بین الملل

گسل اختلافات مصر و امارات فعال شده است؟

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس سه شنبه گذشته (۱۶ دی ماه) در حالی در شهر "العُلا" در شمال غرب عربستان برگزار و توافقنامه رفع تحریم‌های همه جانبه میان دوحه و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر امضاء شد که اختلافات دو جانبه میان هر یک از این کشورها هنور پابرجاست.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، در این میان بروز اختلافات میان قاهره و ابوظبی بر سر مفاد این قرار داد بسیار عمیق تر از دیگر کشورهای امضاء کننده آن می باشد، به حدی که این موضوع در رسانه های عربی – صهیونیستی نیز علنی شده است و این سوال را مطرح می سازد که آیا گسل اختلافات میان مصر و امارات فعال شده است؟

هرچند سران قاهره و ابوظبی در تحریم همه جانبه سه سال و نیمه قطر با هم اتفاق نظر داشتند، اما اختلافات دو جانبه این دو کشور روز به روز گسترده تر می شود و هم اکنون موضوع قطر نیز به اختلافات مصر و امارات اضافه شده است.

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر درحالی در ۱۶ دی ماه در عربستان برگزار شد که عدم حضور سران چهار کشور امارات، مصر، عمان و بحرین در آن نشان از اختلافات عمیق در این شورا دارد، هرچند این چهار کشور نمایندگان ارشد خود را راهی ریاض کردند، اما حاضر نبودن سران آنها و امضا کردن توافق‌نامه رفع تحریم‌های قطر از سوی مقامات پایین‌تر آنها، حکایت از تداوم مشکلات و اختلاف‌ها در شورای همکاری خلیج فارس (به اضافه مصر) دارد.

دو موضوع اساسی یعنی حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر و همچنین ادامه فعالیت شبکه الجزیره قطر که قاهره آن را مضر اعلام کرده، از موارد اصلی مورد اختلاف میان دوحه و قاهره است.

روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” طی گزارشی در خصوص آشتی چهار کشور عربی عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر این موضوع را ضربه دیگری به رئیس‌جمهور مصر خوانده است.

“تزپی بارئیل” کارشناس امور عربی و خاورشناس اسرائیلی طی مطلبی در هاآرتص با اشاره به غیبت “عبدالفتاح سیسی” رئیس‌جمهور مصر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و اعزام “سامح شکری” وزیر خارجه این کشور به نشست مذکور، نوشت که سیسی از مفاد آشتی با قطر ناراضی است.

در این مطلب تصریح شده که سیسی در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت نکرد، چرا که مفاد توافقنامه آشتی با قطر را امتیازدهی بیش از حد به نفع دوحه و نقض منافع قاهره می‌داند و از لغو درخواست چهار کشور برای تعطیلی شبکه الجزیره و عدم توقف حمایت قطر از اخوان‌المسلمین خشمگین است.

بارئیل تاکید کرده که قضیه تعطیلی شبکه الجزیره قطر و قطع حمایت دوحه از گروه اخوان‌المسلمین دو مسئله مهمی بود که باعث شد مصر در ابتدای بروز بحران در روابط عربستان سعودی، امارات و بحرین با قطر در ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۶ به این کشورها برای محاصره قطر بپیوندد.

بارئیل همچنین با اشاره به ناراحتی دیگر سیسی از سران امارات نوشت که “محمد بن زاید” ولی‌عهد ابوظبی در جریان توافق سازش با اسراییل مشورتی با سیسی انجام نداد و او را در جریان این موضوع نگذاشت و به همین دلیل رییس جمهور مصر از رفتار امارات و اقدام مستقل آن در خصوص عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز عصبانی است و وی با وجود اینکه از توافق سازش امارات و این رژیم استقبال کرده بود، اما از اعزام سفیر مصر به مراسم امضای توافق سازش دو طرف در واشنگتن خودداری کرد و همین امر نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای دال بر تصمیم سیسی برای حل اختلافات با بن‌زاید وجود ندارد، به خصوص که آن‌ها درباره جنگ در لیبی نیز اختلاف نظر دارند و قاهره جریان حاکم در لیبی را تهدیدی برای امنیت ملی مصر می‌داند.

بارئیل همچنین با به پرداختن به موضوع دیگر اختلافی میان قاهره و ابوظبی نوشت که، مصر از گزارش‌های مربوط به تصمیم مشترک اسرائیل – ابوظبی برای ایجاد کانال آبی که دریای سرخ را از طریق ایلات به بندر حیفا متصل می‌کند و نیز ساخت خط لوله نفتی بین ایلات و اشدود، نگران است.

بنابراطلاعات منتشره، امارات با شرکت‌های اسرائیلی در مناقصه خرید بندر حیفا همکاری کرده است، اقدامی که خسارت‌های زیادی به منابع مهم در مصر از جمله کانال سوئز وارد خواهد آورد.

عادی‌سازی روابط اسرائیل با سودان نیز یکی دیگر از موارد اختلافی میان قاهره – ابوظبی می باشد که با دلالی سران امارات چندی پیش انجام شد.

البته اختلافات امارات با کشورهای عربی منحصر به مصر نیست و ابوظبی با عربستان، عمان و قطر اختلاف شدید ارضی دارد و در روزهای اخیر اختلاف با کویت هم به آن افزوده شده است. در عین حال نباید از اختلافات عمیق میان عربستان و مصر نیز غافل شد.

روزنامه اماراتی «العرب» که وابسته به ابوظبی است و از جانب دولت این کشور تأمین مالی می‌شود، دو روز پیش در یادداشتی چندین بار به امیر کویت که تلاش‌های زیادی برای حل پرونده اختلاف با قطر انجام داده، اهانت و در بخش‌هایی از آن تصریح کرد که این کشور (کویت) باید به جای حل بحران با قطر به بحران داخلی خود بپردازد.

این موضوع باعث ناراحتی مقامات کویت شد و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که به دنبال بی‌احترامی روزنامه یادشده به سمبل‌های کویت، این کشور ضمن رد عبارت‌های وارد شده در گزارش روزنامه العرب، نارضایتی خود را به وزارت خارجه امارات ابلاغ می‌کند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که هرچند کشورهای عربی یاد شده در نشست العلا در عربستان توافق‌نامه رفع تنش با قطر را امضا کردند، ولی اختلافات دوجانبه آنها همچون آتش زیر خاکستر باقی مانده و آماده اشتعال و حتی انفجار با کوچکترین جرقه است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=59972
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن