اجتماعی

۷۰ درصد خدمات تأمین اجتماعی غیرحضوری می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ورود به سومین هفته اجرای طرح ۳۰۷۰ که قرار بود بر اساس آن تا بهمن‌ماه ۳۰ خدمت و هر دوشنبه چند خدمت، الکترونیکی و غیرحضوری شوند، گفت: در هفته سوم طرح ۳۰۷۰ قرار داریم که با تحقق آن ۷۰ میلیون از 96 میلیون مراجعه سالیانه به شعب تامین اجتماعی کاهش می‌یابد، یعنی بیش از ۷۰ درصد خدمات غیرحضوری می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، مصطفی سالاری در نشستی خبری با بیان اینکه در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی امکان استفاده از صندوق شخصی فراهم شده است، افزود: مفاصاحساب، استعلام وضعیت بیمه‌شدگان و مستمری‌‌بگیران و به طور کلی تمامی استعلام‌هایی که سایر دستگاه‌ها از سازمان دریافت می‌کنند از طریق صندوق شخصی به صورت غیرحضوری قابل دریافت است.

وی بیان کرد: بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان می‌توانند گواهی‌ها و استعلام‌ها را در صندوق شخصی خود در سامانه خدمات غیرحضوری ذخیره کنند و از طریق سازوکار طراحی شده در این سامانه به سایر دستگاه‌ها مجوز دسترسی به صندوق شخصی خود را بدهند و دستگاه‌های مختلف گواهی مورد نیاز را از سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: با دستگاه‌هایی که معمولا از سازمان تأمین اجتماعی استعلام می‌کنند، مکاتبه می‌کنیم و ما آمادگی داریم که از طریق API تبادل اطلاعات داشته باشیم از این طریق مراجعات مردم را کاهش دهیم و امنیت تبادل اطلاعات را نیز بالا ببریم.

سالاری ادامه داد: در دو هفته گذشته سه خدمت غیرحضوری شدند و امروز پنج خدمت دیگر، الکترونیکی خواهند شد و نیاز به حضور بیمه شده را منتفی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه تا امروز جلو رفته‌ایم، تصریح کرد: در هفته‌های آینده نیز به برنامه اعلامی پایبند خواهیم بود. تا بهمن ماه سال جاری 30 خدمت غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی رونمایی و ۷۰ میلیون از ۹۶ میلیون مراجعه به شعب کاسته می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا ارائه این خدمات به صورت حضوری ممنوع خواهد شد؟ عنوان کرد: ما نمی توانیم جلوی مراجعه مردم را بگیریم. اگر هم شخصی به شعب مراجعه کند همکار ما در ورودی شعب وی را راهنمایی می‌کند و بروشورها را ارائه و با گوشی همراه آن خدمت را برایش فعال می‌کند.

سالاری گفت: باید برای ما قطعی شود که روزی به ارائه حضوری خدمات برنمی گردیم. اگر دوگانه باشد این نگرانی هست که دوباره به حالت حضوری برگردد. ممنوعیت برای همکاران ماست. باید در ورودی شعب کاری کنیم که بیمه‌شدگان به باجه نروند.

وی درباره ثبت نام برای دریافت خدمات غیرحضوری و ضرورت ارائه شماره حساب و تطابق اطلاعات هویتی فرد با شماره تلفن همراهش اظهار کرد: برای برخی خدمات شماره حساب می‌خواهیم و موبایل که به نام فرد باشد. در همه این موارد بخش قابل توجهی ثبت نام کرده اند و هرکس ثبت نام نکرده باید اطلاعاتش را تکمیل کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه این خدمات علاوه بر طرح نسخه الکترونیک هستند گفت: از آخر مهرماه همه امکانات نسخه نویسی در همه مطب‌ها به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری فراهم شده و کار از نظر ما تمام شده و جامعه درمانی باید به ما ملحق شوند که مشوق‌هایی در نظر گرفته ایم و امید است به مرحله ای برسیم که نسخه نویسی کاغذی نداشته باشیم.

سالاری با بیان اینکه مرجع استعلام کمک هزینه ازدواج و عائله‌مندی و به طور کلی وقایع چهارگانه، ثبت احوال است، گفت: سازمان ثبت احوال در طرح ۳۰۷۰سازمان همکاری بسیار خوبی داشته است که از آقای درخشان نیا و همکاران ایشان تشکر می‌کنیم. اگر همکاری ثبت احوال نبود، امکان اجرای این برنامه‌ها وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه از اسفند تا آخر خرداد مقرری بیمه بیکاری یک میلیون و ۵۰ هزار نفرماه برقرار شد، افزود: از خرداد ماه تا کنون مقرری بیمه بیکاری برای ۸۲ هزار نفر برقرار شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: طرحی درباره بیمه بیکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی آماده و ارائه شده است که جزئیات آن امروز در جلسه ای در کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا بررسی و موارد لازم تصمیم گیری می‌شود.

علی‌اکبر ربیع‌زاده-رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست به اعلام جزئیات پنج خدمت جدید سازمان تامین اجتماعی که از این پس در قالب طرح ۳۰۷۰ به صورت غیرحضوری ارائه می‌شوند، پرداخت.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان، برای کلیه پیمانکاران و واگذارندگان کار سراسر کشور گفت: سالانه قریب به ۲۰۰ هزار مفاصاحساب صادر می‌شود و از جمله دستاوردهای غیرحضوری شدن این طرح کاهش تردد غیرضروری کارفرمایان، افزایش امنیت اطلاعات سازمان و حذف نیم میلیون مکاتبه غیرضروری در خصوص مفاصاحساب‌ها و اصالت‌سنجی آن‌هاست.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه سرویس استعلام وضعیت مستمری و ارتباط بیمه ای دومین و سومین خدمت غیرحضوری هستند که از امروز قابل ارائه خواهند بود، گفت: مشتری به طور متوسط بیش از یک روز معطل می‌شده اما در این مدل مستمری بگیر درخواست غیر حضوری می‌دهد، گواهی وضعیت دریافت می‌کند و بعد می‌تواند آن را رمزگذاری شده به هرجا خواست ارائه دهد.

ربیع‌زاده، مزیت‌های دیجیتالی شدن این خدمت را برشمرد و گفت: حذف سالانه ۵۰۰ هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود ۴۰۰ هزار مراجعه نیروی کار به شعب از جمله مزیت‌های غیرحضوری شدن این خدمات ست.

وی، سرویس چهارم غیرحضوری شده را سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه دانست و گفت: پیش بینی کردیم حدود ۵۰۰ هزار متقاضی از این سرویس استفاده کنند و یک میلیون نفر ساعت از وقت نیروی کار ذخیره شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی را سرویس بعدی غیرحضوری شده دانست و گفت: حذف الزام مراجعه بیمه شده به شعب سازمان در پی ارائه این خدمت دستاورد مهمی است که از این پس محقق می‌شود.

ربیع‌زاده بیان کرد: همکاران ما در سامانه تلفنی ۱۴۲۰ پاسخگوی سوالات مردم هستند و می‌توانند هرجا لازم بود راهنمایی لازم را دریافت کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55426
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن