کارآفرینی

کسب مهارت باید در جامعه محور شود

به گزارش تفاهم آنلاین، علی اوسط‌هاشمی در جلسه شورای مهارت استان گیلان با بیان اینکه موضوع مهارت در جامعه ما مغفول مانده، اظهار داشت: حتی خودمان در کشور گفتمان مهارت نداریم، از بیکاری، فقر، ضرورت اشتغال پایدار و غیره سخن به میان می آوریم، اما کمتر دیده‌ایم در نگاه مدیران موثر در سطح ملی و میانی به جز مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، از مهارت سخن گفته شود.

وی، ساماندهی امر آموزش مهارت و سرمایه ملی مهارت را نزد سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: تابع استانداردهای جهانی هستیم و برای هر شغلی استانداردی خاص داریم ضمن اینکه برای هر شغل جدیدی که بر اساس زایش تکنولوژی ایجاد می شود، استانداردهای لازم تعریف می‌کنیم. وی با بیان اینکه برای هر شغل؛ کارگاه، مربیان، حضور کارآموزان و اهداء دانشنامه را داریم، افزود: گواهینامه مهارت، توافقی جهانی است و خط قرمز اینجانب نیز گواهینامه مهارت بوده که اعتباری ملی است، سرنوشتی که امروز بر سر مدرک دانشگاهی آوردیم بر سر گواهینامه مهارت نیاوریم.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بیان داشت: هر فرد دارای مهارت، نزد کارفرما قیمت دارد در هر نقطه از جهان، کسب موقعیت برای فرد دارای مهارت برخوردار از گواهینامه مهارت، راحت است، لذا نباید این سرمایه‌های ملی را از دست دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ساماندهی آموزش‌های مهارتی در هر سازمان خاطر نشان کرد: این حق کارآموز است تا استادی با مهارت و کلاسی با استاندارد داشته باشد و گواهینامه مهارت به او اعتبار دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به اهمیت توجه به خوداشتغالی برای برون‌رفت از شرایط موجود، تصریح کرد: پیوست مهارت باید لازمه اهدا وام اشتغال قرار گیرد.

وی با بیان اینکه الزام فراگیری مهارت در همه بخش ها مصوبه مجلس است، اظهار داشت: بر الزام فراگیری مهارت باید اهتمام شود، بازار تهی از مهارت، محصول با کیفیت نخواهد داشت، بنابراین باید مهارت مورد توجه جدی قرار گیرد. اوسط‌هاشمی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: اولویت امسال ما در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای که با آن فاصله بوده، موضوع دریامحوری است، گرچه برنامه توسعه کشور باید دریامحور باشد، هنوز دریا، وزن خود را در کشور به دست نیاورده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری اضافه کرد: تنها صنعتی که در سیر تحول شگرف تکنولوژی آسیب نمی‌بیند، صنعت گردشگری است که گیلان سهم بالایی در این باره دارد.

وی، بوم گردی را یک ضرورت در گیلان دانست و خاطر نشان کرد: دپارتمان ملی بوم گردی را به این استان می‌دهیم، این دپارتمان در گیلان با این شأن خواهد بود که بتواند برای ایران حرف داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان اینکه به همان میزانی که به ورزش اهمیت می دهیم باید به مهارت نیز توجه کنیم، تصریح کرد: مسابقه‌های ملی مهارت باید در این استان برگزار شود، ضمن اینکه مسابقه‌های ملی خوراک خلاق را باید در گیلان برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای مهارت گیلان با اشاره به ضرورت توجه به جامعه‌محوری مهارت بیان داشت: بانک اطلاعات استادکاران نیروهای ماهر در بخش‌های مختلف باید در هر استانی جمع آوری شود تا مهارت را جامعه‌محور کنیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33989
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن