کارآفرینی

اقتصاد چین در دست مشاغل خانگی

اقتصاد چین در دهه های گذشته ،رشد و توسعه حیرت انگیزی را تجربه کرده و به طریقی توانسته است، جایگاه این کشور را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان تثبیت نماید. چینی ها ؛یکه تاز اقتصاد جهان شده اند و توانسته اند یک تنه ،عمده ی بازارهای جهانی را به انحصار حود درآورند. حتی کرونا هم که قوی ترین اقتصاد ها را به زانو درآورد، ولی اقتصاد چین فقط با چالش های کوتاه مدتی مواجه شد و کرونا هم نتوانست، ضربه ای شدید و مهلک به اقتصاد چین وارد نماید. و تمامی این موارد دست به دست هم داد تا امروز چین؛ بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده ی کالا به جهان باشد. اما چگونه اقتصاد چین توانست با این جمعیت زیاد به رشد این چنینی دست یابد؟ بله، برگ برنده ی چین، مشاغل خانگی است. چینی ها بعد از دوران بحرانی جنگ جهانی دوم به تولید روی آوردند. اما تولید نیاز به کارخانه و امکانات پیشرفته داشت و نقطه ی عطف پیشرفت چینی ها دقیقا همین جاست. آن ها به جای تاسیس کارخانه، تولید را به داخل خانه ها بردند و کاری کردند تا خیلی از مواد و وسایلی که قبلا در کارخانه ها تولید می شدند، حالا در خانه ها و توسط خانواده ها و در فضای مسکونی تولید شوند. آن ها به خوبی بر این مهم واقف بودند که با این روش تا چه حد می توانند هزینه های مصرفی را کاهش دهند و تمامی آحاد جامعه ی خود را حتی از دورترین روستاها در راستای تحقق اهدافشان هم قدم و همسو نمایند.

تولید جواهرات در خانه
تولید جواهرات در خانه

دقیقا آن ها خانه ها را تبدیل به کارخانه ها کردند، تا تمامی اقشار جامعه مولد باشند. همین امر سبب شد که نه تنها بیکاری در چین کاهش یافت، بلکه بخش کم توان جامعه نیز در زمره ی تولید کنندگان قرار گرفت وهمه ی افراد جامعه اعم از زن و مرد، پیر و جوان می توانند در تولید نقش آفرینی کنند. این چنین شد که اکنون می توان به سهولت سیر تکاملی جامعه مصرف گرای چین را به جامعه ی مولد کنونی نظاره گر بود. اما متاسفانه در ایران، کسب و کارهای خانگی آنطور باید و شاید به علت موانع ساختاری و قانونی رشد نکرده اند. البته شاید به این دلیل است که مشاغل خانگی در چشم ما و نه در چشم مسئولین آنطور که باید جدی نیست، اما جالب است، بدانید که در چشم جهان کاملا جدی است و جالب تر از آنکه ،جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیای دور از جمله چین در این سال ها مدیون و مرهون شغل های خانگی بوده و است و بسیاری از برندهای مطرح و معروف امروزی از دل همین مشاغل خانگی برخواسته اند.

تجربه اقتصاد چین نشان می دهد که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازدهی و نیز سرمایه اندک در متعادل نمودن بازار کار بسیار موثر بوده است. از اینرو سامان بخشیدن، به روزرسانی و نظام مند کردن کسب و کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است که متاسفانه تاکنون هیچ سازمانی بطور مشخص، متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست. البته در کنار خلاء های قانونی و مدیریتی، هنوز آحاد مردم به پتانسیل های نهفته و نامحدود این قبیل کسب و کار ها و درآمد زایی آن ها بطور کامل واقف نیستند. پایین بودن هزینه راه اندازی و میزان ریسک پذیری آن، منحصر به فرد ترین خصوصیات این قبیل از کسب و کارهاست. آزادی و استقلال عمل بیشتر و ساعت کاری انعطاف پذیر، احتمال رسیدن به موفقیت را چندین برابر می سازد. مشاغل خانگی ؛طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را در بر می گیرد و راه اندازی یک کسب و کار خانگی علاوه بر مهارت خاص هر شغل نیازمند برخورداری از مجموعه مهارت های اساسی و پایه ای و از همه مهم تر، مهارت های بازاریابی می باشد.

چینی ها به خوبی دریافته اند که کسب و کارهای خانگی همچون یک دستگاه حفظ کننده حیات برای زنده ماندن و رشد کردن از طریق کاهش هزینه های بالاسری، به توسعه ی کسب و کارهای کوچک کمک می کنند و به همین علت بالاترین نرخ بقا را داشته اند و همین امر، منجر به کاهش هزینه های مالی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از شکست خواهد شد. چینی ها به عنوان یکی از موفق ترین الگوهای کسب و کارهای حانگی هنوز هم ،یکه تاز این عرصه اند و از مزایای آن در حال فتح کردن بی چون و چرای اقتصاد جهان اند.

مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد ارتباطات

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن