از کجا شروع کنیم، نقاط قوت یا نقاط ضعف؟
همه ی انسان ها در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود، بارها و بارها به علت نقاط ضعفشان مورد انتقاد و بازخواست قرار گرفته اند. شاید تا امروز بسیاری از ما نتوانسته ایم، شغل مورد علاقه و یا رشته تحصیلی دلخواه خود را دنبال کنیم، چرا که نقاط ضعفمان همواره همچون پتکی مدام آرزوهای در دسترس و دور و نزدیکمان را خورد کرده است. از همین رو، همواره چنین برداشتی داریم که تقویت نقاط ضعف مهم تر از تمرکز برروی نقاط قوت است. اما حتی اگر بخواهیم ،منطقی به مسئله نگاه کنیم باید پاسخ مان این باشد که هر دو با اهمیت اند. اما کدام یک مهم تر است؟
بررسی زندگی نامه ی کارآفرینان بزرگ نشان می دهد که تقویت نقاط قوت مان به مراتب مهم تر و با ارزش تر از نقاط ضعف مان است. مگر ما چقدر فرصت داریم که بخواهیم هم نقاط ضعف مان و هم نقاط قوت مان را بهبود دهیم. تجارب افراد بزرگ نشان می دهد که ما مجبور به انتخاب هستیم، حتی اگر کسی این حرف را باور نداشته باشد، بعد از گذشت بیست سال دیگر به خودش می آید و می بیند که تمرکزش بر روی تعداد محدودی از زمینه ها بوده که اگر به جای آن بر نقاط قوتش تکیه می کرده، قطع به یقین، هزاران برابر موفق تر از امروز بود.
همه ی ما به خوبی بر این مهم واقفیم، که دنیای امروز، دنیای کار گروهی و ایجاد سینرژی است. از اینرو،
هرگز نباید نگران بود که ما به تنهایی از پس همه چیز برنمیآییم. اگر بخواهید محصولی امروزی و با کیفیت تولید کنید و شما قادر نیستید به تنهایی آن را تولید کنید، کاملا طبیعی است. در دنیای امروز یکی باید نیاز سنجی کند، یکی طراحی کند، شخص دیگر سرمایه گذاری و دستگاه های لازم را طراحی کند و در نهایت گروهی دیگر محصول را تولید کنند. البته کسب و کارهای امروز به همین سادگی هم نیست. از طراحی بسته بندی گرفته تا حمل و نقل و تبلیغات و … هر کدام متخصصان مربوط به خود را می طلبند. پس واضح و مبرهن است که همه ی این ها هرگز، کار یک فرد به تنهایی نیست و نخواهد بود و اگر در این زنجیره تنها یک مرحله به درستی انجام نشود، کسب و کارتان
در دنیای رقابت لحظه ای دوام نخواهد آورد.
مطالعات جدید نشان می دهد که در سیستم آموزشی که بر نقاط قوت دانش آموزان متمرکز شده و آموزش هایشان را متناسب با نقاط قوت آن ها تنظیم می نمایند، افرادی به مراتب موفق تر و موثرتر در آینده خواهند بود و در بعد گسترده تر، مدیرانی که به جای تمرکز بر نقاط ضعف، به نقاط قوت خود توجه می کنند، نتیجه ای بسیار بهتر از سازمان های ضعف محور می گیرند. بنابراین اگر می خواهید با سرعت پیش بروید و در زمینه ای که هستید جزو افراد برجسته شوید، اگر دوست دارید پیشرفت کنید و هر روزتان بهتر از دیروز شوید به نقاط قوت تان بچسبید. چرا که این نقاط قوت اند، که دلیل اصلی موفقیت ما هستند. حتی اگر بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید، تا آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل نکنید به موفقیت نمی رسید. بنابراین اگر می خواهید درکمترین زمان، خود را همتراز با افراد موفق دنیای کسب و کار ببینید، عزم خود را جزم کنید و تمرکز بر روی نقاط قوتتان را صدها برابر نمایید.