انرژی

کاهش تراز سطح آب دریای خزر به علت افزایش گرما

«سیده معصومه بنی‌هاشمی» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: کاهش سطح تراز آب دریای خزر به کاهش ورودی سایر رودخانه‌های اصلی نیز مرتبط است، چرا که میزان آب این رودخانه‌ها در دوره اخیر کاهش زیادی داشته‌اند.

وی ادامه داد: وقوع پدیده تغییر اقلیم و افزایش دما اثر زیادی بر کاهش سطح تراز آب این دریا دارد.

بنی هاشمی با بیان اینکه روند کاهشی سطح تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است، افزود: روند مذکور در دوره اخیر با شدت بیشتری همراه شده است.

سرپرست مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: کاهش بارش‌ها نیز در کاهش سطح تراز آب این دریا اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: افزایش دما با الگوهای شدید و گاه ملایم نیز اثرات زیادی در این باره داشته است.

بنی هاشمی افزود: پیش بینی‌ها بیانگر آن است که درآینده نزدیک افزایش دمای بیشتری در منطقه خواهیم داشت که روند کاهش سطح تراز آب را سرعت بیشتری خواهد داد.

این مقام مسوول به محدود آبی دریای خزر که مشترک بین پنج کشور است اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: کاهش سطح تراز آب خزر، منجر به همکاری کشورهای حاشیه این دریا برای چاره اندیشی در باره آن شده است.

سرپرست مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت:  اجلاس‌های سالانه‌ای با حضور کشورهای همسایه برگزار و در آن گزارش‌ها و اطلاعات جمع آوری شده توسط کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در هشت تیرماه اعلام کرد: میانگین تراز آب دریای خزر در نیمه اول سال آبی جاری(مهر تا اسفند ۹۸) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ سانتیمتر و در مقایسه با دو سال گذشته، ۲۴ سانتیمتر کاهش داشته است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=31373
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن