روند صعودی تولید لوازم خانگی در ایران
با یک گشت ساده در بازار لوازم خانگی ایران و مشاهده ی برندهای داخلی، رشد ملموس تولیدات ایرانی را می توان به وضوح مشاهده نمود. هرچند که در اوایل سال ۹۷ با آغاز تحریم های ظالمانه تامین برخی از قطعات لوازم خانگی تولید کنندگان را در تنگنا قرار دارد، اما فعالان عرصه صنعت لوازم خانگی موفق شدند با بومی سازی و داخلی سازی کیفیت محصولات ایرانی را ارتقا دهند و همین امر سبب شد، هم اکنون بسیاری از لوازم خانگی ایرانی با کیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه شود.
با خروج تولید کنندگان کره ای از بازار لوازم خانگی ایران در کنار افزایش قیمت ارز، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مجال یافته اند تا با افزایش تولید لوازم خانگی داخلی، ضمن اشتغال زایی، سهم خود از بازار داخلی را افزایش دهند. به گفته ی بسیاری از کارشناسان این حوزه، صنعت لوازم خانگی در ایران مرحله بومی سازی را رد کرده و امروز تولید کنندگان لوازم خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان پلت فرم لوازم خانگی در جهان تبدیل شده ایم. همچنین آمارها نشان می دهد، به طور متوسط سالانه صنعت لوازم خانگی درایران حدود ۲ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما ارزش افزوده آن بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار است و این نشان می دهد، برای افزایش اشتغال زایی و تولید توسعه صنعت لوازم خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است. طی شش ماهه نخست سال 99، تولید لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب با افزایش ۳۷.۱درصد، ۵۴.۵درصد و ۸۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است و البته در شش ماهه ی دوم و با نزدیک شدن به ایام عید این مقدار به طرز چشمگیری افزایش یافت.
تمام آمار مذکور نشان می دهد که می توان با تکیه بر دانش جوانان نخبه ی ایرانی و ارزش گذاری تولیدات داخلی به نقطه ی خودکفایی دست پیدا کرد. شناسایی نخبگان و متخصصین جوان و یا شناخته شده درهمه بخش ها و موضوعات و سازماندهی و بکارگیری عملی آنها در بخشهای مختلف تولید یکی از گام های موثر برای رونق تولیدات داخلی در این حوزه می باشد. البته بکارگیری ایدههای کارآمد و جدید با همکاری و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و فراهم نمودن تسهیلات و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها و اجرای ایدههایشان هم از جمله مسائلی است که باید به شدت مورد توجه مسئولین این حوزه قرار گیرد. متاسفانه با وجود همه ی راهکارهای تسهیل کننده در حوزه ی تولید، بازنگری و به روزرسانی و همچنین رفع اشکالات و خلاءهای موجود در قوانین و مقررات اقتصادی، از جمله ی چالش های بزرگ تولیدکنندگان است. خودکفایی ایران درزمینه تولیدات لوازم خانگی نشان می دهد، ساماندهی واردات و صادرات و جلوگیری جدی و عملی از واردات کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و استفاده از سایر روشهای ترغیبی و تشویقی برای ایجاد رقابت سازنده در بخش تولید بسیار موثر است.
بسیاری از قدرتهای اقتصادی جهان جایگاه امروز خود را با تکیه بر داشته ها و ظرفیت های بومی خود به دست آوردهاند. از اینرو حمایت و تقویت بنگاههای کوچک و متوسط در کشور بسیار حائز اهمیت است و با توجه به قابلیت های بالای نیروی انسانی جوان در کشور، باید فرهنگ به کارگیری این افراد را در جامعه نهادینه شود. همچنین ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی امری ضروری و بسیار مهم است و تا زمانی چرخه ی تولید می چرخد که این بازار عرضه و تقاضا رونق داشته باشد و به همین دلیل یکی از اقدامات اساسی نهادینه کردن فرهنگ خرید کالای ایرانی به ویژه دانش بنیان است.
مصطفی یحیایی