علمی و تکنولوژی

هیجان انگیزترین روندهای تحول دیجیتال در سال‌های آینده

مرتضی محمدی - کارشناس روابط عمومی الکترونیک و تحول دیجیتال

 

 درحال حاضر دوران تحول دیجیتال فرا رسیده و به همراه آن،  نوآوری های بی شمار برای شرکت ها پدید آمده است. برای آنکه در این عرصه ی به شدت در حال تغییر، سازمان ها بتوانند در دور رقابت باقی بمانند، باید به سرعت استراتژی‌های خود را هماهنگ سازند و تغییراتی که به احتمال زیاد تاثیر قابل توجهی بر تجربه مشتری می گذارد را بپذیرند. یعنی در صدر تازه ترین روندهای تحول دیجیتال قرار گیرند.

طبق بررسی‌های اخیر؛ به نظر می رسد که چندین روند، آینده تحول دیجیتال را شکل خواهند داد. فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تا زیرساخت های مبتنی بر رایانش ابری، روندهایی هستند که در حال حاضر بر نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان و یکدیگر تاثیر می گذارند.

در اینجا می خواهیم به بررسی پنج مورد از هیجان انگیزترین روندهای تحول دیجیتال که آینده کسب و کار را شکل می دهند بپردازیم.

1- فناوری رایانش ابری: رایانش ابری سال هاست که در حال پیشرفت بوده و سرانجام به موفقیت رسیده است. شرکت ها تمرکز خود را از مراکز داده ی درون سازمانی، به خدمات رایانش ابری تغییر می دهند که سبب تحول دیجیتالی بزرگی برای مشاغل در سراسر جهان می شود .

رایانش ابری روش کار شرکت ها را دگرگون کرده و آنها را قادر می سازد هرگاه که بخواهند در هر نقطه از جهان به داده مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. این فناوری به کارکنان اجازه می دهد که بدون نیاز به سفر یا صرف هزینه برای زیرساخت های فیزیکی به شکلی کارآمدتر کار کنند و در پروژه ها همکاری داشته باشند. رایانش ابری همچنین نگهداری مقادیر زیادی از داده ها به شیوه ای ایمن و در صورت نیاز، دسترسی به آنها را از راه دور آسان تر می کند.

2- مدل کار ترکیبی: شرایط جدید پس از کرونا، شیوه کار را با تغییر پارادایم مهمی روبرو کرده است . سازمان ها برای سازگاری با شرایط این دوران در حال تغییر، باید چابک و انعطاف پذیر باشند. پدیده کار ترکیبی در حال گسترش است، یعنی شیوه ای که کارکنان می توانند دورکاری در خانه یا کار در دفتر کار خود را انتخاب کنند . نتایج نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ انجام شد، نشان داد که «54% از کارکنانی که دست کم برخی اوقات دورکاری می کنند تمایل دارند که در حالت مطلوب،زمان خود را بین دورکاری از خانه و کار در محل کار تقسیم کنند و به شکل ترکیبی کارکنند.» جای تعجب نیست. چون مدل کار ترکیبی همچنین می تواند به کارکنان امکان دهد که در زمانی که بیشترین بازدهی را دارند، کار کنند. صبح، بعد از ظهر یا اواخر شب.

3- سرمایه گذاری بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: نرم افزار اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رونق یافتن است. همراه با آغاز بهره گیری از هوش مصنوعی برای افزایش توان بیشتر ابزارهای بازاریابی و فروش، افزایش شمار بازاریابان را شاهدیم که این فناوری ها را به عنوان بخشی از استراتژی تحول دیجیتال خود اتخاذ می کنند. به عنوان مثال، ثابت شد که به هنگام ایجاد تجربیات محتوای اختصاصی، هوش مصنوعی برای صرفه‌جویی در وقت بسیار ارزشمند است.

انتظار می رود که تمایل به کارآمدی بیشتر، شرکت ها را به خودکارسازی وظایف برای بهبود بهره وری سوق دهد. بر اساس نتایج نظرسنجی که در سال 2021 انجام شد، اولویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای 76 درصد از سازمان‌ها ، اولویت مهم تری نسبت به دیگر راه حل های فناوری اطلاعات بوده اند.

 

4- سیاست های شفاف حفظ حریم خصوصی:  یکی از مسائل مهم زندگی دیجیتالی، موضوع نشر اطلاعات شخصی است . این اطلاعات مواردی چون نشانی خانه، ایمیل، جزئیات کارت بانکی و الگوهای رفتاری را در بر می گیرند. به همین دلیل، حریم خصوصی و حفاظت از آن به نگرانی فزاینده ای در میان کاربران فناوری دیجیتال تبدیل شده است. شفافیت فقط به سود کاربران نیست. بلکه به شرکت ها نیز کمک می کند تا در مورد اقداماتشان صادق باشند. به عنوان مثال، خط مشی رازداری فعلی گوگل سندی شفاف است که به تمام شیوه های گردآوری داده ها و نحوه استفاده از آنها برای توسعه تبلیغات اختصاصی و ارائه خدمات بهتر به کاربرانش می پردازد. در نتیجه، کاربران کمتر احساس می کنند که فریب خورده اند و بیشتر مطلع می شوند .

5- فناوری بلاکچین، NFT ها و متاورس: بیشترین ارتباط فناوری بلاکچین تاکنون با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین بوده است. با این حال در بسیاری از شیوه های دیگر به ویژه در کسب و کار استفاده می شود. اساسی ترین وعده بلاکچین، افزایش امنیت از طریق سوابق تغییر ناپذیر آن است. اما این فناوری برای نحوه مدیریت زنجیره های تامین، کار با شرکا ومدیریت معاملات و قراردادها پیامدهایی نیز دارد.

سال گذشته ، انفجاری از توکن های غیر قابل تعویض (NFT) ها رخ داد . کلکسیون دیجیتالی منحصر به فردی که می‌توان آنها را مانند هر دارایی دیگر خرید و فروخت. امروزه اگرچه NFT ها عمدتا در زمینه های هنر و بازی های دیجیتال متمرکز شده اند، ولی برای انواع چیزها مانند املاک، سهام، اوراق قرضه یا حتی حقوق مالکیت داده نیز استفاده می شوند.

در پایان باید گفت ، چشم انداز تحول دیجیتال پیوسته تغییر می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک برای سبقت از رقبا و توسعه کسب و کارشان باید به سرعت فکر کنند و با تغییرات سازگار شوند و شرکت‌هایی که یک گام جلوترند به موفقیت می‌رسند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا