اجتماعی

کشور در مهر ماه کم‌بارش بود

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه بارش‌ها طی مهر ماه امسال نسبت به میانگین بلند مدت بسیار کمتر بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که کماکان کم بارشی در ایران ادامه داشته باشد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه طی مهر ماه امسال در کشور ۴.۶ میلیمتر بارش داشتیم، اظهار کرد: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۱.۵ میلیمتر کمتر است همچنین بارش در اولین ماه پاییز امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود دو میلیمتر کاهش یافت و به طورکلی می‌توان گفت که بارش‌ها در کشور طی مهر ماه بسیار کمتر از حدنرمال گزارش شد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان‌های گیلان و مازندران طی مهرماه بیشترین بارش را داشتند، تصریح کرد: برخی استان‌ها مانند خراسان جنوبی، هرمزگان و فارس طی یک ماه اخیر هیچ بارشی نداشتند همچنین بارش در برخی دیگر از استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، ایلام و یزد بسیار ناچیز بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: متاسفانه بر اساس تحلیل مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که کم بارشی در ایران طی آبان و آذر نیز ادامه داشته باشد و به‌طور کلی احتمال بارش‌های کمتر از نرمال در پاییز بسیار زیاد است.

به گفته وظیفه میانگین دمای کشور نیز طی مهر ماه ۲۰.۵ درجه سانتیگراد بوده است که حدود یک درجه سانتیگراد کمتر از مدت مشابه در بلند مدت در همین بازه زمانی بوده است همچنین طی مهر ماه مناطقی از شرق و شمال شرق کشور حدود ۴.۵ درجه سردتر و نقاطی از شمال غرب، جنوب و مرکز کشور حدود ۴.۵ درجه گرمتر از حد نرمال خود بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی آبان ماه به دلیل کاهش بارش‌ها در کشور با روزهای آفتابی بیشتری مواجه خواهیم بود و به دنبال آن دمای هوا به طور نسبی بیش از میانگین بلند مدت پیش‌بینی می‌شود، گفت: از این‌رو جو کشور پایدار و کماکان در برخی از شهرها، آلودگی هوا خواهیم داشت.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان گفت: بر اساس تحلیل مدل‌های عددی وضعیت بارش‌ها در کشور طی زمستان امسال کمی بهتر می‌شود اما درکل طی امسال با آنومالی منفی بارش در کشور دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51328
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن