بانک-بیمه-بورس

مدیرعامل بیمه اتکایی امین: نقش بیمه در زندگی اجتماعی مغفول مانده است

 

محمدرضا خوش کیش در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد گفت: «صنعت بیمه کشور امروز بیش از ۱۵۰ هزار شغل و نماینده دارد».

به گزارش تفاهم آنلاین ، مدیرعامل بیمه اتکایی امین، تعداد نماینده‌های بیمه در هر استان را از فاکتورهای مهم در افزایش ضریب نفوذ بیمه بیان کرد و گفت: «بر اساس آمار، ضریب نفوذ بیمه تابعی از تعداد نمایندگی‌ها است اما قوانین ما دست نماینده را نمی‌گیرد بلکه پای او را می‌گیرد».

محمدرضا خوش‌کیش همچنین با بیان این‌که نماینده‌های بیمه می‌توانند سالانه ۴۰ همت درآمد برای کشور تولید ‌کنند، افزود: «هرچه تعداد این نمایندگی‌ها بیشتر باشد درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد اما مالیات، دارایی و کمیسیون‌های مختلف، گرفتاری‌های زیادی را برای نماینده‌های بیمه ایجاد می‌کنند».

خوش‌کیش یادآور شد: «برنامه‌ای را تنظیم کردیم تا ضریب نفوذ بیمه در استان کرمان که پایین‌تر از میانگین کشوری است را ارتقا بدهیم».وی خاطرنشان کرد: «یکی از فاکتورهای بسیار مهم در این حوزه، نماینده‌های بیمه هستند که سنگر اول فروش بیمه را برعهده دارند».

مدیرعامل بیمه اتکایی امین با بیان این‌که امروز هر بیمه‌ای که صادر می‌شود می‌تواند از یک معضل اجتماعی در آینده جلوگیری کند، ادامه داد: «اگر افراد، بیمه ثالث باشند تعداد زندانی‌های کشور کاهش پیدا می‌کند، اموال مردم امنیت می‌یابند و از نظر اجتماعی احساس اعتماد ایجاد می‌شود».

وی با بیان این‌که فروش هر بیمه یک اثر اجتماعی دارد، افزود: «نقش بیمه بسیار مهم است اما مغفول مانده است».

خوش‌کیش با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در برنامه هفتم، منابع انسانی و اشتغال است، اظهار کرد: «آمار نشان می‌دهد که هر شغل بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد اما یک نمایندۀ بیمه با سرمایۀ خود و راه‌اندازی یک دفتر، حداقل ۱ تا ۳ شغل پایدار و مستمر ایجاد می‌کند، بدون این‌که باری را بر دولت تحمیل کند».

وی گفت: «ما می‌خواهیم به ضریب نفوذ ۷ برسیم و ضریب نفوذ بیمه ثالث را بالا ببریم ولی بیش از ۲۵ درصد عوارض و مالیات برای بیمه‌ها تعیین ‌شده است».

وی با بیان این‌که ضریب رشد حق بیمه در کشور سالیانه ۶۲ درصد است افزود: «بر اساس آمارهای واقعی، ضریب نفوذ بیمه تابعی از تعداد نمایندگی‌ها است».

عضو شورای عالی بیمه یادآور شد: «قوانین ما امروز دست نماینده را نمی‌گیرد بلکه پای او را می‌گیرد به‌عنوان مثال بر اساس تفسیر تامین اجتماعی، نماینده بیمه پیمانکار تعریف می‌شود و برای او عوارض مرتبط با پیمانکار تعیین می‌کنند».

وی اضافه کرد: «نماینده، مالیات بر ارزش افزوده را برای حق بیمه تولید می‌کند که سال گذشته ۳۰۰ میلیارد درآمد تولید شده و امسال پیش‌بینی بود که با توجه به ۶۲ درصد در چهار ماه، این رقم به بالای ۴۰۰ میلیارد تومان برسد؛ یعنی اگر ۱۰ درصد را ارزش افزوده حساب کنیم، نماینده‌های بیمه ۴۰ همت درآمد برای کشور تولید می‌کنند».

خوش‌کیش تاکید کرد: «هرچه تعداد این نمایندگی‌ها بیشتر باشد درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد اما مالیات، دارایی و کمیسیون‌های مختلف گرفتاری‌های زیادی را برای نماینده‌های بیمه ایجاد می‌کنند».

وی افزود: «باید بر این تاکید شود که نماینده مخصوصاً در بخش حقیقی یک تاجر است و برای اشتغال پایدار، مالیات ضریب صفر و توسعۀ فرهنگ‌سازی بیمه غیرممکن است مگر اینکه در سرفصل بودجۀ برنامه هفتم توسعه منابع انسانی، برای هر استان آموزش نیروی انسانی در حوزۀ فروش بیمه تعریف شود تا این بودجه تعداد نماینده‌های کشور را در طول دو سال به دو برابر برساند».

مدیرعامل بیمه اتکایی امین گفت: «در این صورت حتماً ضریب نفوذ ما بالاتر از ۳ خواهد بود. دولت باید الزام داشته باشد دوره‌های ویژه‌ای برای توسعۀ فرهنگ بیمه در کشور برگزار کند که آموزش نماینده‌های بیمه است».

وی با بیان این‌که در جهان اول، بیمه‌های عمر بیش از 50 درصد تولید می‌شوند ولی در ایران کمتر از 15 درصد است، ، یادآور شد: «بیمه‌های عمر درآمد پایدار، سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد می‌کنند».

خوش‌کیش درپایان مهم‌ترین مسائل بیمه‌ها را آموزش، افزایش ضریب نفوذ بیمه، درآمدهای دولت و مالیات صفر عنوان کرد و گفت: « باید تاکید شود که نماینده بیمه در تامین اجتماعی تاجر باشد، از سوی دیگر حق بیمه و مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با آن را نیز شهرداری‌ها ذی نفع هستند ولی اکثر نمایندگان درگیر عوارض شهرداری هستند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا