

وزیر خارجه بایدن ادامه داد: این لغو برای اطمینان از این است که سیاست‌های مربوطه ایالات متحده مانع کمک به کسانی که قبلاً وخیم‌ترین بحران انسانی جهان را تجربه کرده‌اند، نمی‌شود. با تمرکز بر تخفیف اوضاع انسانی در یمن، امیدواریم طرف‌های یمنی نیز بتوانند بر روی گفت‌وگو تمرکز کنند.

بلینکن همچنین از تداوم تحریم رهبران انصارالله که نقش اصلی در مذاکرات حل بحران یمن را برعهده دارند، سخن گفت و اضافه کرد: رهبران انصارالله عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین حوثی و عبدالله یحیی الحکیم تحت تحریم E.O. ۱۳۶۱۱ مربوط به اقداماتی است که صلح، امنیت یا ثبات یمن را تهدید می‌کند، باقی می‌مانند.

وی تهدید کرد: ما همچنان از نزدیک فعالیت‌های انصارالله و رهبران آن را رصد خواهیم کرد و در حال شناسایی اهداف اضافی برای تحریم، به ویژه افرادی که حملات انفجاری علیه حمل و نقل تجاری در دریای سرخ، پهپاد و حملات موشکی به عربستان سعودی انجام می‌دهند، هستیم.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد ایالات متحده همچنین به حمایت از اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه اعضای انصارالله ادامه خواهد داد و همچنان آنچه را که او «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» آن‌ها خواند را رصد می‌کند و این گروه را برای تغییر رفتار خود تحت فشار قرار می‌دهد.

بلینکن تصریح کرد: ایالات متحده همچنان در مورد آنچه که او «اقدامات مخرب انصارالله و تجاوزات از جمله به دست گرفتن کنترل مناطق وسیعی از یمن با زور، حمله به شرکای آمریکایی در خلیج فارس، آدم ربایی و شکنجه شهروندان ایالات متحده و بسیاری از متحدان ما، انحراف کمک‌های بشردوستانه، سرکوب یمنی‌ها در مناطقی که آن‌ها کنترل می‌کنند و حمله مرگبار ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ در عدن علیه کابینه دولت قانونی یمن» نامید، توجه دارد. اقدامات و ناسازگاری انصارالله، این درگیری و هزینه‌های جدی انسانی آن را طولانی می‌کند.

وی بدون اشاره به دلیل بحران یمن، حمایت دولت‌های پیشین آمریکا از این جنگ خانمانسوز و تجاوز آشکار سعودی که به کشتار بیش از ۱۱۰ هزار زن و مرد و کودک یمنی منجر شده است، مدعی شد ما همچنان در کمک به شرکای ایالات متحده در خلیج فارس در دفاع از خود از جمله در برابر تهدیدات ناشی از یمن که بسیاری از آن‌ها با حمایت ایران انجام می‌شود، متعهد هستیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ایالات متحده در کنار سازمان ملل و دیگر کشورها، تلاش‌های خود را دوچندان می‌کند تا جنگ را به پایان برساند. ما بر عقیده قوی خود که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد، تاکید می‌ورزیم.

بلینکن یادآور شد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به دنبال یک راه حل سیاسی پایدار باشند، این تنها وسیله برای پایان دادن به بحران انسانی است که مردم یمن را رنج ‌می‌دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63331
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن