صنعت-معدن-تجارت

گفتگویی شنیدنی با موسس کابیون ، ارائه دهنده لوازم یدکی کامیون و ماشین های سنگین

آقای محمودی  قبل از هر چیز از معرفی خودتون شروع کنیم؟

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما،اینجانب پارسا محمودی،دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ،کارشناس خودرو های سنگین جاده ای و مدیر عامل شرکت کابیون هستم.

کابیون،اولین و بزرگترین وارد کننده تخصصی کابین و قطعات بدنه ماشین های سنگین در ایران می باشد.

خدمت شما عرض کنم که پدر گرامی سالها راننده ترانزیت بودن،بعد از مدتی حدود سال 1365-1366 فروشگاهی به نام “متحد” افتتاح میکنند و اقدام به تهیه و توزیع لوازم یدکی ماشین های سنگین و موتور های کامینز می نمایند.شرکت آمریکایی کامینز ،در زمینه تولید انواع موتور های دیزلی از کامیون تا کشتی و… فعالیت دارد و عمده فعالیت ما در اون زمان لوازم یدکی این موتورها بود، که رفته رفته در جهت گسترش کار وارد زمینه واردات لوازم یدکی و موتور های کامل دیزلی و ماشین آلات راهسازی به صورت نو و استوک از آمریکا،کانادا،دوبی… شدیم.

خوب بعد چه اتفاقی افتاد و چه جوری شد که کابیون شکل گرفت؟

 همونجور که خدمتتون عرض کردم عمده فعالیت ما روی موتور های کامینز بود که یک شرکت آمریکایی بود، رفته رفته با توجه به تحریم هایی که بر علیه کشور ما صورت گرفت شاهد ظهور برندهای چینی در همه ی زمینه ها بودیم و خوب کار ما هم از این غافله مستثنا نبود و کامیون هایی با برند های چینی وارد بازار شدند که اتفاقا روی یه سری از همین ماشین ها هم موتور کامینز بود و این مسئله زمینه ساز تغییر در روند کاری ما شد تا از ماشین های آمریکایی که در ایران بسیار قدیمی شده بودند وارد زمینه ماشین های چینی بشیم و با نام تجاری “متحدان کامینز” فعالیت خودمونو ادامه بدیم.

خوب لوازم ماشین های چینی هم قیمت مناسبتری داشت و هم دسترسی به چین برای واردات بسیار راحتتر بود و به همین دلیل وارد کنندگان لوازم یدکی ماشین های چینی به سرعت افزایش پیدا کردند و شرایط بازار برای مدتی نوسانات زیادی داشت و این مسائل بود که باعث شد ما تصمیم به  تغییر استراتژی بگیریم و فعالیت خودمونو از سال حدود 92 به صورت اختصاصی فقط در زمینه کابین وقطعات بدنه ماشین های سنگین ادامه بدیم.

ما همیشه در همه ادوار با فشار های داخلی مواجه بودیم ولی با این حال همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه هامون پیشرفت بوده .خوب دیگه شرایط کاری ایجاب می کرد که کم کم کسبو کار سنتی و کنار بزاریم که خود این مسئله نیازبه یکسری ساختار شکنی داشت، نیاز به یک پوست اندازی و تغییرات اساسی و زیر ساختی بود.این شد زمستان سال 1400 شرکت “کارن تجارت فاتح” رو ثبت کردیم و با یک ری برندینگ با نام تجاری “کابیون” فعالیت خودمونو شروع کردیم.و کابیون شد اولین شرکتی که به صورت تخصصی در زمینه اتاق و قطعات بدنه ماشین های سنگین فعالیت میکنه.

نام کابیون هم از ترکیب کابین و کامیون هست که ترکیب شدن و شده کابیون…

همونطور که گفتید شما اولین شرکتی هستید که به صورت تخصصی فقط روی قطعات بدنه ماشین های سنگین فعالیت میکنید،چی شد که تصمیم به این کار گرفتید؟و چه مزایا و معایبی برای شما داشت؟

همونطور که قبلا گفتم یک سری مسائل از ورود ماشین های چینی،راحتی واردات از چین،قیمت مناسب لوازم یدکی چینی(به خصوص لوازم موتوری) و… باعث شد افراد زیادی وارد بحث واردات بشن و تاثیر به سزایی در بازار بزارند البته این اتفاق خوبیها و بدیهای خودشو داشت ولی در کل همسو با این تغییرات مجموعه ما هم بیکار ننشست و به دنبال ایجاد وجه تمایزی در این بازار بود.

خوب تحقیقات شروع شد و چند دلیل باعث شد که این تصمیم گرفته بشه که فقط به صورت تخصصی روی کابین و قطعات بدنه فعالیت بکنیم:

-در اون زمان واردات لوازم بدنه نسبت به موتوری خیلی قوی نبود و بازار به شدت نیاز به تامین داشت

-با توجه به حجیم بودن قطعات نیاز اولیه واردات یه انبار وسیع بود که برای ما این امکان وجود داشت

-منابع تامین مورد نیاز برای خرید در دسترس بود

-تجربه واردات چندین ساله

ولی سختی های بسیار زیادی هم داره این کار،چون قطعات حجیم هستند تو یه کانتینر بار شاید نسبت به لوازم موتوری 1/5 بار جابگیرد،قطعات به شدت حساس هستند و احتمال ضرب دیدن،قر شد،رنگ پریدگی و… هست،نیاز به فضای خیلی بزرگی برای نگه داری دارند که تا اونجایی که میشه آفتاب و بارون نخوره و…(که همینجا جا داره از برادرم پرهام محمودی نهایت تشکرو بکنم چون شروع این ایده و عمده تحقیقات بر عهده ایشون بود و همیشه دلسوزانه و با از خود گذشتگی بالا سر مجموعه بودن و همه ما بهشون خیلی مدیون هستیم)

شرایط بازار لوازم یدکی کامیون در حال حاضر به چه صورت هستش و آیا راهی برای تشخیص لوازم یدکی با کیفیت و تقلبی هست؟

شرایط بازار در حال حاضر شرایط چندان جالبی ندارد،از بحث واردات،ارز،گمرک،و مشکلات داخلی گرفته تا ورود لوازم و قطعات بی کیفیت و درجه2 توسط یکسری از افراد سودجو به این بازار.

متاسفانه ما شاهد هستیم که گاها لوازم بی کیفیتی با قیمت های نازل وارد بازار میشه ولی خیلی جاها همین لوازم را به عنوان کیفیت درجه1 یا حتی اصلی با قیمت های خیلی بیشتر به رانندگان عزیز به فروش می رسونن.

ببینید تشخیص قطعات با کیفیت از بی کیفیت یه مقدار سخته و نیاز به تجربه و تخصص دارد ولی نشدنی نیست،برای مثال در زمینه کاری خود ما(قطعات بدنه) یکسری مسائل مثل ضخامت ورق،کیفیت قالب،رنگ باکیفیت کوره ای،نقاط جوش و نحوه جوشکاری،راحتی قرار گرفتن قطعه در جای خودش،کیفیت پلاستیک به کار رفته در قطعات پلاستیکی و… میتواند نشان دهنده قطعات با کیفیت از بی کیفیت باشه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا