علمی و تکنولوژی

چگونگی کسب سهم بالاتر سامسونگ از بازار لوازم خانگی با استفاده از اینترنت اشیاء

ابوالفضل معصوم‌زاده  - عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

 

سامسونگ الکترونیک یکی از بزرگ ترین تولید‌کنندگان محصولات نیمه‌هادی در جهان و همچنین برترین شرکت تولیدات الکترونیکی در کره جنوبی است. این مجموعه انواع مختلفی از لوازم مصرفی، تلویزیون‌های دیجیتال و رایانه‌، نمایشگرهای رنگی، پنل‌های ال‌ ای‌دی و چاپگرها را تولید می‌کند. محصولات نیمه هادی، دستگاه‌های ارتباطی شامل گوشی‌های بی‌سیم و تلفن‌های هوشمند تا تجهیزات شبکه، طیف وسیعی از محصولات تولیدی این شرکت هستند. این شرکت که یکی از اعضای شاخص گروه سامسونگ است، لوازم مختلف خانگی نیز نظیر اجاق مایکروویو، یخچال، دستگاه های تهویه هوا و ماشین‌های لباسشویی نیز تولید می‌کند. تقریباً نیمی از فروش این شرکت به منطقه آسیا- اقیانوسیه مربوط می‌شود.

هدفگذاری سامسونگ در بخش لوازم خانگی، تبدیل شدن به یک برند سبک زندگی است. سامسونگ هم در فروش تلفن‌های هوشمند و هم در فروش ساعت‌های هوشمند، رقابت سختی را با چینی‌ها تجربه کرده است. این شرکت اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ارائه پیشنهادات خود تحت عنوان «پروژه منشور» است تا در بخش لوازم خانگی هوشمند جایگاهی ویژه و هدفمند بر بخشی از بازار برای خود ایجاد کند و در عین حال در حال برنامه‌ریزی برای تغییر شیوه زندگی مصرف‌کننده است تا از این طریق، آنها را به این سمت سوق دهد.

لی جای سونگ ، رئیس تجارت لوازم خانگی در سامسونگ اعلام کرده سامسونگ در تلاش است تا با انتشار محصولات متناسب‌تر با این تغییرات در سبک زندگی، به یک برند تجاری در سبک زندگی مصرف‌کنندگان تبدیل شود. این غول فناوری درصدد است استراتژی های تجاری خود را به نحوی مجدداً تنظیم نماید تا یک سبک زندگی سالم و ایمن را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. همچنین در سپتامبر2020،‌ سامسونگ اعلام کرد “ما به دنبال نوآوری هستیم تا مصرف‌کنندگان بتوانند تجارب خود را از خرید لوازم خانگی غنی‌تر کنند و شخصیت خود را از طریق خرید لوازم خانگی سامسونگ در این جهان در حال تغییر نشان دهند”.

غول فناوری کره جنوبی می‌خواهد به یک برند تجاری تغییر شیوه زندگی با تمرکز بر مصرف‌کننده و به عنوان یک شرکت تولیدکننده محصولات نوآورانه با فکری متفاوت برای افراد بدل شود و بتواند قابلیتی در خود ایجاد کند تا از کلیه فضاهای خانه استفاده مجدد کرده و در شیوه کار گجت‌ها و لوازم دیجیتال مصرف‌کننده، تغییر ایجاد کند. به علاوه تصمیم سامسونگ برای حذف بیشتر تولیدات تلفن‌های هوشمند خود از کره، می‌تواند نقطه آغاز تمرکز سامسونگ بر روی لوازم خانگی مبتنی بر هوش مصنوعی در کارخانه‌های خود باشد.

لی جای سونگ در سرمقاله خود در وبسایت سامسونگ در خصوص پروژه منشور می‌گوید: شرکت در این پروژه‌، مجموعه‌ای از یخچال- فریزر و لباسشویی را راه اندازی كرده و هم اكنون در حال ارتقای گستره لوازم خانگی خود با جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی است تا از طریق استفاده از لوازم خانگی هوشمند و اینترنت اشیاء بتواند تجربیات بهتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. لی اظهار داشته همه‌گیری کووید منجر شد تا همه ما به ارزیابی مجددی از محل زندگی خود پرداخته، همچنین روش‌های عملکردی و اولویت‌بندی امور در زندگی روزمره خود را مجدداً مورد بازنگری قرار دهیم. او می‌گوید: «چنین تغییراتی در ذهنیت و عادات مطابق با چشم‌انداز سامسونگ الکترونیك در بخش لوازم دیجیتال است، یعنی فراتر رفتن از تولید ساده لوازم خانگی و تبدیل شدن به یك برند سبک زندگی واقعی با محوریت مصرف‌كننده.»

سامسونگ معتقد است با در نظر گرفتن اهمیت بیشتر خانه برای افراد و افزودن ارزش بیشتر به لوازم خانگی، زمان مناسب برای این شركت است كه فراتر از لوازم الكترونیكی مصرفی ساده برای ورود به فضای لوازم خانگی هوشمند با سرعت بیشتری قدم بردارد. تجارت لوازم خانگی این شرکت از طریق جدیدترین فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، مورد به روزرسانی قرار گرفته و هدف از آن، ایجاد جذابیت جدید در محصولات و فراهم آوردن رفاه و آسایش مصرف‌کننده است.

مرتبط ساختن بیشتر برند با زندگی مصرف‌کنندگان

یک محصول هر چقدر هم تکنولوژی پیشرفته‌ای داشته باشد تا زمانیکه زندگی مصرف‌کنندگان را ارتقا ندهد موفق نخواهد بود. امروزه شرکت‌های زیادی، بخصوص آنهایی که در صنعت تکنولوژی هستند، بدون شک محصولات بزرگی تولید می‌کنند، اما نمی‌توانند ارتباطی قوی میان مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. بنابراین هر محصول معرفی شده توسط سامسونگ همیشه مصرف‌کننده نهایی را در نظر دارد. بنابراین سامسونگ سعی دارد از نوآوری بی‌مصرف دوری کند و خود را با زندگی مصرف‌کنندگان همراه نماید. وقتی نوبت به خصوصیات محصول در زندگی روزمره می‌رسد، باید نوعی سازگاری وجود داشته باشد. همه مزایا و ویژگی ها برای مصرف‌کنندگان باید آشکار و مبتکرانه باشند. مصرف کنندگان باید فکر کنند چرا شرکت‌های دیگر قبلاً به این موضوع توجه نکرده‌اند. سامسونگ تلاش می‌کند تا به وعده برند خود عمل کند (یعنی نوآوری سازگار با زندگی مصرف‌کننده).

ایجاد اکوسیستم سامسونگ

مساله کلیدی برای سامسونگ، وفاداری به برند است. مصرف‌کنندگان نسبتاً آزاد هستند که هر برندی که می‌خواهند را انتخاب کنند. به علاوه، نقاط تمایز سامسونگ توسط شرکت‌های دیگر قابل تقلید هستند. اگرچه محصولات سامسونگ با کیفیت هستند، همیشه این امکان هست که مصرف‌کنندگان به برندهای دیگر مراجعه کنند. به همین دلیل است که سامسونگ به دنبال آن است که اکوسیستمی طراحی کند که به عنوان هزینه تعویض برای مصرف‌کنندگان آن عمل کند. این هزینه‌های تعویض به اندازه کافی بالا هستند که نمی‌توان نادیده گرفت. به علاوه تصویر برند که به عنوان یک همراه زندگی است به سامسونگ کمک می‌کنند جایگاه پایدارتری در ذهن و قلب مصرف‌کنندگان خود داشته باشد. یکی از چیزهایی که باعث می‌شوند اپل اینقدر موفق باشد اکوسیستمی است که برای محصولات خود ایجاد کرده است. سامسونگ می‌تواند همین کار را انجام دهد، یعنی اکوسیستم خودش را ایجاد کند. اما سامسونگ در موقعیت بهتری برای انجام این کار است چون دسته محصولات بسیار متنوعی دارد- نه تنها تلفن و تلوزیون دارد، بلکه دوربین هوشمند و لوازم خانگی نیز دارد. اکوسیستمی که سامسونگ پتانسیل ساختنش را دارد بیشتر از اپل، عملی است و زندگی را دگرگون می‌کند.

اکوسیستمی که سامسونگ ایجاد کرده، باید عملی باشد. همگرایی محصولات سامسونگ که به عنوان تکه‌هایی در اکوسیستم عمل می‌کنند باید در رابطه با یکدیگر معنا داشته باشند و باید تصویر برند سامسونگ را به عنوان یک همراه زندگی برای مصرف‌کنندگان خود تقویت کنند و سامسونگ در کار بهتر کردن زندگی است، در غیر این صورت، فقط به نظر می‌رسد سامسونگ فقط به دنبال فروش محصولات خود است. گوشی‌های هوشمند سامسونگ کلید این راهبرد خواهد بود، زیرا اینها چیزی هستند که مصرف‌کنندگان بیشتر به عنوان همراه زندگی در نظر می‌گیرند.

در دنیای پرسرعتی که ما زندگی می‌کنیم، مدیریت یک خانه چیزی است که مصرف‌کنندگان نباید دیگر نگرانش باشند. سامسونگ این جا وارد می‌شود، برای مثال، سامسونگ توانسته امنیت خانه را با نصب دوربین‌های هوشمند خود روی دستگاه‌های سامسونگ که در سراسر خانه وجود دارند، بهبود دهد (یعنی یخچال/ مایکروفر در آشپزخانه، تلویزیون و کولر در اتاق خواب و یا اتاق نشیمن، ماشین لباسشویی). این دوربین‌ها به گوشی‌های موبایل مصرف‌کنندگان با اپلیکیشن داخلی متصل می‌شوند و به عنوان دوربین مداربسته عمل می‌کنند، به طوریکه مصرف‌کنندگان قادر خواهند بود بر امنیت خانه‌های خود در حالیکه در محل کار یا مسافرت هستند، نظارت کنند.

در پایان باید گفت گروه سامسونگ با دنبال نمودن استراتژی‌های جدید و توجه به بیشتر به سبک زندگی مصرف‌کننده توانسته جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقا دهد و به یکی از برندهای مطرح در حوزه‌های کسب و کاری خود از جمله لوازم خانگی تبدیل شود. امروز، سامسونگ در تلاش است تا با رشد خود به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده و با یک خط تولید گسترده به افرادی از گروه‌های مختلفی خدمات‌رسانی کرده تا به بالاترین سطح سوددهی دست یابد. بنابراین محصولات و خدمات مبتکرانه و قابل اعتماد سامسونگ زندگی مصرف‌کنندگان را به سمت مسیرهای جدیدی سوق خواد داد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا