آغاز طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی از شهریور ماه
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از دلایل به تعویق افتادن طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی سخن گفت.
محمد حسین باقری در گفتگو با خبرخودرو تصریح کرد: هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی (CNG) به دلیل تامین منابع مالی، تعیین شرایط اجرا و شرح کار و تبادل اطلاعات با سازمان های مربوطه جهت دریافت تأییدیه های لازم کمی زمان بر بوده و خوشبختانه تمام این موارد انجام شده و تا پایان مرداد ماه با انتخاب پیمان کارهای اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.
وی هدف اصلی از اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی را ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز دانست و گفت: بر اساس این طرح بسترهای لازم جهت اتصال هوشمند جایگاه های سی ان جی به سامانه یکپارچه معاینه فنی(سیمفا) ایجاد شده و هنگام مراجعه خودروها به جایگاه ها پس از پلاک خوانی و کنترل های لازم تاییدیه ایمنی را جهت سوخت گیری در جایگاه های سی ان جی خواهند داشت. ضمن اینکه با هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی، موارد محدودی از انفجار مخازن گاز در گذشته که به دلیل دستکاری مخزن هنگام سوخت گیری بوده، اتفاق نخواهد افتاد.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: هدف دیگر از این طرح دریافت جامعه آماری و اطلاعات لازم درباره تعداد خودروهای دوگانه سوز است. از طریق وزارت نفت به اطلاعات مربوط به خودروهای عمومی که فرآیند تبدیل روی آنها صورت گرفته و همچنین خودروهای دوگانه سوز تولید کارخانه دسترسی داریم اما آمار خاصی از خودروهای شخصی که دوگانه سوز شدند در دست نیست و با اجرای این طرح کلیه اطلاعات مربوط به خودروهای دوگانه سوز اعم از اطلاعات آماری، پلاک خودرو و مصرف آنها، پرداخت الکترونیک، کنترل مالی و تعمیرات دوره ای در جایگاه ها قابل برنامه ریزی و کنترل خواهد بود.
باقری درباره زیرساخت های لازم برای طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح مجموعه ای از زیرساخت های فنی مانند نصب دوربین در جایگاه ها و برقرای ارتباط میان آنها و کابل کشی و … بوده، برخی دیگر از زیرساخت ها مربوط به تایید اصالت پلاک خودرو توسط پلیس راهور و سامانه سیمفا، انجام معاینه فنی و همچنین کسب نظرات سازمان های مربوطه درباره این طرح و گنجاندن آن در تعیین شرح کار بوده است.
مدیر طرح سی ان جی (CNG) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه ظرفیت شرکت های برند نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: قطعا ظرفیت شرکت های برند در این طرح در نظرگرفته شده و از آن استفاده خواهد شد. همچنین امکاناتی مانند لینک ها و اطلاعات کنترلی لازم جهت دسترسی این شرکت ها به تعداد جایگاه های زیرمجموعه خود و برنامه ریزی برای تعمیرات پیشگیرانه و کلیه مواردی که قابلیت کنترل هوشمند را دارند، در اختیار این شرکت ها قرار داده خواهد شد. ضمنا توصیه ما به جایگاه ها این است که به منظور کاهش هزینه های خود زیرمجموعه و تحت کنترل شرکت های برند قرار بگیرند.