صنعت-معدن-تجارت

استفاده مهندسی‌شده از تراشه آسفالت، راهبردی مؤثر برای کاهش هزینه و ارتقای کیفیت راه‌ها

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری ، بر ضرورت بهره‌گیری مهندسی‌شده از تراشه آسفالت به عنوان فرصتی استراتژیک برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های راهسازی کشور تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، حسن جهانیان در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: افزایش مداوم هزینه‌ها، محدودیت اعتبارات و تولید انبوه تراشه‌های آسفالت در پروژه‌های بهسازی راه‌ها، ضرورت بازنگری در روش‌های سنتی و بهره‌گیری نوین از این مصالح را دوچندان کرده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، قیمت قیر بیش از ۳۶ برابر و هزینه تمام‌شده آسفالت حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است، از این‌رو، استفاده هدفمند از تراشه آسفالت به عنوان ماده‌ای مهندسی‌شده و غنی از قیر و مصالح سنگی می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در دوام و کیفیت پروژه‌ها ایجاد کند.

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه با اشاره به وضعیت موجود راه‌های کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، حدود ۳۹ درصد از راه‌های کشور نیازمند بهسازی سبک یا سنگین هستند و در همین راستا، میزان تولید تراشه‌های آسفالت طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است.جهانیان ادامه داد: طی هشت سال گذشته، حدود ۸۷ میلیون تُن آسفالت در سطح راه‌های کشور اجرا شده و در صورت فرض تولید ۲۰ درصد تراشه از این میزان، نزدیک به ۱۷.۵ میلیون تُن تراشه آسفالت قابل بازیافت تولید شده که نشان‌دهنده ظرفیت بالای استفاده بهینه از این منابع است.

وی با تشریح مزایای اقتصادی، زیست‌محیطی و فنی استفاده از تراشه‌های آسفالت، تشریح کرد: از منظر اقتصادی این اقدام موجب کاهش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل می‌شود، از نظر زیست‌محیطی نیز به استفاده بهینه از منابع و کاهش پسماندهای عمرانی می‌انجامد و از لحاظ فنی، باعث افزایش مقاومت، بهبود دوام و کاهش آسیب‌های سطحی می‌گردد.مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه با تأکید بر اهمیت کنترل کیفیت در فرآوری این مصالح یادآور شد: تفکیک دقیق، استانداردسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در کارخانه‌ها و پروژه‌های درجا، کلید موفقیت در استفاده از تراشه آسفالت محسوب می‌شود.

جهانیان با بیان نتایج پروژه آزمایشی در روستای چرگر معراج استان زنجان، گفت: این پروژه به طول ۸.۱ کیلومتر در منطقه کوهستانی اجرا شد و بررسی‌های میدانی و آزمایشگاهی نشان داد به‌کارگیری تراشه آسفالت موجب افزایش مقاومت در برابر تغییر شکل، بهبود عمر خستگی و عملکرد بهتر در دمای پایین شده است.وی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود، خاطرنشان کرد: تغییرپذیری تراشه‌ها به‌دلیل فرآوری غیراستاندارد، ضعف در دانش فنی مربوط به جوان‌سازها و فقدان آیین‌نامه ملی جامع از مهم‌ترین موانع توسعه این روش به شمار می‌رود.مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه
درباره راهکارهای پیش‌رو گفت: الزام به فرآوری استاندارد، ایجاد شناسنامه فنی برای مصالح، استفاده از جوان‌سازهای ساده و کنترل کیفی در تمامی مراحل از جمله اقدامات ضروری برای توسعه این فرآیند است.
جهانیان افزود: در این راستا، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مکاتبات لازم را با ادارات کل استانی برای تعیین میزان تولید تراشه و اجرای دستورالعمل استفاده فنی از آن انجام داده و معاونت فنی و راه روستایی این سازمان با همکاری مرکز تحقیقات نیز راهنمای ۴۵ صفحه‌ای در خصوص کاربرد تراشه در کارخانه‌ها و پروژه‌های اجرایی تدوین و به استان‌ها ارسال کرده است.وی به نمونه‌های موفق اجرای این طرح در استان یزد اشاره و اظهار کرد: نتایج پروژه‌های آزمایشی با ۲۰ درصد مصرف تراشه آسفالت، رعایت کامل الزامات فنی و کیفی را تأیید کرده است.

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه تأکید کرد: حرکت به سوی اقتصاد چرخشی در راه‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و سازگاری با محیط‌زیست، مستلزم تدوین نقشه راه ملی، ابلاغ آیین‌نامه‌های تخصصی و ایجاد مشوق‌های مالی برای پیمانکاران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا