داریوش باقرجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره طرح نظارت هوشمند بر سیستم حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: نظارت بر سیستم حملونقل عمومی نیازمند سیستمی کردن آن است و باید بتوانیم وسائل حملونقل عمومی را در هر لحظه رصد کنیم که دراین راستا زیرساختهایی ایجاد کردیم که از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی بزرگ، ضمن کنترل تردد این در جادهها و محورهای اصلی و فرعی کشور بتوانیم ایمنی مسافران را در سفرهای زمینی ارتقاء دهیم.
وی افزود: پیش از این سامانهای روی وسائل حملونقل عمومی به نام “سپهتن” نصب و راهاندازی شده بود که برخی اطلاعات و عملکرد این خودروها از جمله موقعیت، سرعت و دیگر اطلاعات آنها را به مرکز جمعآوری اطلاعات این سامانه ارسال میکرد و در حال حاضر در قالب سامانهای جمعآوری اطلاعات این وسائل حملونقل را انجام دادهایم و میتوانیم به صورت لحظهای و از طریق GPRS و GPS نصب شده روی این خودروها، اطلاعات مورد نیاز و خطاهای احتمالی کامپیوتر (EC) این خودروها را بخوانیم و ضمن خواندن آن در صورت بروز نقص فنی شرکت حملونقل، راننده و مالک خودرو مورد نظر را از بروز نقص فنی در آن وسیله نقلیه مطلع سازیم تا نسبت به رفع این نقص اقدام شود و در واقع حوادث جادهای کاهش یابد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر اینکه در قالب این سامانه اطلاعات مورد نیاز را رصد، پایش و برداشت میکنیم، گفت: این اطلاعات به ما کمک میکند که در کنار رانندهها و سیستم حملونقل عمومی بتوانیم ایمنی سفرهای جادهای با وسائل حملونقل عمومی را که مردم به آن اقبال خوبی پیدا کردهاند، افزایش دهیم.
باقرجوان تاکید کرد: این طرح با جدیت پیگیری و اجرایی خواهد شد، چرا که در قالب آن میتوان نقصهای فنی خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، مینی بوس و سواریهای کرایه عمومی بین جادهای را مانند نقص فنی در سیستم ترمز یا هر بخش دیگری که در کامپیوتر خودرو ثبت شده باشد را به صورت رصد و کنترل کنیم.
وی اعلام کرد: مردم به عنوان مسافران و مشتریان ناوگان حملونقل عمومی حقوقی دارند و اگر پیشنهاد و انتقادی داشته باشند میتوانند از طریق شماره تماسهای ۲۴ ساعته نصب شده شرکت حملونقل، راهور و سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری، آن را به اطلاع دستگاههای نظارتی ذیربط برسانند تا در اسرع وقت و به سرعت به شکایاتشان که ممکناست در صورت رسیدگی سریع از بروز یک سانحه جادهای خطرناک جلوگیری کند، رسیدگی شود.