یادداشت

کلاه گشاد آژانس های هواپیمایی بر سر مسافران

یکی از مهم ‌ترین قسمت ‌ها و نهاد های خرد ولی بسیار تاثیرگذار در صنعت گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی هستند. شاید کمتر گردشگری، ایرانی یا خارجی را بتوان یافت که برای سفر خود گذرش به دفاتر و آژانس های گردشگری نیفتاده باشد.

البته ضربه ای که کرونا به صنعت گردشگری و به تبع آن به آژانس های هواپیمایی زده است، در کمتر صنعتی تا به این حد بوده است. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، چه در گذشته و چه در ایام کرونایی اگر سری به مرجع رسیدگی به خلاف ها و قانون شکنی های آژانس های هواپیمایی بزنیم، با تعداد زیادی از پرونده های شکایت روبرو خواهیم شد؛ که شاید بخشی از آن به دلیل عدم نظارت کافی بر این بخش خدمات دهنده در صنعت گردشگری کشور بوده است. با شروع شیوع کرونا طبق گزارشات واصله از سازمان حمایت مصرف ‌کنندگان و تولید کنندگان، برخی آژانس‌های مسافرتی و هوایی از پرداخت هزینه کنسلی بلیت پروازها و سفرها، خود داری کرده‌ اند.
سازمان هواپیمایی ششم اسفند ماه بخشنامه کرد که به دنبال شیوع کرونا ویروس در ایران، هزینه بلیت‌های کنسلی بدون دریافت جریمه استرداد شود. سخنگوی این سازمان در تکمیل آن بخشنامه اعلام کرد که اگر، قبل از پنجم اسفندماه بلیت سفر خود را تهیه کرده باشند، می‌توانند آن را بدون پرداخت جریمه کنسل کنند. در همین حال برخی شرکت های هواپیمایی با دادن مهلت تنفس به خود و یا بهانه هایی از این دست که هنوز بخشنامه سازمان هواپیمایی را نگرفته اند، در پس دادن هزینه کنسلی ها تعلل ایجاد کردند. بماند که مسافران برای دریافت هزینه ی کنسلی پروازها و هتل های خود چه مشقت ها نکشیده اند. بخشی که گویا هیچ متولی نداشت و اگرهم داشت توپ را به زمین نهاد و سازمان دیگری می انداخت.
اما حالا معضل دیگری در تامین کننده های بلیط و واسط آن ها از جمله بسیاری از استارت آپ های فعال در فروش بلیط بوجود آمده است. آن هم کلاهبرداری جدید با همکاری هردو گروه برای به جیب زدن سود بیشتر آن هم به بهانه ی کنسل شدن پروازها به دلیل محدودیت های کرونایی. اگر بخواهیم کمی موضوع را واضح تر بیان کنیم، یکی از سایت های فعال در فروش بلیط، بلیطی را با قیمت مشخص ایکس تومان به مصرف کننده می فروشد. سپس بعد از گذشت یک هفته تحت عنوان پیامکی که این پرواز به دلیل محدودیت های کرونایی کنسل شده است، پول را به مشتری مسترد کرده و در حالی که آن پرواز هرگز کنسل نشده است، همان صندلی ها را با قیمت بالاتر مجددا در سایت بفروش می رساند.
تخلفی بسیار واضح و روشن که هم تامین کننده ی بلیط که همان آژانس های هواپیمایی هستند و هم سایت فروش اینترنتی بلیط در آن ذینفع هستند و البته به دور از نظارت های لازم باز جیب مردم است که در حال خالی شدن می باشد. البته تخلفات دیگری از قبیل وجود ترنسفر فرودگاهی رایگان و … از ابتدایی ترین تخلف هاست که دست مسافران را در حنا می گذارند. با وجود تمام تخلفات این صنف در کنار قوانین و ضوابط موجود، کماکان با حجم زیاد شکایات به علت عدم آگاهی عموم مردم روبرو هستیم. البته آژانس های باوجدان و خبره ی این کار با صداقت در حال خدمت رسانی هستند. اما در کنار آن ها شاهد رشد قارچ گونه آژانس ها و دفاتری هستیم که اکنون به همراه استارت آپ های نو پدید دست در جیب مردم کرده اند و این امر هیچ نتیجه ای به جز بی ‌اعتمادی گردشگران نسبت به بخش قابل ‌توجه فعالان صنعت گردشگری ندارد.
مصطفی یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60640

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن