روابط عمومی عنصر تاثیرگذار در توسعه فرهنگ بیمه
به گزارش تفاهم آنلاین؛از زمان ملی شدن شرکتهای بیمه دروقایع پس ازانقلاب اسلامی و تبدیل شرکتهای بیمه خصوصی به شرکتهای ملی شده تا ابتدای سال 1382 شمسی فقط چهار شرکت بیمه دولتی فعالیت می کردند. پس از تصویب آزاد سازی صنعت بیمه و صدورمجوز تاسیس شرکتهای خصوصی درفاصله زمانی کوتاهی تعداد شرکتهای بیمه به بیش ازسی شرکت بیمه رسید. این فاصله زمانی به قدری کوتاه بود که صنعت بیمه نتوانست سرمایه های انسانی مورد نیاز خود را تربیت نماید. لذا یک شکافی بین مهارتهای مورد نیاز صنعت بیمه و مهارتهای موجود در بازار بیمه ایجاد شد بنده نام این شکاف ایجاد شده را «خلاء دانش»می نامم. این خلاء نشان دهنده عمق نیاز صنعت بیمه به آموزش و تربیت نیروی انسانی است. از سوی دیگر تعداد نمایندگان صنعت بیمه به شدت افزایش یافته است. عدم آشنایی این بخش از صنعت بیمه با مفاهیم بنیادین بیمه می تواند آسیب جدی به اعتماد جامعه نسبت به این صنعت وارد نماید. ازسوی دیگر نوع آموزش در صنعت بیمه در دنیا از نوع آموزشهای کاربردی است اصطلاحاً از نوع آموزشهایی که به آن یادگیری ازطریق انجام دادن گفته می شود. بنابراین برای آنکه بتوانیم اعتماد عمومی در جامعه نسبت به بیمه را افزایش دهیم بایدازاین طریق، نسبت به توسعه صنعت بیمه وافزایش ضریب نفوذ بیمه برنامه ریزی کنیم. همچنین ازآنجاییکه صنعت بیمه یک صنعت وارداتی است،انتقال دانش دراین رشته نیازبه ارتباط با مراکز آموزش معتبر بین المللی بسیارمهم است وباید دراین مسیر گام های موثرتری را برداشت .
دکتر یونس مظلومی
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون