اقتصادیصنعت-معدن-تجارتکارآفرینی

کدام واحدها در اولویت دریافت ضمانت‌نامه‌اند؟

محمدحسین مقیسه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واحدهایی که دچار مشکل هستند و با ظرفیت کم فعالیت می‌کنند عموما به ستادهای تسهیل ملی و استانی مراجعه می‌کنند و با توجه به همکاری این ستاد با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان‌ها که با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک همکاری می‌کنند، واحدهای مشکل‌دار به این صندوق ارجاع داده می‌شوند. البته بخشی از این واحدها هم مستقیما برای حل مشکلات خود به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک مراجعه می‌کنند.

به گفته وی بخش عمده‌ای از مشتریان صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک واحدهایی هستند که مشکل آن‌ها در سیستم بانکی حل نشده و دچار رکود، تعطیلی و نیمه تعطیلی شدند و نظام بانکی نمی‌تواند به راحتی با آن‌ها تعامل کند و به همین دلیل به این صندوق مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک همچنین با بیان اینکه عمده شرکت‌هایی که در سه سال گذشته به این صندوق مراجعه کردند واحدهای راکدی بودند که احیا شدند،‌ اظهار کرد: برای مثال ممکن است برخی کارخانه‌هایی که قبلا ساخته شدند و حالا با مشکل مواجه شدند یا با ظرفیت پایین کار می‌کنند، برای دریافت ضمانت سرمایه در گردش به این صندوق مراجعه کنند تا مجددا کارخانه فعال شود.

مقیسه در ادامه با اشاره به محدودیت منابع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، از اولویت بندی ارائه ضمانت‌نامه‌ها در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های جدی و اساسی صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌ در گردش‌هایی است که باعث افزایش ظرفیت تولید و احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل می‌شود. البته واحدهای تعطیل هم می‌توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند و در حال حاضر فقط طرح‌های ایجادی از لیست ارائه خدمات کنار گذاشته شده است.

وی همچنین ایجاد اشتغال و حضور در مناطق محروم را از جمله دیگر اولویت‌های این صندوق اعلام کرد و گفت: همچنین واحدهایی که با سیستم بانکی مشکل دارند و بانک مستقیما به آن‌ها تسهیلات نمی‌دهد هم می‌توانند به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک مراجعه کنند.

طبق آمارها، تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال در شهرک‌های صنعتی تا پایان شهریور ماه امسال ۳۴ هزار و ۵۲ واحد است که ۷۱۸ هزار و ۹۴۴ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند. اما در این مدت ۱۰ هزار و ۳۸۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده، غیرفعال شدند که علت توقف تولید ۷۷ درصد آن‌ها یعنی ۸۰۱۲ واحد، کمبود نقدینگی بوده است. البته در نیمه نخست امسال ۵۲۹ واحد غیرفعال مجددا راه‌اندازی و ۹۹۷۹ نفر در این واحدها مشغول به کار شدند.

گفتنی است که در سال جاری تا ۱۹ بهمن ماه از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ۲۴ ضمانت نامه صادر و ۱۲۰ ضمانت‌نامه تمدید شده که نسبت به صدور ۸۹ فقره ضمانت نامه و تمدید ۱۶۱ فقره ضمانت نامه در مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. البته دلیل این کاهش از سوی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک مشکلات اقتصادی، فضای حاکم بر اقتصاد کشور،  سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و عدم کفایت سرمایه صندوق عنوان شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=14111
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن