گزارش

آشنایی با مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

این روزها دائما به تعداد افرادی که وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند اضافه می‌شود. اما بهتر است پیش از هر اقدامی بدانیم که صندوق‌ سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد؟ همچنین باید بتوانیم معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشخیص دهیم. با ما همراه باشید تا در این رابطه برای شما بیشتر بگوییم.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

پیش از پرداختن به مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری لازم است که نسبت به این صندوق‌ها و عملکرد آن‌ها آشنایی داشته باشیم. عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری است یعنی افراد می‌توانند سرمایه‌های خود را بدون توجه به مقدار آن وارد صندوق‌ کنند و از سود آن بهره ببرند.

گفتنی است صندوق‌ها با جمع‌آوری سرمایه از افراد مختلف و وارد کردن آن به بازار سرمایه توان چند برابر کردن سرمایه را دارند. چرا که از یک تیم حرفه‌ایی برای بالا بردن بازده استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان دو وجه برای عملکرد صندوق‌ها در نظر بگیرم که اولین آن جمع‌آوری سرمایه و دوم افزایش سرمایه به کمک دانش و تجربه افراد زبده و متخصص است.

صندوق‌ها انواع و تفاوت‌هایی با هم دارند که لازم است به میزان ریسک و سود آن‌ها توجه شود. اینجاست که لزوم انتخاب صندوق معتبر و با تجربه و دانستن معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر همه آشکار می‌شود.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

در ادامه مزایا و سپس معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با هم بررسی می‌کنیم تا بتوانیم با توجه به این نکات یک انتخاب آگاهانه و پرسود داشته باشیم.

  • فرصتی برای سرمایه‌های خرد

یکی از مواردی که در هنگام بررسی مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کنیم، میزان سرمایه اولیه است. در این صندوق‌ها برخلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محدودیتی در مقدار سرمایه وجود ندارد و به راحتی می‌توانید سرمایه خود را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید و هر زمان به سود دلخواهتان رسیدید از آن خارج شوید.

  • کاهش ریسک

یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت و کاهش ریسک است. البته گفتیم که صندوق‌ها میزان ریسک متفاوتی دارند اما بدون توجه به نوع صندوق، می‌توان گفت تمامی صندوق‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک کمتری دارند. این ریسک کم به خاطر این است که سرمایه شما توسط افراد متخصص و زبده مدیریت می‌شود.

بنابراین توصیه ما این است که در صورت نداشتن تخصص کافی درباره سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه، بهترین گزینه برای شما انتخاب یک صندوق و سپردن سرمایه خودتان به آن است. ضمن این که صندوق‌ها مجوزهای لازم خود را از سازمان بورس دریافت می‌کنند و در حقیقت این سازمان بر عملکرد و دارایی آن‌ها نظارت می‌کند. بنابراین این نوع سرمایه‌گذاری فاقد ریسک کلاهبرداری نیز هست.

  • قدرت نقدشوندگی بالا

در هنگام بررسی مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری  قابلیت نقدشوندگی نیز فاکتو مهمی به حساب می‌آید. این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی و بدون تشریفات خاصی، میزان سرمایه خود را کاهش دهید یا سود سرمایه خود را برداشت کنید یا حتی به طور کامل سرمایه خود را از صندوق خارج کنید. در سرمایه‌گذاری مستقیم، معمولا لازم است در صف فروش بمانیم تا سهم ما فروش برود ولی در صندوق این گونه نیست.

  • صرفه جویی در وقت و هزینه

برای افرادی که مشغله کاری زیاد دارند یا تازه‌کار هستند صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است که با استفاده از آن‌ها دارایی خود را مدیریت کنید و از سود آن بهره‌مند شوید.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

این نوع سرمایه‌گذاری علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد. در ادامه به معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

  • هزینه‌های مربوطه

در سرمایه‌گذاری مبتنی بر صندوق‌ها، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید مسئله هزینه‌ها است. اداره صندوق‌های سرمایه‌گذاری هزینه دارد و زمانی که شما این نوع سرمایه‌گذاری را گزینش کردید یعنی مقداری از این هزینه را پذیرفتید و مبلغی را به عنوان هزینه اداره صندوق می‌پردازید.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه‌های کارشناسی و اداره صندوق، ریسک را تقبل کنند و در بازارهای مالی به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنند اما باید دید پذیرفتن این هزینه اندک به پذیرفتن میزان ریسک بازار ارحجیت دارد یا خیر؟ توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، حتما در خصوص هزینه‌هایی که باید بپردازید، تحقیق کنید.

  • تسلط کمتر بر مدیریت سرمایه

در سرمایه‌گذاری مستقیم، شما دقیق می‌دانید کدام سهم را به چه میزان خریده‌اید ولی زمانی که سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنید، در حقیقت مدیریت سرمایه خود را به مدیریت صندوق می‌سپارید.

یعنی در این نوع سرمایه‌گذاری شما به عنوان سرمایه‌گذار تسلط کمتری بر سرمایه خود دارید و تصمیم‌گیری‌ها بر عهده صندوق‌ است.

  • سود کمتر

از معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان گفت که سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مناسب است و در کل از نوع سرمایه‌گذاری‌های با بازده بالا محسوب می‌شود. گفتیم که صندوق‌ها متفاوتند و میزان ریسک و سود آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه در صندوق‌هایی که ریسک بیشتر است، می‌توان انتظار سود بیشتری را داشت. با توجه به این نکته می‌توان پی برد که چرا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سود در مقایسه با دیگر انواع صندوق‌ها کمتر است و البته ریسک نیز پایین است.

افراد زبده و حرفه‌ای می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم سود بیشتری در مقایسه با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به دست آورند هرچند که سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک بیشتری نیز دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه

کارگزاری آگاه از جمله کارگزاری‌های معتبر و با سابقه‌ای است که دارای حسن شهرت بسیاری در زمینه ایجاد و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. تنها یکی از صندوق‌های آگاه (صندوق مشترک آگاه)، توانسته از زمان شروع به فعالیتش 40000 درصد سود به مشتریانش تقدیم کند. علاقمندان می‌توانند از طریق انواع صندوق‌های آگاه، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. ضمن این که کارشناسان و مشاوران سرمایه‌گذاری آگاه، آمادگی دارند مشاوره‌های لازم را برای انتخاب روش مناسب سرمایه‌گذاری و تشخیص میزان ریسک‌پذیری شما ارائه دهند.

جمع بندی

در این فرصت مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با یکدیگر بررسی کردیم. با توجه به نکاتی که گفتیم، این صندوق‌ها برای افرادی که دانش و تجربه کافی بازار را ندارند یک گزینه عالی هستند. البته لازم است پیش از هر اقدامی با خواندن این مقاله مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به خوبی بشناسیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79576

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن