یادداشت

کرونا ؛ اولین و آخرین بحران نیست!

تاریخ به خوبی گواه می دهد که بحران کرونا ،شبیه هیچ یک از بحران های های قرن گذشته نبوده و مردم کره ی خاکی شرایط منحصر به فردی را در این روزها پشت سر می گذارند. بحرانی که نه تنها سلامت مردم را نشانه گرفته، بلکه شرایط اجتماعی و اقتصادی آن ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در اکثر کشورها ،خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را تحمیل نموده و رکود اقتصادی ناشی از آن در اکثر نقاط دنیا به طرز محسوسی قابل مشاهده است. بحرانی سخت که تا کنون نه شیوه درمان آن بطور قطع مشخص شده و نه زمان پایان یافتن آن بر کسی روشن است.

اما با شرایط موجود، دو راه پیش روی صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان دنیا وجود دارد، یا باید تسلیم شوند و قید کسب و کارشان را بزنند و یا اینکه این بحران را با تمام مشکلات و محدودیت هایش پذیرا باشند و با شناسایی درست و یافتن راهکارهای عملی خود را ازشکست نجات دهند. کارشناسان حوزه ی اقتصاد یکی از عوامل مهم این رکود بی سابقه ی اقتصادی در دوران کرونا را به کاهش تقاضای مصرف‌ کنندگان و کاهش ارتباطات مردمی وابسته می دانند. به همین علت ،تعداد زیادی از صنایع جهان چون صنعت حمل و نقل، گردشگری، اتومبیل و … با افت قابل توجه تقاضا روبرو شده اند و بسیاری از آن ها در شرف ورشکستگی قرار دارند. البته تعدادی از آن ها نیز با روش هایی چون کاهش هزینه ها و تعدیل نیروی انسانی خود توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند و سرپا بمانند. اما آنچه تبدیل به یک بحران جهانی در حوزه ی کسب و کار شده است، بیکاری و از دست دادن شغل عده ی کثیری از مردم دنیاست که به صورت زنجیروار تمام بخش‌های یک جامعه را درگیر کرده و تبدیل به یک رکود اقتصادی بزرگ در جهان شده است.
اما در شرایط اپیدمی کرونا ،تشخیص فرصت های کارآفرینی با توجه به شرایط حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خلاقیت و نوآوری می تواند نه تنها منجر به رشد کسب و کارها بلکه نجات آن ها از رکود باشد. درواقع اپیدمی کرونا با تحت الشعاع قراردادن کسب و کار‌های جهانی در تمام سطوح، باعث ایجاد دنیایی جدید در کسب و کار‌ها گردیده است. از بین رفتن تعداد قابل توجهی از کسب و کار‌های سنتی به دلیل قرنطینه و مشکلات اقتصادی، باعث خلق فرصت های کارآفرینی بسیاری در دنیا گردیده است که اکثرا فرصت های مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات می‌باشد.
گویا ،اپیدمی کرونا ،بستری برای تهدید ها و فرصت های برای بخش های مختلف اقتصادی است. کارآفرینان جوان باید بدانند که کرونا نه اولین و نه آخرین بحران است و شرایط اقتصادی دنیا مدام در حال تغییر است. تغییری که ممکن است شما را در فراز و نشیب های کاری بسیاری قرار دهد و می طلبد که شما همیشه آماده باشید و با یک استراتژی حساب شده و رو به جلو مدیریت شرایط را در دست بگیرید.
اگر کاسب دریک مغازه ی لباس فروشی هستید از دنیای مارکتینگ مجازی غافل نشوید. اگر یک رستوران بزرگ دارید همیشه به بخش بیرون بر و فعالیت در انواع اپلیکیشن ها توجه ویژه ای داشته باشید. فضای کار حرفه ای در هر حوزه ای، آدم های حرفه ای می خواهد. آدم هایی که از بحران ها فرصت های نو می سازند و در بستر آن فرصت های نو، رشد می کنند. به این معنا که حتی صنعتی مانند گردشگری که در اپیدمی کرونا توانی برایش باقی نمانده است نیز، به لطف فناوری دیجیتال، می‌تواند تورهای مجازی برگزار کرده و در این شرایط بحرانی به بقای خود امیدوار باشد. درایده و فکر کارآفرینان جوان ،بن بست معنا ندارد.
باید قبول کرد که رویکرد کارآفرینی در دوران کرونا و پس از آن تغییر یافته و تمرکز به سمت استارتاپ‌ها و ایجاد کسب و کار‌های شخصی سوق پیدا کرده است. پس به دنبال شناسایی فرصت‌های ایجاد کسب و کار در صنایع مختلف و کسب دانش و مهارت تخصصی برای انجام مشاغل خاص و دارای مهارت تخصصی باشید. ایده های نو و خدمات دهنده مشتری خود را دارند. شاید درشروع کمی سخت بنظر برسد، اما هر نیروی متخصص و یا کسب و کار‌ی با رویکرد مشاوره، بسیاری از مسیرها را سهل الوصول تر می نماید. در هر صورت باید بدانیم ، شاید نه تنها ،دنیا هرگز به دوران قبل کرونا باز
نمی گردد، بلکه ممکن  است،بحران های فراوانی از این دست پیش روی ما قرار بگیرد و این ما هستیم که باید این شرایط را نقطه ی عطفی برای ایده های بکر و کارآفرین شدن  قلمداد نماییم.
*سیده مینا دیوبند- سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=74673
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن