«تارا» ایمن ترین خودروی ایرانی
مدیرعامل شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو (آیکید) با بیان اینکه در کنار استحکام بالا، کم شدن وزن بدنه موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در خودروی تارا شده، گفت: با استفاده از ورقهای جدید و مستحکم در بدنه این محصول، تارا دارای مستحکمترین و ایمنترین بدنه در میان خودروهای کشور است.
به گزارش تفاهم آنلاین، شاهین صدری با بیان اینکه در راستای افزایش استحکام، کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت، «تارا» از به روزترین مواد اولیه شامل ورقهای مخصوص «دوفازی» و فن آوری جدید موسوم به ورقهای Tailor Welded بهره می گیرد، اظهار داشت: دانش فنی ساخت قالب های فوق سنگین فلزی با ورقهای استحکام بالا در کشور سابقه نداشته و شرکت آیکید به عنوان اولین شرکت دانشبنیان در سطح گروه صنعتی ایرانخودرو و بزرگترین قالبساز خاورمیانه، موفق به شبیهسازی، طراحی و ساخت قالب های مذکور در این پروژه ملی شده است.
وی با بیان اینکه شکل دادن به ورقهای استحکام بالا نیازمند فناوری جدید است، عنوان کرد: فناوری تولید این قالب ها از دستاوردهایی بود که در کنار تولید خودروی تارا برای شرکت آیکید رقم خورد و موجب شد تا برای نخستین بار در کشور، از این تکنولوژی استفاده شود.
شاهین صدری با بیان اینکه مطابق با استانداردهای بین المللی ساخت قالب های G۱، رسیدن به اولین قطعه لیزری حدود هفت الی هشت ماه زمان میبرد، عنوان کرد: در پروژه تارا، طراحی و ساخت قالبهای فوق سنگین از واپسین روزهای پایانی سال ۹۸ در حالی آغاز شد که فعالیتهای تولیدی به علت بیماری کرونا تا اواسط اردیبهشت به سختی پیش میرفت اما همکاران ما در حرکتی جهادی، با حضور در سه شیفت کاری در کنار رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی، با ثبت رکوردی جدید در طراحی و ساخت قالب هایG۱، موفق به تولید اولین قطعات نمونه تنها در شش ماه شدند و قطعات مطابق برنامه در شهریور ماه به تولید رسید.
وی با بیان این که در قطعات بدنه «تارا» ۱۲ تا ۱۵ قطعه اصلی با ورقهایی از نوع خاص وجود دارد، اظهار کرد: بعد از انجام عملیات پرس، استحکام این قطعات افزایش می یابد و به حدود هزار مگا پاسکال می رسد که این میزان استحکام در هیچ یک از خودروهای تولید داخلی وجود نداشته است.
مدیرعامل آیکید با بیان اینکه شرکت قالب های صنعتی ایرانخودرو سالیانه حدود دو هزار تن ظرفیت ساخت قالب دارد، عنوان کرد: به دلیل اینکه پروژه تارا نیازمند حجم بالایی از قالب بود و بخش واگذار شده توسط پروژه به این شرکت شامل قطعات اصلی و بزرگ بدنه، حدود ۹۲ قطعه فلزی بدنه و هشت قطعه پلاستیکی سپرها، ظرفیتی نزدیک به سه هزار تن قالب را به خود اختصاص داده و باقی قالب ها توسط دیگر قطعه سازان در فرآیند ساخت و تامین قرار گرفته است.