یادداشت

“کاراهه”یا مسیر شغلی چیست؟

“کاراهه ”  یا مسیر شغلی  از جنس برنامه ریزی است و می تواند نه تنها سرنوشت کاری بلکه تمامی ابعاد زندگی افراد را متحول و به نوعی دگرگون سازد.

فردی میانسالی را در نظر بگیرید که در آستانه ی بازنشستگی قرار دارد و وقتی که به گذشته ی شغلی خود می نگرد، هرگز احساس رضایتمندی  نمی کند. با خودش می گوید ،کاش از همان سال های اولیه ی ورودش به بازار کار، به جای کارمندی در کسوت یک کارآفرین به فعالیت اشتغال داشتم. شاید او بارها به گذشته فکر می کند و مسیر شغلی اش را مرور می کند و در لحظه های مختلف آن پشیمان ، از راه  رفته است. یا برعکس کارآفرینی که به امید یک کسب و کار بزرگ و پر رونق در راهی گام بر می دارد که به سرعت شکست را تجربه می کند. او از اینکه کسب و کار کوچکش را به یک کسب و کار بزرگ تبدیل کرده است ،بسیار پشیمان است و با خود می گوید، ای کاش هرگز در این مسیر گام بر نمی داشتم.

تمام موارد مذکور نشان از یک مسیر شغلی یا کاراهه  Career دارد که می تواند سرنوشت کاری تان را در دست بگیرید. اما این موضوع برای جوانانی که در ابتدای راه قرار دارند، بسیار جذاب و البته قابل برنامه ریزی است. اگر شغل خاصی را از همان دوران کودکی برای خودتان متصور می شدید، می توانید با انتخاب یک مسیر شغلی و البته آموزش های لازم برای چگونگی تحقق آن، تبدیل به یک واقعیت متحول کننده در زندگی خود کنید. تبیین و طراحی مسیر شغلی ،اولین قدم برای ورودتان به بازار کار است. هر فردی باید قبل از شروع کسب و کار ،طراحی مسیر شغلی آینده خود را برنامه ریزی کند. البته این برنامه ریزی ، برای صاحبان استارت آپ های جوان و کارآفرینان تازه کار به مراتب حائز اهمیت تر است. برنامه ریزی هایی که در راستای مسیر شغلی قرار می گیرد، افراد را در فرایند خود اکتشافی و خودشناسی قرار می دهد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند و البته عملکرد مناسب تری نیز از خود به نمایش بگذارند.

کاراهه و رضایت شغلی
کاراهه و رضایت شغلی

خودشناسی ؛لازمه تعیین هر مسیر شغلی است و افرادی که عموما بر اساس استعدادها و توانمندی های شان بر مدار شغلی قرار می گیرند ،همواره رضایتمندی بیشتری دارند و از لحاظ زوایای مختلف کاری موفق ترند. حال که اطلاعات کافی درباره ی مسیر شغلی خود دارید و طبق هدف بندی زمانی و موقعیتی خود می دانید، قرار است به چه نقطه ای در شغل مورد نظرتان دست یابید، نوبت به برنامه ریزی مسیر شغلی و تعیین چشم انداز شغلی تان می‎ رسد. مهارت های خود را برای رسیدن به آن حرفه تقویت کنید، تا در دنیای رقابت با سایر رقبا دست پر باشید. به دنبال کارآموزی در شرکت های معتبر و شرکت در ورک شاپ های تخصصی باشید و رزومه خود را بهبود بخشید. این اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به شما کمک می کند تا در رویارویی با معضلات و مشکلات مختلف ،بهترین تدبیر را بیاندیشید و البته بهترین بهره برداری را از بازه ی زمانی در دسترس تان داشته باشید.

البته طراحی و تبیین مسیر شغلی فقط مختص استارت آپ های جوان و شروع کسب و کارها نیست. به بیان دیگر، هیچ وقت برای برنامه ‌ریزی مسیر شغلی دیر نیست و هر زمان که عزم خود را برای تغییر شغل و یا ارتقای موقعیت شغلی جزم کنید ،برنده اید و می‌ توانید راه جدیدی را از سر بگیرید.

کارآفرینان جوان باید به خوبی به این مهم واقف باشند که در محیـط کسب و کـار پیچیده و متغیر امروزی، شیوه ی مدیریت بر مسیر شغلی شان یا همان کاراهه ،تاثیر بسزایی در مسیر موفقیت شان دارد و تنها با یک برنامه ریزی صحیح می توانند بر این مهم فائق آیند و آینده ی کاری خود را تضمین نمایند، تا در انتهای عمر شغلی شان با احساس رضایت دو چندانی به مسیر شغلی پر فراز و نشیب سال های زندگی شان بنگرند.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80623
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن