بانک-بیمه-بورس

مدیرعامل بیمه ایران معین در تشریح عملکرد موفق این شرکت در سال ۹۹ تاکید کرد: همراهی با بیمه گذاران برای کاهش فشار اقتصادی

رشد تولید حق بیمه، روند خوب افزایش سرمایه، متوازن‌سازی پرتفوی، حمایت از بیمه‌گذاران در شرایط سخت اقتصادی با اجرای طرح مهر، تمرکز بر ارائه خدمات مطلوب و توجه به خدمات پس از فروش و مواردی از این ‌دست، ازجمله اقدام‌های مهم شرکت ایران معین به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است که با تلاش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محقق شده تا به گفته مدیرعامل این شرکت، ایران معین بتواند سال ۹۹ را با یک کارنامه خوب به پایان برساند و اهداف شرکت را در سال ۱۴۰۰ محقق سازد.مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهای به‌ دست ‌آمده، به برنامه‌ریزی شرکت برای دریافت مجوز قبولی اتکایی از خارج و ایجاد بستر‌های لازم برای ورود به سرزمین اصلی و همچنین وارد شدن به بازار سرمایه پرداخت و گفت: بی‌تردید این شرکت می‌تواند با دستیابی به این اهداف، در آینده نه‌چندان دور به یکی از بازیگران اصلی عرصه بیمه کشور تبدیل شود. وی در این زمینه به تشریح عملکرد سال گذشته و اهداف شرکت بیمه ایران معین در سال ۱۴۰۰ پرداخت و تاکید کرد: این اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در شرایطی است که مشکلات زیادی بر اقتصاد کشور حاکم است و کرونا محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است، اما ما امیدواریم با در اختیار داشتن سرمایه انسانی توانمند و متخصص، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت را محقق کنیم.

رشد قابل‌توجه در حق بیمه تولیدی

داریوش محمدی با بیان اینکه بیمه ایران معین در بیش از یک سال گذشته در پی تلاش‌های انجام‌شده، توانست اتفاق‌های  بسیار خوبی را رقم بزند که آمارها موید این پیشرفت است گفت: صورت‌های مالی منتهی به سال ۹۸ شرکت، نشان می‌دهد در حوزه بیمه‌گری مستقیم مناطق آزاد و همچنین استفاده از پتانسیل قبولی اتکایی در سرزمین اصلی، ۲۶۲میلیارد تومان حق بیمه ‌ایجاد کرده‌ایم که این عدد در سال ۹۹ با رشد قابل‌توجهی به رقم ۹۸۲میلیارد تومان رسیده است.

وی در همین راستا به رشد ۱۰برابری قبولی اتکایی در سرزمین اصلی اشاره کرد و گفت: در حالی شرکت بیمه ایران معین در سال ۹۸ حدود ۷۰میلیارد در حوزه قبولی اتکایی جذب پرتفوی داشته است که این رقم در سال ۹۹ با رشد تقریبا ۱۰ برابری به ۷۰۰میلیارد رسیده است که نشان از استفاده مناسب از این پتانسیل دارد.

مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین همچنین از فاکتورهای اثرگذار بر رشد ۵۵درصدی بیمه‌گری مستقیم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تسهیل فرآیند‌ها، افزایش انگیزه شبکه فروش، اعتمادسازی و… عنوان کرد و افزود: این شرایط را در حالی به وجود آوردیم که در سنوات قبل بخشی از سهم بازارمان را از دست‌ داده بودیم، اما توانستیم در همین بازار محدود مناطق آزاد با تلاش مضاعف، بازارمان را دوباره احیا کنیم و به بازارهای جدیدی برسیم. محمدی به ورود این شرکت به باشگاه هزار میلیاردی‌ها ازلحاظ تولید حق بیمه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: این اتفاق خوبی بود که برای ایران معین رقم خورد.

افزایش سرمایه شرکت به سرانجام رسید

محمدی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های بیمه براساس میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند در قبولی اتکایی و بیمه‌گری مستقیم، ریسک قبول کنند، افزود: بنابراین هرچه سرمایه شرکت بیشتر باشد، به‌تناسب آن شرکت‌ها می‌توانند ظرفیت نگهداری ریسک خود را بالاتر ببرند و ریسک‌های بزرگ‌تری را پذیرش کنند. در غیر این صورت، شرکت باید ریسک را به‌صورت کنسرسیومی ‌پذیرفته یا در قالب اتکایی واگذار کند.

وی در همین راستا به وضعیت سرمایه شرکت بیمه ایران معین اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که در سال۹۹ رخ داد، با برگزاری چند مجمع، توانستیم سرمایه ثبتی شرکت را از ۲۵۰میلیارد تومان به ۵۶۰میلیارد تومان برسانیم.

مدیرعامل بیمه ایران معین با اعلام این خبر که در مجمع سالانه شرکت تکلیف شده است که سرمایه ایران معین مجددا افزایش یابد گفت: مقدمات این کار در حال انجام است و در صورت نهایی شدن، سرمایه شرکت به بالای ۸۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. وی افزود: این اتفاق دو دستاورد مهم برای شرکت به همراه خواهد آورد، افزایش ظرفیت نگهداری ریسک و بالا رفتن ظرفیت قبولی اتکایی که درنهایت موجب افزایش درآمد شرکت از محل حق بیمه تولیدی خواهد شد.

محمدی اظهار امیدواری کرد افزایش سرمایه شرکت تا پایان سه‌ماه سوم ۱۴۰۰ محقق شود  و یادآور شد: همان‌طور که اشاره کردم این موضوع باعث نتایج خوبی می‌شود و ظرفیت نگهداری و ظرفیت قبولی اتکایی شرکت را بالا خواهد برد.

وی در ادامه افزود: ظرفیت نگهداری شرکت در سال ۹۸، در حالی حدود ۹۲ میلیارد تومان بود که این ظرفیت در حال حاضر به ۲۵۶میلیارد تومان در هر ریسک رسیده است. ضمن اینکه در سال ۹۸ ظرفیت قبولی اتکایی شرکت، ۴۶میلیارد تومان را نشان می‌داد که درسال ۹۹ توانستیم آن را به ۱۲۸‌میلیارد تومان برسانیم.

متوازن‌سازی پرتفوی شرکت

مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین در ادامه به اقداماتی که در حوزه متوازن‌سازی پرتفوی شرکت انجام‌ شده اشاره کرد و گفت: در حالی پرتفوی شرکت در رشته بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ حدود ۴۴درصد بود که ما توانستیم درسال ۹۹ این عدد را به ۳۳درصد برسانیم که در محدوده میانگین صنعت بیمه است.

وی با بیان اینکه در ایجاد این توازن ما هیچ نماینده یا شبکه فروشی را از ثالث‌فروشی منع نکردیم، بلکه سعی کردیم با جذب پرتفوی در سایر رشته‌ها، سهم ثالث را کاهش دهیم و توازن لازم را ایجاد کنیم خاطرنشان کرد: نتیجه این رویکرد هم این شد که به‌عنوان نمونه پرتفوی شرکت را در رشته بیمه‌های انرژی از ۴درصد به ۱۱درصد رساندیم و سهم شخص ثالث را حدود ۱۵ واحد کاهش دهیم، اتفاقی کم‌نظیر که بدون فشار و تحمیل به شبکه فروش محقق شد.

مدیرعامل بیمه ایران معین در همین راستا به طرح «مهر ایران معین» به‌عنوان یک ایده خوب در جذب پرتفوی و افزایش فروش شرکت در شرایط رکود اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و یادآور شد: شرکت بیمه ایران معین با این رویکرد که باید در شرایط سخت اقتصادی از بیمه‌گذاران حمایت‌های لازم انجام شود، طرح «مهر ایران معین» را عملیاتی کرد که در همین مدت کوتاه اجرا، نتایج به‌دست‌آمده از هر حیث مطلوب بوده است.

وی با اشاره به طرح بزرگ تسهیلات بیمه‌ای «مهر ایران معین» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت همراهی با بیمه‌گذاران در فضای اقتصادی متاثر از کرونا، بیمه ایران معین با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، امکان برخورداری از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید بیمه‌نامه را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم کرده که در این راستا توانستیم در قالب این طرح، در نزدیک به ۸ ماه گذشته بیش از ۲۰هزار بیمه‌نامه خرد با حق بیمه‌ای معادل ۳۰میلیارد تومان توسط نمایندگان شرکت بفروشیم. در این طرح که شامل انواع بیمه‌های اموال و اشخاص می‌شود، تا حد امکان توازن لازم را ایجاد کردیم و فقط ثالث‌فروشی نکرده‌ایم.

مدیرعامل بیمه ایران معین با تاکید بر اینکه این رکورد کم‌نظیر در بیمه ایران‌معین در بازار محدود مناطق آزاد محقق شده است، گفت: براین باور هستیم که در این طرح توانسته‌ایم فشار اقتصادی را که به بیمه‌گذاران تحمیل می‌شود کم کنیم و در همین شرایط نه‌چندان خوب اقتصادی، بیمه را به اولویت خرید جامعه بیمه‌گذاران  برگردانیم.

توجه ویژه به کیفیت ارائه خدمات

مدیرعامل بیمه ایران معین در ادامه با تاکید بر اینکه در بازار رقابتی صنعت بیمه، همواره تلاش کرده‌ایم با اعمال طرح‌ها و سیاست‌های تشویقی و همچنین بالا بردن کیفیت خدمات‌دهی، گامی‌ در جهت افزایش سهم از بازار بیمه‌ای برداریم گفت: این در شرایطی است که در همین فضای رقابتی، رقابت‌های ناسالمی ‌شکل ‌گرفته است و نرخ‌شکنی‌هایی بروز کرده است، اما ما سعی کرده‌ایم در این فضا وارد نشویم.

به گفته وی تجربه نشان داده است؛ شرکت‌هایی که در حوزه عملکردی ضعیف هستند و نمی‌توانند خدمات خوبی ارائه دهند، برای فروش بیشتر و افزایش سهم بازار، دست به نرخ‌شکنی می‌زنند که این درنهایت به ضرر خود شرکت و صنعت بیمه خواهد بود.

محمدی معتقد است: هر خدمتی نرخی دارد و این نرخ براساس محاسبات فنی تعیین می‌شود و نمی‌توان آن را از سطحی پایین‌تر فروخت. بنابراین اگر شرکتی این کار را می‌کند قطعا در آینده دچار مشکل خواهد شد.

به گفته این فعال صنعت بیمه، اگر شرکت‌های بیمه، براساس سرمایه و توانگری مالی که دارند، ریسک قبول کنند، قطعا در زمان پرداخت خسارت با مشکل روبه‌رو نخواهند شد و این یعنی خدمات پس از فروش مناسب به بیمه‌گذاران و ایجاد اعتماد در جامعه. بی‌تردید اگر این شرایط ایجاد شود، دیگر نیازی به نرخ‌شکنی نیست و این اعتمادسازی می‌تواند به جذب مشتری کمک کند.

محمدی همچنین معتقد است: تمرکز بیمه ایران معین بر ارائه خدمات مطلوب با کمترین فشار اقتصادی به افراد جامعه و پرداخت خسارت در زمان مناسب بوده است و در تلاشیم تا از این طریق سهم بازارمان را افزایش دهیم. وی افزود: براین باور هستم که خدمات پس از فروش اگر مناسب باشد نرخ‌شکنی معنایی نخواهد داشت. ضمن اینکه در شرایطی که کرونا باعث شده بخش زیادی از کسب‌وکارها آسیب ببینند و مردم دچار مشکلات مالی شوند، ترجیح ما این است که در این فضا، به‌جای ارائه محصولات بیمه‌ای جدید، استراتژی را تغییر دهیم و فشار اقتصادی را از روی بیمه‌گذاران کم کنیم. وی تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم تعداد بیشتری محصول جدید وارد بازار کنیم، اما شرایط خرید را برای افراد جامعه فراهم نکنیم، قطعا نه کمکی به افزایش سهم بازار ما خواهد کرد، نه ضریب نفوذ بیمه را در کشور بالا خواهد برد.

مدیرعامل بیمه ایران معین ادامه داد: اگرچه نوآوری و ایجاد محصولات جدید جزو برنامه‌های شرکت است، اما در حال حاضر اولویت ما این است که تسهیلاتی را به وجود آوریم تا مردم در شرایط بد اقتصادی بتوانند بیمه خریداری کنند و این کالای مهم را از سبد خریدشان حذف نکنند که ایجاد طرح «مهر ایران معین» یکی از همین استراتژی‌هاست.

بیمه ایران معین
تشریح عملکرد موفق بیمه ایران معین

به دنبال دریافت مجوز قبولی اتکایی از خارج هستیم

محمدی در ادامه به یکی از برنامه‌های مهم ایران معین در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ما در تدارک برای دریافت مجوز قبولی اتکایی از خارج هستیم تا بتوانیم در زمانی که بستر تعاملات کشور با دنیا برقرار شد، در عرصه بین‌المللی فعالیت کنیم و ریسک از خارج قبول کنیم. در صورت تایید این درخواست و دریافت مجوز قبولی اتکایی از خارج، ایران معین جزو معدود شرکت‌هایی خواهد بود که این مجوز را دارد.

به گفته مدیرعامل بیمه ایران معین، در صورتی ‌که شاهد اتفاقات جدید و گشایش در حوزه سیاست خارجی باشیم، قطعا تعاملاتمان در عرصه بین‌المللی می‌تواند باعث توزیع ریسک شود و نگرانی‌ها را از بابت تبعات نگهداری ریسک در داخل کشور برای مدت طولانی از بین ببرد. وی براین باور است که ازآنجاکه محدودیت‌های تحریم باعث شده تمامی ‌ریسک‌ها را در داخل کشور نگهداری کنیم، ازاین ‌رو بروز حادثه و رخداد بزرگ می‌تواند بحران ایجاد کند. بنابراین مدیریت انتقال ریسک‌ها به خارج از کشور می‌تواند به نفع صنعت بیمه باشد.

محمدی اظهار امیدواری کرد با عملکرد خوبی که ایران معین در حوزه اتکایی داخل کشور داشته‌، این شرکت بتواند مجوز اتکایی قبولی از خارج را نیز از بیمه مرکزی دریافت کند .

آمادگی ایران معین برای فعالیت در سرزمین اصلی

مدیرعامل بیمه ایران معین در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای حضور درسرزمین اصلی دارید یا خیر،گفت: زمانی که قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاسیس شد، شرکت‌های بیمه تخصصی این مناطق قرار بود برای کارهای ویژه‌ای که در این مناطق قرار بود شکل بگیرد، حضور داشته باشند که این هدف آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و مدل فعالیت شرکت‌ها در مناطق آزاد همانی شد که در سرزمین اصلی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شد تا شرکت‌هایی که در سرزمین اصلی فعالیت می‌کنند به تدریج وارد بازار مناطق آزاد شوند و بخش زیادی از پرتفوی آنها را تصاحب کنند که این به ضرر شرکت‌های فعال مناطق آزاد شد.

به گفته این فعال صنعت بیمه، فعالیت شرکت‌های بیمه مناطق آزاد، فقط محدود به این مناطق است و نمی‌توانند در سرزمین اصلی فعالیت کنند. در این راستا به دلیل مشکلاتی که بعضا از سوی شرکت‌های مناطق آزاد مبنی بر وجود مشکلات اقتصادی و رکود حاکم در این مناطق مطرح می‌شود، این درخواست همواره وجود دارد که بتوانند در سرزمین اصلی فعالیت داشته باشند.

به گفته مدیرعامل بیمه ‌ایران‌معین، این موضوع در شرکت متبوع وی نیز درحال پیگیری است و علاقه‌مند هستیم تا بتوانیم فعالیت‌مان را در سرزمین اصلی دنبال کنیم. وی براین باور است که شرکت‌های مناطق آزاد از دسترسی به پرتفوی شرکت‌های بیمه سرزمین اصلی محروم هستند، در حالی که شرکت‌های سرزمین اصلی، با گرفتن مجوز پرتفوی مناطق آزاد را جذب می‌کنند که این با فلسفه وجودی مناطق آزاد همخوانی ندارد.

این کارشناس صنعت بیمه خاطرنشان کرد‌: این منصفانه نیست و ازاین‌رو ما تلاش داریم حسب تکلیف سهامدار عمده شرکت، فعالیت‌مان را وارد سرزمین اصلی کنیم که اگر بسترها فراهم شود و بتوانیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم زودتر این هدف را محقق خواهیم کرد و این موضوع جزو برنامه‌های اصلی شرکت است.

به گفته وی این امر باعث می‌شود که فعالیت شرکت متحول شود و تحقق این موضوع، بیمه ایران معین را به یکی از بازیگران مطرح صنعت بیمه تبدیل خواهد کرد. در صورت بروز شرایط جدید قطعا استراتژی‌های شرکت تغییر خواهد کرد.

مزیت مالیاتی که حذف شد

محمدی در عین حال به بحث حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که در این مناطق فعالیت می‌کنند، درزمان شروع فعالیتشان، بحث مالیات را براساس قانون مناطق آزاد، در برنامه‌ها و اهدافشان ندیده بودند و این موضوع  یک مزیت قلمداد می‌شد، اما اینک با تصمیم مجلس مبنی برحذف معافیت مالیات ارزش افزوده، این مزیت از بین رفته و انگیزه فعالیت درمناطق آزاد از شرکت‌ها سلب شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا جلساتی را با نمایندگان مجلس داشته‌ایم و رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم که در صورت امکان در این خصوص بازنگری صورت گیرد که امیدواریم این امر محقق شود، افزود: قطعا مالیات ارزش افزوده در فعالیت‌های اقتصادی بزرگ، عدد قابل‌توجهی خواهد بود و حذف این معافیت به ضرر فعالان این بخش است.

به گفته محمدی، عدد مالیات ارزش افزوده در شرایط فعلی اقتصاد و وجود کرونا که بسیاری از کسب و کارها را دچار رکود کرده است می‌تواند برای بیمه‌گذاران با اهمیت باشد و آنها را از خرید بیمه‌نامه منصرف کند یا اولویت آن را در سبد اقتصادی خانوارها تغییر دهد. وی معتقد است در شرایط حال حاضر اقتصادی، باید تمامی ‌اقدامات به سمت بهبود معیشت خانوارها باشد تا بیمه درنهایت از سبد اقتصادی خانوارها حذف نشود و از اولویتشان خارج نشود.

برنامه شرکت برای ورود به بازار سرمایه

محمدی یکی  دیگر از برنامه‌های مهم شرکت را پس از افزایش سرمایه ورود به بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: با جدیت در تلاش هستیم که این هدف را عملیاتی کنیم. در این راستا فرآیندها در حال انجام است و حق پذیرش عرضه در فرابورس نیز  پرداخت شده است تا به‌عنوان آخرین گام از سوی شرکت، پرونده پذیرش شرکت در هیات پذیرش فرابورس طرح شود و ان‌شاءالله مورد موافقت قرار گیرد.

 

وی در پایان با بیان اینکه به سرانجام رساندن این هدف کارسخت و زمانبری است، افزود: امیدواریم این مهم زودتر به نتیجه برسد و ایران معین به‌عنوان نخستین شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه بیمه ایران وارد بازار سرمایه شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75531
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن