اقتصادی

۳۰۰ میلیون دلار در نیما عرضه شد/ میانگین نرخ دلار نیمایی: ۱۸۳۰۰ تومان

به گزارش تسنیم، همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار و ثبت رکوردهای جدید و تاریخی برای ارز دربازار، بانک مرکزی از عرضه حدود 300 میلیون دلار در سامانه نیما طی دو روز گذشته خبر داد و تأکید کرد: میانگین نرخ دلار بر اساس معاملات انجام شده در این دو روز حدود 18.300 تومان بوده است.

این درحالی است، بازار ارز در روزهای اخیر شاهد ثبت نرخ های بالای 25 هزار تومان برای دلار بوده است؛ فعالان بازار از جمله دلایل افزایش قیمت ارز را بخصوص در روزهای اخیر افزایش تقاضا برای خرید ارز از سوی صادرکنندگان اعلام می کنند.

کاشفی عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در همین ارتباط با تأکید بر اینکه فاصله چهار ماه در نظر گرفته‌شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به‌هیچ‌عنوان ممکن نیست، گفته است: همین مهلت در نظر گرفته‌شده منجر به شکل‌گیری سیل تقاضا در بازار ارز شده است که نتیجه آن را هم در هجوم به صرافی‌ها شاهدیم که به افزایش نرخ ارز دامن زده است.

در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی، قیمت ارز در بازار بیشتر از قبل اوج گرفته و باعث ثبت قیمت دلار 25هزارتومانی در بازار طی روز جاری شده است؛ بازاری‌ها می‌گویند علت جهش اخیر قیمت ارز افزایش تقاضا از سوی صادرکنندگان بوده است؛ چراکه گروهی از صادرکنندگان برای ایفای تعهدات خود مجبور به خرید ارز از بازار آزاد شده‌اند.

یکی از فعالان بازار در همین ارتباط درباره وضعیت بازار ارز با وجود رکوردهای بالا و ثبت دلار 25هزارتومانی می‌گوید: ان‌شاءالله از سه روز دیگر حتماً وضعیت تغییر می‌کند، حتماً بعد از 31 تیرماه بازارساز ورود جدی خواهد کرد و قیمت‌ها برمی‌گردند.

* ریزش قیمت‌ها در راه است؟/ بازاری‌ها: قیمت‌ها برمی‌گردد، فعلاً خرید نداشته باشید

او معتقد است فشار صادرکنندگان به بازار ارز نیز بعد از 31 تیرماه کم خواهد شد چراکه با پایان مهلت بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی، صادرکنندگان باید طبق دستورالعمل جدید ارزی، با نرخی که بانک مرکزی تعیین می‌کند ارز را بفروشند و برایشان بصرفه نیست که از بازار آزاد ارز بخرند و به بانک تحویل دهند.

بنابراین از اول مردادماه تقاضا برای خرید ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت، و بر همین اساس هم فعالان بازار و صرافی‌ها نیز اذعان دارند که نرخ‌های بالایی که این روزها برای انواع ارز به‌خصوص دلار در بازار آزاد ثبت شده است خیلی ماندگار نیست و بانک مرکزی حتماً بعد از پایان مهلت بازگشت ارزهای صادراتی قیمت‌ها را برمی‌گرداند.

البته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی خود به این موضوع اشاره و تأکید کرده است که “با اقدامات در دست اجرا به‌تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.

این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است.”

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35012
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن