اجتماعی

یادمان‌های فرهنگی به میدان شهدا باز می گردند

شهردار منطقه ۱۲ تهران از بازگشت یادمان‌های فرهنگی به میدان شهدا خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از شهر، علی محمد سعادتی با بیان اینکه سال گذشته طرح اصلاح هندسی و‌ترافیکی میدان شهدا به تصویب معاونت حمل‌ونقل و‌ترافیک شهرداری تهران رسید، گفت: هر فضای گردی که خودوها در آن می‌چرخند لزوما، میدان نیست.

در مفهوم میدان، تنها شیوه حرکت خودروها مطرح نیست، مثلا در میدان امام خمینی(ره) حرکت خودروها شرقی–غربی است و چرخشی نیست، بنابراین میدان بودن به توده، سابقه هویتی، کارکردی و خدماتی که در آن ارائه می‌شود، مرتبط است.

وی افزود: مساله اول در میدان شهدا این است که حرکت شرق-غرب و شمال-جنوب در آن پررنگ است و مسیر اتوبوس‌ها و خودروها از شمال به جنوب پررنگ است.

از خیابان پیروزی و مجاهدین نیز به عنوان شرق و غرب میدان خودروهای زیادی عبور می‌کنند، بنابراین حرکت تقاطعی در این میدان وجود خواهد داشت، اما باید این جنبه را پیدا کند که ساماندهی و سازماندهی مناسب‌تری در آن صورت بگیرد.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه اصلاح هندسی و‌ ترافیکی میدان شهدا از پایان شهریور آغاز خواهد شد، ادامه داد: باید نمادها و یادمان‌های مرتبط با قیام ۱۷ شهریور در میدان شهدا منعکس شود و علاوه بر آن از طریق اصلاح جداره‌ها و تابلوها و عناصری که در نمای ساختمان‌ها است، این میدان پیرایش و پالایش شود تا این امور هویت و تاریخچه میدان را تقویت کند ولی حرکت خودرویی در آن به همین صورت شمال–جنوب و غرب- شرق باقی خواهد ماند.

گفتنی است که قیام ۱۷ شهریور که به جمعه سیاه معروف شد، به واقعه کشتار تظاهرکنندگان در محلات فقیر نشین جنوب تهران و همچنین خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدای کنونی)، توسط نیروهای نظامی ارتش گفته می‌شود که هفدهم شهریور ۱۳۵۷ و در جریان ناآرامی هایی که به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این سال انجامید، رخ داد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44245
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن