مناطق آزاد-گردشگری

گذرنامه واکسن تهدیدی برای حریم خصوصی

گذرنامه های واکسن که مدتی است در اروپا بر سر زبان ها افتاده باعث ایجا نگرانی هایی برای افراد شده است برخی این رفتار تبعیض آمیز و برخی این گذر نامه ها را تهدیدی برای حریم شخصی و خصوصی اشخاص می دانند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بحث در مورد گذرنامه‌های واکسن در اروپا بسیار داغ است اما به دلیل شیوع موج سوم کرونا در برخی کشورها این موضوع با جدیت دنبال نشده است. در گزارشی عصرایران منتشر کرده، اتحادیه اروپا قصد دارد برای کنترل شیوع ویروس کرونا و نابودی کامل آن، به شهروندانی که تحت واکسیناسیون قرارگرفته اند، “گذرنامه واکسن کووید-۱۹” صادر کند.

“فایننشال تایمز” در این باره نوشت: رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در دو روز اخیر در باره گواهینامه واکسیناسیون مشترک که می‌تواند به شروع مجدد سفرهای اروپا کمک کند، بحث کردند.

“شارل میشل” رئیس کنونی شورای اروپایی پس از جلسه روز پنجشنبه اعلام کرد که رهبران اروپایی “بر سر ادامه یک رویکرد مشترک پس از واکسیناسیون توافق کردند”.

میشل در این باره گفت: کارهای بیشتر در باره دیجیتال ‌سازی و همکاری با سازمان بهداشت جهانی باید انجام شود اما در حال حاضر به همگرایی بیشتری برای گذرنامه‌های واکسن نیاز داریم. وی افزود: شورای اروپا دوباره این موضوع را بررسی خواهد کرد.

رهبران اروپایی در حال حاضر بر محدود کردن سفرهای غیرضروری توافق کرده‌اند. اعضای شورای اروپا اعلام کردند که مصمم به کار هماهنگ و مشترک برای مقابله با بیماری همه‌گیر و پیامدهای آن است. آنها وضعیت اپیدمی را همچنان جدی خواندند و افزودند: انواع مختلف ویروس چالش‌های اضافی برای کشورها به وجود میآورد و ما باید در کنار تلاش برای تسریع تامین واکسن، محدودیت‌های کرونایی را نیز حفظ کنیم.

“آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان در پایان جلسه شورای اروپا اعلام کرد که گواهی‌نامه‌های مشترک و دیجیتال واکسن می‌تواند تا تابستان سال جاری میلادی به واقعیت تبدیل شود.

کشورهای جنوب اروپا برای داشتن گذرنامه‌های واکسن فشار بیشتری بر شورای اروپا می‌آورند. کشورهایی مثل یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال که تکیه زیادی بر صنعت توریسم دارند بیشتر از بقیه کشورها خواهان گذرنامه واکسن هستند.

یونان در این هفته صدور گواهی‌نامه‌های دیجیتال واکسن را برای افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، آغاز کرد. این گواهی‌نامه‌ها برای استفاده پزشکی در یونان است.

“کریاکوس پیرراکاکیس” وزیر حکمرانی دیجیتال در یونان در این باره گفت: اگر اروپا این گواهی‌نامه‌های دیجیتال واکسن را به صورت گسترده بپذیرد اروپا می‌تواند “نوعی خط سریع ارتباطی را بین فرودگاه‌های خود” ایجاد کند.

وی افزود: ما در مورد تصویب پیشنهاد پاسپورت‌های دیجیتال به ویژه برای گذرگاه‌های مرزی بسیار خوش بین هستیم.

“پیرراکاکیس” وزیر حکمرانی دیجیتال یونان گفت: اگر افراد واکسینه شده پس از واکسیناسیون همچنان با پیش شرط آزمایش یا قرنطینه برای گذر مرزی مواجه شوند، ما با نسخه‌ و عملکردی پوچ مواج خواهیم بود. ما می‌توانیم از منابع زمانی و امکانات خود برای شهروندان دیگر بهتر استفاده کنیم.

یونان در اوایل ماه قبل با اسرائیل بر سر سفر شهروندان واکسینه شده بین یونان و اسرائیل توافق کرد. قبرس نیز با اسرائیل بر سر سفر شهروندان توافق کرد. اسرائیل همچنین با مالت بر سر توافقی مشابه در حال مذاکره است. اسرائیل در حال حاضر به هیچ یک از اتباع خارجی اجازه سفر به سرزمین‌های تحت کنترلش را نمی‌دهد. خارجی ها تنها برای شرکت در مراسم خاکسپاری می‌توانند وارد اسرائیل شوند.

اسرائیل موفق شده با سرعتی بسیار نیمی از جمعیت خود را واکسینه کند. اقدامی که آرزوی دور دست بسیاری از کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

کشور اروپایی مالت حدود 11 درصد از جمعیت خود را با یک دوز واکسینه کرده است که بالاترین میزان واکسیناسیون به نسبت جمعیت در اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. دانمارک نیز با واکسیناسیون حدود 7.4 درصد از جمعیت خود جایگاه دوم کشورهای اروپا در واکسیناسیون کرونا را به خود اختصاص داده است. دیگر کشورهای جنوبی اروپا مانند آلمان و فرانسه نیز حدود 4 تا 5 درصد از مردم را واکسینه کرده‌اند.

از طرفی با وجود استفاده از واکسن‌های مجاز کرونا و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که در کاهش مبتلایان و مرگ و میرها به دست آمده، یافته‌های موجود هنوز قطعی نیست.

بلومبرگ در این باره نوشت: “امانوئل مکرون” رئیس‌جمهور فرانسه در جلسه شورا اروپا در باره مدت دوام مصونیت ناشی از واکسن و ادامه روند واکسیناسیون اظهار نگرانی کرده است.

“اورزولا فون در لاین” رئیس کمیسیون اروپا در این باره گفت: این مهم است که یک راه حل اروپایی برای گذرنامه واکسن وجود داشته باشد وگرنه سایرین وارد این خلاء خواهند شد و ما می‌دانیم که گوگل و اپل راه حل‌هایی را برای ایجاد گواهی‌نامه دیجیتال واکسن به سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی این گفته‌ها را به صورت جدی رد کرده است.

از طرفی نگرانی هایی در مورد روند تبعیض‌آمیز پاسپورت‌ های واکسن بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده وجود دارد.

گواهی دیجیتال واکسیناسیون اسرائیل موسوم به “پاس سبز”، به مردم امکان ورود به رستوران‌ها و رویدادهای ورزشی و تفریحی را می دهد. موضوعی که برای افراد واکسینه نشده امکان‌پذیر نیست.

همین موضوع باعث می‌شود شهروندان به سراغ واکسیناسیون بیشتر بروند. وزارت بهداشت اسرائیل از این موضوع چندان هم شرمنده نیست. شعار یک کمپین جدید واکسیناسیون که از هفته گذشته در اسرائیل آغاز شده می‌گوید: “با پاسپورت سبز درها به روی شما باز می‌شود”. “چگونه می‌توان “پاس” گرفت؟ همین الان برو و واکسن بزن”.

آلمان در جبهه‌ای دیگر بسیار محتاط عمل می‌کند. شورای اخلاق ملی آلمان در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که افراد واکسینه تا شفافیت بیشتر اثربخشی واکسن و میزان مبتلایان نباید آزادی‌های بیشتری به دست آورند.

مرکل نیز در نشست مجازی سران شورای اروپا گفت: استفاده از گواهی‌نامه واکسن مشترک به این معنی نیست “که تنها دارندگان گذرنامه واکسن مجاز به سفر هستند”.

برخی از فعالان حقوق بشر نیز این گذرنامه‌ها را تهدیدی برای حریم خصوص می‌دانند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65020
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن