در ایام شیوع کرونا خدمات غیر حضوری بانک توسعه یافت
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل ازروابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل ازسایت تحلیلی خبری عصر ایران، اسماعیل لـله گانی گفت: این بانک با هدف پاسداشت خدمات ارزشمند و درخور تحسین پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستانهایی که در صف مقدم مقابله با شیوع ویروس کرونا هستند، در پرداخت اقساط تسهیلات، تنفس سه ماهه اعمال می کند.
بانک رفاه کارگران به عنوان بانک حامی حوزه سلامت این اقدام را به منظور همراهی و همگامی با مدافعان سلامت کشور و پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که طی روزهای دشوار مبارزه با ویروس کرونا متعهدانه و خالصانه در بیمارستانها و مراکز درمانی اقصی نقاط کشور به هم میهنان خدمات درمانی ارایه میدهند، صورت داده و اقساط ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت آن ها را با تنفس سه ماهه دریافت میکند.
مدیر عامل این بانک همچنین درخصوص سایر اقدامات بانک رفاه در ایام شیوع کرونا اظهار داشت: بانک رفاه کارگران علاوه بر راه اندازی کمپین ارائه خدمات غیرحضوری بانکداری، طبق دستورالعمل بانک مرکزی بازپرداخت اقساط تسهیلات گیرندگانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا توان بازپرداخت ندارد را به سه ماه آخر پس از سررسید تسهیلات منتقل و کسب و کارهای خرد را نیز طبق ضوابط مشمول امهال بدهی کرد.
لـلهگانی ادامه داد: یکی از راههای مقابله با ویروس کرونا استفاده حداکثری از خدمات آنلاین بانکداری دیجیتال بهویژه خدمات الکترونیک بانک رفاه کارگران است، از این رو ارائه خدمات غیرحضوری و آنلاین نظیر سامانههای اینترنت بانک، موبایل بانک، همراه کارت، تبلت بانک، همبانک و تلفنبانک رفاه کارگران بدون نیاز به تردد در سطح شهرها گسترش یافت.
بنابراین شهروندان میتوانند در سراسر کشور برای جابجایی و انتقال پول بین حسابهای خود و یا سایر افراد، پرداخت قبوض، خریدهای اینترنتی و حتی خریدهای نقدی خود از خدمات گسترده بانکداری دیجیتال بانک رفاه کارگران استفاده کنند و در این روزهای دشوار نیازی به مراجعه به شعب بانکها نیست.
مدیر عامل بانک رفاه کارگران درخصوص شرایط پیش آمده خاطر نشان ساخت: در حال حاضر کارکنان بانک رفاه تلاش می کنند تا خدمات بانکی به مشتریان همانند گذشته بدون وقفه ادامه یابد و هر روزه ضدعفونی شعب بانک و تجهیزات انجام میشود، اما مشکل اساسی درخطر انتقال ویروس کرونا از سوی مشتریان به دیگران است و به همین دلیل توصیه میشود در گام نخست اولویت استفاده از خدمات بانکی را به خدمات غیرحضوری داده و در صورت نیاز به شعب بانک رفاه حتی فاصله یک متری اعلام شده از سوی وزارت بهداشت با دیگر مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است.
همچنین پس از شیوع ویروس کرونا در ایران مشکلاتی برای فعالان اقتصادی و به ویژه کسب و کارهای کوچک در بازپرداخت تسهیلات بانکی بروز کرده است که بانک مرکزی برای حمایت از تسهیلات گیرندگان مذکور در شورای پول و اعتبار طرحی را پیشنهاد کرد که مورد موافقت قرار گرفت.
وی از نامه بانک مرکزی درخصوص ضرورت حمایت از فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: بر این اساس بانک مرکزی در نامه ای از مدیران عامل بانک ها خواسته تا اقدامات لازم برای کاهش فشار به کسب و کارها را انجام دهند و برخی اقدامات نیز برای اجرا مطرح شده است.
در این راستا بانک رفاه کارگران در اجرای دستور العمل بانک مرکزی، مشتریان و تمامی دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه که به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت اقساط خود در مواعد مقرر نیستند را منوط به آن که بدهی آن ها تا تاریخ اول دی ماه 1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد، اقساط تسهیلات دریافتی و نیز اقساط قرض الحسنه آن ها که طی ماه های اسفند 1398، فروردین و اردیبهشت 1399 سررسید می شود را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط، دریافت می کند.
همچنین بانک رفاه کارگران در مورد تسهیلات و وام دریافتی اشخاص مذکور که بازپرداخت آن ها به صورت دفعی بوده و سررسید آن ها در بازه زمانی اول اسفند 1398 تا 31 اردیبهشت 1399 قرار دارد، مهلت سه ماهه اعطا می کند تا آن ها بتوانند پس از سه ماه از سر رسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت کنند.
طبق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک رفاه کارگران از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان به واسطه تمهیدات یاد شده، در دوره مذکور جریمه یا ما به التفاوت نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد و کارمزد اضافی دریافت نمی کند و اگر بدهی اشخاص مشمول مفاد این مصوبه، در دوره زمانی اعلام شده، در چارچوب مفاد دستورالعمل در طبقات غیرجاری طبقه بندی شود، بانک مشتری یاد شده را بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری نمی کند.
وی مصادیق مشمولان بخش ها و کسب و کارهایی که متضمن آسیب و خسران ناشی از شیوع ویروس کرونا شده اند را شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها که مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و همچنین حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: همچنین تاکید شده اجرای این موارد به حضور مشتری در شعب نیازی ندارد و کارکنان راساً نسبت به امهال بدهی وفق ضوابط مربوطه اقدام و مراتب را به مشتریان مشمول اطلاع رسانی میکنند.
پیش از این بانک رفاه کارگران با راهاندازی و مشارکت در کمپین عدم مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک، مشتریان را به دریافت خدمات غیرحضوری ترغیب کرد و پرداخت سقف ساتنا و پایا در صورت درخواست مشتریان را افزایش داد و سقف برداشت روزانه از دستگاههای خودپرداز بانک رفاه نیز به مبلغ پنج میلیون ریال رسید و ساعت کاری نیز برای کارکنان شعب و مشتریان بانک رفاه کارگران تغییر کرد.
از دیگر اقدامات بانک رفاه برای مقابله با ویروس کرونا را می توان امکان تمدید تاریخ انقضای کارتهای بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء و آموزش و رعایت مسائل بهداشتی در شعب عنوان کرد.