گزارش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: یک‌ هزار و ۳۲۰ واحد صنعتي راکد در دولت سیزدهم احیاء شد

علی رسولیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد توليدي راکد و غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد با کمک مشاوران كلينيك‌هاي كسب و كار، استانداری‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به چرخه تولید برگشت که یک‌ هزار و ۳۲۰ مورد آن از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین، علی رسولیان روز دوشنبه با بيان اين مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد توليدي راکد و غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند.

وي اضافه كرد: در نهایت با کمک كلينيك‌هاي كسب و كار، استانداری‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتي احیاء شد که نسبت به سال 13۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: یک ‌هزار و ۶۰۰ مورد از این واحدها در داخل شهرک‌ها و ۴۵۰ واحد در خارج شهرک‌ها احیاء شدند که ۳۶ هزار شغل جدید از محل راه ‌اندازی مجدد این واحدها ایجاد شد.

رسولیان برنامه امسال این سازمان را احیاء ۲ هزار واحد صنعتي راکد و غیرفعال جديد عنوان و خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ۱۵ درصد از تعداد واحدهای راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاسته شد.

حذف امضاهای طلایی
وي با اشاره به شفاف‌ سازی و حذف امضاهای طلایی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: مقدمه این کار، شناسایی فرآیندهای سازمان و در مرحله بعد حرکت دادن آن‌ها به سمت الکترونیکی کردن و قرار دادن آن‌ها در اختیار همه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این راستا در مرحله نخست فرآیند واگذاری زمين در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور، الکترونیکی شد.

شرکت‌های دانش ‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین معاف شدند
رسوليان بیان كرد: سال گذشته شرکت‌های دانش ‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین در شهرك‌ها و نواحي صنعتي استان‌ها معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آن‌ها واگذار شد.

وی افزود: همچنین اقساط طولانی‌ مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق بهره برداري زمين و خدمات به این شرکت‌ها داده شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه كرد: پارسال ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌ بنیان واگذار و در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار این سازمان نیز دفتر كار با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد.

به گفته رسوليان، اکنون ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال است و یک ‌هزار و 23 شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه صنعتی مصوب نيز در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتي و مناطق ویژه اقتصادي مستقر و فعال هستند و حدود یک میلیون نفر نيز در اين مناطق به‌صورت مستقیم اشتغال دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ قرارداد حق بهره برداری با سرمايه گذاران در این شهرک‌ها و نواحي صنعتي منعقد شد که پنج‌ هزار و ۳۰۰ مورد آن‌ها در دولت سیزدهم بوده است. در این راستا سه ‌هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به متقاضیان واگذار شد که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن در دولت جدید انجام شد.

رسولیان بيان كرد: همچنين در سال گذشته ۲ هزار و ۸۸۰ طرح صنعتي جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی كشور به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سال 13۹۹ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

وي در ادامه از ورود به فرآیند فسخ قرارداد ۱۹ هزار هکتار از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها خبر داد که با وجود این‌که مدت‌های مدیدی از دریافت زمین آن‌ها گذشته بود، اما به بهره برداری نرسیده بودند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سال گذشته ۷۷۰ هکتار از این اراضی بازپس گرفته شد و در اختیار فعالان جدید اقتصادی قرار خواهد گرفت.

تأمین زیرساخت‌ها
رسولیان درخصوص تأمین زیرساخت‌ها برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی نيز خاطرنشان‌ کرد: سال گذشته هفت ‌هزار هکتار به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شد که در هم‌سنجی با سال 13۹۹ رشد ۲۸۸ درصدی داشته است.

وي اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ دبی ۷۴۰ لیتر بر ثانیه‌ای آب (رشد ۵۸ درصدی) و یک‌ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب (معادل حدود ۴۰ میلیون مترمکعب) برای شهرک‌های صنعتی تأمین شد.

وی افزود: همچنین در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شد که در مقایسه با سال 13۹۹ رشد ۱۰۴ درصدی داشته است.

پارسال یک ‌هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه نهضت کارگاه‌ سازی و ایجاد یک ‌هزار کارگاه صنعتی در سال گذشته اضافه ‌کرد: در این زمینه عملکردی بهتر از برنامه ثبت و در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌ هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد که بخشی از آن‌ها در اختیار شرکت‌های دانش‌ بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که در حوزه فناوری کار می‌کردند، قرار گرفت.

رسوليان ادامه داد:‌ امسال برای ایجاد یک‌ هزار کارگاه جدید با اولویت کارگاه‌های دانش ‌بنیان همراه با ارائه تخفیفات ارائه خدمات برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط
وی بيان كرد: مطابق خود اظهاری واحدهاي صنعتي، سال گذشته بنگاه‌های کوچک و متوسط نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشتند، اما در این زمینه برای آمار دقیق‌تر باید به جداول آماری گمرک مراجعه کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنين به کمبود نیروی کار در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جمله اطراف تهران، قزوین و قم اشاره کرد و از برنامه‌ریزی برای استقرار کارگران در اطراف شهرک‌های صنعتی خبر داد.

رسوليان گفت: در این ارتباط ۱۱ محور صنعتي و جمعيتي در كشور شناسایی شده و با وزارت راه و شهرسازی نيز براي فراهم کردن زمینه اسکان كارگران و مديران واحدهاي توليدي در کنار شهرک‌هاي صنعتي تفاهم نامه‌ای امضاء و مقدمات آن با شناسايي ۳۵۰ هزار نفر جمعيت فراهم شده است.

ساخت شهرک‌های صنعتي خورشیدی
وی همچنین به ساخت شهرک‌های صنعتي خورشیدی اشاره کرد و افزود: با توجه به طولانی شدن فرآیند اخذ زمین، اتصال به شبکه برق و فرآیند کمیسیون‌های زیربنایی استان‌ها، تفاهم ‌نامه ای با وزارت نیرو تنظیم شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه ‌کرد:‌ در این زمینه هفته گذشته ساخت شهرک صنعتي خورشیدی در استان قزوین مصوب شد، اما مسئولیت اصلی اجرای این مهم با وزارت نیرو است.

رسولیان ادامه داد: با توجه به شرایط کشور، بروز خشکسالی و کمبود آب و برق، قطعی برق در سال گذشته و در امسال قابل پیش‌بینی است و به همین دلیل به سمت توسعه CHPها و DGها حرکت کرده‌‌ایم که در کوتاه ‌مدت قابلیت بهره‌برداری دارند.

ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها
وی به برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک در کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان نيز اشاره و اعلام کرد: اکنون در کشور عراق چند مکان به این منظور شناسایی شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تأکید کرد: اصلاح قوانین و مقررات، از جمله ملزومات اجرای موفق این مهم است.

رسولیان همچنین خاطرنشان ‌کرد: ۵۲ شهرک و 30 ناحيه صنعتی تخصصی در کشور وجود دارد که به‌ویژه در زمینه‌های مواد شیمیایی و ماشین‌آلات فعالیت دارند.

وي بیان كر‌د: ۱۰ شهرک فناوری مصوب و 6 شهرك فناوري درحال بهره برداري در کشور وجود دارد كه توسعه آن‌ها در سال جاري در دستور کار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین افزایش ظرفیت تولید واحدهاي صنعتي در سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این راستا به دنبال فعال ‌سازی واحدهایی هستیم که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، و در این ارتباط ۳۳۰۰ واحد هدف گذاری شده است.

رسولیان در مورد دانش بنیان کردن شهرک‌های صنعتی افزود: به‌صورت جدی به دنبال نفوذ فناوري و دانش ‌بنیان كردن واحدهاي صنعتي هستیم و با حمایت‌ از فرآيند، بخش زیادی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها، انعقاد قراردادها و … را پرداخت می‌کنیم.

وي در مورد حمایت از واحدهای صنعتی در برابر هزینه‌های مربوط به حقوق کارگران نيز اضافه كرد: بسته خوبی در مورد افزایش حقوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست پیگیری قرار دارد تا از این طریق واحدهای صنعتي کوچک و متوسط آسیب زیادی نبینند. همچنین هفته پیش بسته دیگری با محوریت اين وزارتخانه در دولت به تصويب رسيد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83320
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن