کارآفرینی

کارآفرینی نوعی سبک زندگی

کارآفرینی یک سبک زندگی است که در لحظه لحظه ی زندگی کارآفرینان جاری است. شرایط دنیای کسب و کار به گونه ای پیش رفته است که اکثر رسانه ها قریب به اتفاق افراد را به سمت فعالیت های کارآفرینانه و خویش فرما تشویق می کنند. البته این امر بسیار خوب و مفید است و می تواند به مرور زمان و با تقویت پایه های فرهنگ کارآفرینی یک جامعه را به سمت فعالیت های کارآفرینی سوق دهد. اما نکته ی مهم اینجاست که آیا همه ی افراد می توانند کارآفرین شوند؟!!

شروع یک کسب و کار و تجارتی که بر مبنای شخص وجودی شما استوار شده باشد، تجربه ای جالب و شگفت انگیز است. اما ادامه دادن آن ، طی مراحل مختلف نیاز به خمیره ای دارد که تنها متخصص افراد کارآفرین است. یک کارآفرین موفق از چه خصوصیات رفتاری و شخصیتی بهره می برد که می تواند موفقیت خود را تضمین نماید؟ اینکه باور کنونی جامعه میل به کارآفرین شدن برای تمام افراد یک جامعه با هر روحیه و شخصیتی را داراست، می تواند باور درستی باشد؟ این باور دقیقا همانند باورهای قدیمی سال های نه چندان دور بطور مثال دهه ی شصت بود که شرط موفقیت از دانشگاه می گذشت و موفقیت با رفتن به دانشگاه در رشته هایی چون ریاضی و تجربی بود. اما با گذشت زمان و بالا رفتن آمار فارغ التحصیلان بیکار ، خانواده ها را به این باور رساند که لزوما تحصیلات دانشگاهی ضامن موفقیت افراد نیست و نخواهد بود. اما اینکه امروز هم این باور تقویت شده است که شرط موفقیت افراد معروف و ثروتمند جهان از مسیر کارآفرینی می گذرد و شما زمانی مسیر پیشرفت را به درستی طی نموده اید که یک کارآفرین موفق باشید ، محلی بر اعراب ندارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنها پنج درصد از مردم با توجه به مهارت ها و خصوصیات رفتاری خود می توانند برای خودشان کسب و کار راه اندازی کنند و نودوپنج درصد دیگرشان با کار کردن در شرکت ها یا سازمان های بزرگ خیلی کارآمدتر و موفق تر خواهند بود.  بنابراین اگر علاقه مند به فعالیت های کارآفرینی هستید ، باید ببینید که آیا برای کارآفرین شدن ساخته شده اید یا نه؟

ریسک پذیری بالا ، اولین و بارزترین خصوصیت رفتاری کارآفرینان موفق است. کارآفرینی با عدم اطمینان همراه است و همواره شما را با عدم قطعیت های فراوانی روبرو خواهد کرد. اگر تحمل چنین شرایطی برایتان دشوار است ، بهتر است از همین ابتدا دور فعالیت های کارآفرینانه را خط بکشید.

کارآفرینان در کمین فرصت ها هستند و با چشمی باز، ایده و چالش های اطرافشان را رصد می کنند. از کنار هیچ فرصت و یا مشکلی براحتی گذر نمی کنند و سعی بر آن دارند که با نگاه نقادانه از دل هر مشکلی، فرصتی بکر شکار کنند. آن ها خستگی ناپذیرند. کارشان به نوعی تفریح است که حتی متوجه گذشت زمان نمی شوند.

مصاحبه ها و کتاب های کارآفرینی تنها نقاط روشن و جذاب زندگی کارآفرینان را به نمایش می گذارند و این در حالی است که زندگی کارآفرینان هرگز به جذابیتی که رسانه‌ ها به تصویر می‌کشند ، نیست. مشکلاتی شما را احاطه خواهد کرد که تنها با یک روحیه ی کارآفرینی می توان به جنگ آن ها رفت. کارآفرینان علاوه بر اینکه از مشورت با دیگران و بهره مندی از تیم های حرفه ای لذت می برند، اما به کار خود ایمان دارند و همواره بر تصمیمات خود مصمم اند. افکار منفی در وجودشان راهی ندارد و حتی سخت ترین شکست ها آن ها را از پای در نمی آورد.

اهداف کارآفرینان
اهداف کارآفرینان

شاید فعالیت های کارآفرینانه شما را ثروتمند کند، اما ثروت هرگز هدف غایی کارآفرینان موفق نبوده و نیست. آن ها به کار خود عشق می ورزند و کاری که درست انجام شود ، آورده ای به غیر از ثروت و موفقیت نخواهد داشت. شاید به همین دلیل است که کارآفرین بودن تنها زمانی وسوسه انگیز است که از یک ویترین بیرونی موفقیت ، ثروت و شهرتش به نمایش گذاشته شود. اما در باطن سرشار است از تلاش، شکست و صدها مشکل دیگر که نیاز به آبدیده شدن دارد.

خودآگاهی در حوزه کارآفرینی بسیار مهم است. اگر میل به فعالیت های کارآفرینانه دارید باید مسیر خود را بشناسید تا با پای نهادن آگاهانه در این مسیر ، موفقیت خود را تضمین نمایید.

حسین یحیایی – مدیر مسئول روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86007
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن