توسعه کسبوکارهای آنلاین در روزهای کرونایی
آمارها نشان میدهد که در 6 ماهه نخست سال، راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسبوکارهای آنلاین افزایش داشته و تداوم شیوع کرونا در این زمینه موثر بوده است.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، کسبوکارهای اینترنتی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که به صورت آنلاین و در بستر فضای مجازی از طریق اینترنت صورت میگیرد و عرضه کالا و خدمات به شکل رایگان یا در قبال دریافت هزینه را شامل میشود.
امروز اینترنت بیشترین تغییرات در دنیای کسبوکار را ایجاد کرده و بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است.
شیوع ویروس کرونا و تداوم آن در ماههای اخیر موجب شد تا فعالیت بسیاری از صنوف و کسبوکارهای خدماتی دچار مشکل شود و در مقابل فعالیت بسیاری از کسبوکارهای آنلاین و اینترنتی رونق یابد.
کارشناسان معتقدند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکههای اجتماعی وجود دارد، ایجاد و گسترش مشاغل اینترنتی در دوران کرونا بهتر جواب میدهد و صاحبان این کسبوکارها را به درآمدزایی میرساند؛ به زعم آنها، عرضه کالا و خدمات در بستر اینترنت موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران شده و کالا بدون واسطه از تولیدکننده به مصرف کننده میرسد.
در همین رابطه، حمید حاجاسماعیلیـکارشناس حوزه کار تاکید دارد که در شرایط کرونا باید از فضای مجازی و اینترنت بیشتر استفاده شود و حمایتهای موثرتری در این زمینه صورت گیرد.
وی میگوید: علیرغم نبود زیرساختهای لازم، کسبوکارهای اینترنتی در این دوران رونق گرفته و مردم برای بهداشت و سلامت خود از این ابزار استفاده میکنند، از این رو ضمانتهای لازم جهت اعتمادسازی مردم برای استفاده از اینترنت باید به وجود آید.
به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، کسبوکارهایی که در دوران کرونا برای فروش محصولات خود به فضای اینترنت روی آوردهاند، به شرط کسب مجوزهای لازم از سوی دولت و جلب اعتماد مردمی از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.
گفتنی است که آمار منتشره از سوی اتحادیه کسبوکارهای آنلاین نشان میدهد که تعداد پروانههای تاسیس این کسبوکارها در شش ماهه نخست امسال به ۴۲۸ پروانه رسیده که در مقایسه با سالهای قبل از رشد نسبی برخوردار بوده است.
به نظر میرسد گسترش فعالیتهای اینترنتی و توسعه دیجیتال سبکی جدید در زندگی روزمره و کسبوکار در دوران کرونا را به وجود آورده باشد به نحوی که مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل اینترنتی داده و صدور پروانه برای راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی رو به افزایش است.
بررسی میزان پراکندگی پروانههای صادرشده از سوی اتحادیه کسبوکارهای مجازی حاکی از آن است که ۴۳.۳ درصد پروانهها برای کسبوکارهایی صادر شده که عرضه کننده انواع کالا و خدمات در فروشگاههای مجازی هستند، بیشترین پروانه صادر شده به لحاظ نوع فعالیت نیز برای راهاندازی فروشگاههای بزرگ عرضه و فروش کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازمخانگی، لوازم سفر و پس از آن محصولات دیجیتالی و لوازم برقی بوده است.
استانهای تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و مازندران در صدر جدول دریافتکنندگان پروانه از اتحادیه کشوری کسبوکار مجازی هستند و بیش از ۵۰ درصد کسبوکارهای عضو اتحادیه کسبوکارهای مجازی، متعلق به استان تهران بوده که تا شهریور ۱۳۹۹ برای دریافت پروانه اقدام کردهاند.
در سالهای اخیر الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات و عرضه کالا از طریق فروشگاههای آنلاین در بازار کار اثرگذار بوده و افزایش استقبال مردم و کارآفرینان از کسبوکارهای اینترنتی را به دنبال داشته است.
موفقیت کسبوکارهای اینترنتی در دوران کرونا باعث شد تا بسیاری از سایتها و فروشگاههای آنلاین که شاید تا قبل از شیوع کرونا چندان مطرح نبودند، با معرفی خدمات و محصولات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شوند و به سرعت رونق بگیرند.