فعالیت چشمگیر زنان در کسبوکارهای اینترنتی
اگر اینترنت را پدیدهای در نظر بگیریم که بر همه ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشته نباید از نقش آن در ایجاد کسبوکارهای اینترنتی غافل بود. به طوری که موجب شده بسیاری از زنان خانهدار نیز در فضای مجازی فعال شده و برای خود کسبوکاری راه بیندازند.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، معاون مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی درباره مشاغل و کسبکارهایی که زنان در حوزه فضای مجازی و اینترنت به آن مشغولند، میگوید: زنان فعال در این حوزه را به دو دسته تقسیم میشوند؛ برخی از آنها افرادی هستند که تحصیلات، توانمندیها و مهارتهای روز را ندارند و دستهای دیگر کسانی که این تواناییها را دارند. در حال حاضر شاید بیش از ۷۰ درصد از این زنان فعال را بتوان در دسته اول قرار داد. اما برخی دیگر دارای تحصیلات عالی، توانمندیهای علمی و فنی هستند که بهروزترند؛ به این معنا که مهارت و علم روز دارند که معمولا این افراد زیر ۴۰ سال هستند.
امید هاشمی اظهار کرد: ۷۰ درصد زنان فعال در کسبوکار اینترنتی علم روز ندارند، اما کسبوکاریهای خانگی دارند که معمولا در حوزههای هنری است، مانند صنایع دستی، پوشاک، عروسکسازی، غذا و… پتانسیل کار ۷۰ تا ۸۰ درصد به گونهای است که باید از پلتفرم اینترنت استفاده کنند. به این معنا که بسیاری از آنها در حال حاضر در فضاهای اینستاگرامی و … در حال خرید و فروش محصول هستند. بسیاری از آنها خریدوفروش کارت به کارت میکنند. کسانی هم تا حدودی پیشرفتهترند که آموزشهای کوتاه در خصوص استفاده از این پلتفرمها را داشتهاند.
وی درباره ارائه راهکارهایی که منجر به بهتر شدن فضای کار برای فعالان این حوزه میشود، افزود: کمک ما به این افراد همان توسعه پلتفرمها در اینترنت است. برای مثال در حال حاضر گروهی هستند که استارتاپی به اسم «یه کاسه» راه انداختهاند. این کسبوکار اینگونه عمل میکند که اگر هر خانمی ترشی یا محصولات غذایی تولید میکند، میتواند در این استارتاپ قرار دهد و بفروشد. یا مثلا استارتاپ «مامانپز» که خیلی معروف شد. این پلتفرم به خانمها کمک میکند غذاهایشان را بفروشند. برخی پلتفرمهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و تا حدی هم واتساپ. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این زنان همان کارهای قدیمی خود را انجام میدهند. اما باید کمک کنیم پلتفرمهایی بالا بیایند که اماکن پرداخت و استفاده از آنها بسیار راحتتر باشد. اینترنت آن قطع نشود و… این ویژگیها میتواند بازار آنها را توسعه دهد که مردم راغب شوند از این محصولات استفاده کنند.
به گفته این کارشناس فضای مجازی، نمیتوان در استارتاپها تغییر و تحول زیادی ایجاد کرد مگر اینکه بخواهیم بازار آنها را اصلاح و آن را بزرگتر کنیم.
آیت حسینی که به عنوان یک کارآفرین شناخته میشود نیز درباره وضعیت فعالیت و حضور زنان در کسبوکارهای اینترنتی و فضای مجازی بیان کرد: بر اساس آمار، حدود ۴۹ درصد از جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران را زنان شکل میدهند، اما میزان مشارکت اقتصادی آنها نشان از وضعیت مطلوب ندارد. نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۶ درصد و مردان ۶۵ درصد اعلام شده که این رقم از متوسط خاورمیانه نیز پایینتر است. همه بر این اصل متفقالقولند که توسعه یک کشور نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای منابع انسانی و به قولی مشارکت اکثریت جامعه است. بنابراین، زنان یکی از عوامل رشد اقتصادی کشورها هستند و میتوانند حضور پررنگی در عرصه اقتصادی ایفا کنند.
به گفته وی، در حال حاضر و بنا بر آمار مرکز تجارت جهانی ۸۰ درصد از کسبوکارها در دنیا، کسبوکارهای کوچک و متوسط هستند و زنان با کارآفرینی خود نزدیک به ۱۰ میلیون از این شرکتها را راهاندازی کردهاند. یکی از عرصههای اثرگذار بر اشتغال زنان، حوزه فناوری اطلاعات است که باعث میشود این قشر بتوانند بیشتر نقشآفرینی کنند و در جامعه و کسبوکار خود موفق باشند. یکی از دلایل این امر آن است که فناوری اطلاعات و قدرت و کسبوکار از حالت مردانه به سمت انسانگرایانه رفته و این سبب شده تا زنان بتوانند از قدرت خلاقیت ذاتی و قدرت پروشی که دارند استفاده ببرند.
این کارآفرین زن افزود: باید در همه لایههای کاری و ابعاد مختلف سازمانی، توسعه ایجاد و حضور زنان را پررنگتر کرد. در این مسیر باید نقشهای حمایتی را به سمت نقشهای مشارکتی سوق داد تا تاثیر بهتری در روند بهبود جایگاه زنان در فضای کسبوکار ایجاد شود. باید پذیرفت نداشتن نگاه جنسیتی و کاهش شکاف بین نیروی کار، ایجاد فرصتهای برابر، افزایش روحیه خودباوری با معرفی و تشویق زنان تاثیرگذار و فعال در حوزه کسبوکار و افزایش اعتماد به نفس آنها، مشارکت زنان را بالا خواهد برد.