از سوی مرکز مدیریت راهبردی افتا تشریح شد؛ چرا ایران دچار اختلال سایبری نشد؟
درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان، اختلالات گسترده اینترنتی فعالیتهای روزمره را فلج کرد، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست که یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است.
به گزارش تفاهم آنلاین ، با وجود اینکه روز گذشته اختلال گستردهای در سیستمهای کامپیوتری برخی کشورها ایجاد و ارائه خدمات به شهروندان با چالش رو به رو شد، مسئولان و کارشناسان ایرانی اعلام کردند گزارشی از اختلال در ارائه خدمات نداشته اند.
بر همین اساس، ازسوی مرکز ملی فضای مجازی از همان ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویسهای مایکروسافت فعال شد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته و وضعیت را مدیریت کند اما هیچگونه آسیب و یا اختلالی در ارائه خدمات به مردم کشورمان گزارش نشده است.
طبق اعلام این مرکز کشورمان از سالها پیش به دلیل تحریمهای غرب از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سالها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویسهای جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و هماکنون نیز همان سرویسها عملیاتی است.
مسئله ای که امیر لاجوردی- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظبم مقررات و ارتباطات رادیویی- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی به آن اشاره کرده و گفته است: درحالیکه در بسیاری از کشورهای جهان، اختلالات گسترده اینترنتی فعالیتهای روزمره را فلج کرده، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست.
وی افزود: یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است؛ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور به خدمات ابری از طریق فراهم کنندگان داخلی تامین میشود.
از سوی دیگر مرکز مدیریت راهبردی افتا هم جزئیاتی از اختلال رخ داده را اعلام کرده است. براساس اعلام این مرکز اختلال مذکور به دلیل بروز دو مشکل بوده است. مشکل اول از دسترس خارج شدن بعضی از سرویسهای میزبانی شرکت مایکروسافت (مایکروسافت آژور) بوده است و مشکل دوم وجود اشکال در بروزرسانی عامل نرمافزاری امنیتی فالکون (محصول شرکت کرود استریک) است که روی کلاینتها و سرورهای ویندوزی به نمایش صفحه آبی منجر شده است.
به نظر میرسد در بعضی از ماشینهای مجازی موجود در زیرساخت مایکروسافت آژور از نرم افزار امنیتی فالکون استفاده شده است که کارشناسان، این امر را یکی از دلایل متوقف شدن مایکروسافت ۳۶۵ نیز میدانند. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که بصورت قاطع و مسلم نمیتوان گفت که آیا تنها دلایل ذکر شده موجب اختلال در مایکروسافت ۳۶۵ بوده است یا خیر؟
بررسیها نشان میدهد سازمانهایی که از نرم افزار امنیتی فالکون استفاده میکرده و بهروزرسانی داشتند، هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور، دچار مشکل بسیار جدی شدهاند. همچنین سازمانهایی که نرم افزار امنیتی فالکون را نداشتند ولی از مایکروسافت ۳۶۵ استفاده میکردند با مشکل مواجه شدهاند و این موضوع دامنه مشکل را بسیار گستردهتر کرده است.
اختلال جهانی بوجود آمده در سرویس ابری ویندوز، موجب اختلال در حرکت قطارهای برخی از کشورها، متوقف شدن پروازها در چند کشور، مختل شدن بورس لندن، سیستم المپیک فرانسه، فروشگاههای زنجیرهای، داروخانهها و مطب پزشکان در انگلیس شده است. مدیرعامل شرکت کرود استریک(تولید کننده نرم افزار امنیتی فالکون) هم از شناسایی این مشکل و مشخص شدن راه حلی برای رفع آن خبر داده و تاکید کرده که هیچ حمله سایبری رخ نداده است.
ایسنا