کارآفرینی

کارآفرینی در پرستاری

کارآفرینی پرستاری و به عبارتی پرستارانی با انگیزه های کارآفرینی ، بــه این قشر فرهیخته فرصت می دهد تا دیدگاه ها و ایده های  شــخصی خود را جهت بهبــود پیامدهای حوزه سلامت با استفاده از رویکردهای جدید و نوآورانه پیگیری  و دنبال کنند.
حوزه ی سلامت یکی از موثرترین فاکتورهای تاثیرگذار در رفاه و توسعه ی اجتماعی است و پرستاران به عنوان عضو لاینفک و اصلی آن باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند. تغییرات سریع در سیستم مراقبت و سلامت، بالاخص در دوسال اخیر، با شیوع بیماری کرونا ، بار شغلی سنگینی را بر این قشر تحمیل نموده است . از سویی بسترها و فرصت های تولید شده می تواند شرایط فوق العاده ای را برای ایجاد جرقه های کارآفرینی در پرستارانی که صاحب خلاقیت، نوآوری و شم تجاری هســتند، ایجاد نماید. البته بررسی فرصت های کارآفرینی در حوزه ی پرستاری ،سبقه ای بسیار قدیمی دارد و به قرن نوزدهم از طریق کار پیشگام آن فلورانس در مراقبت از سربازان و تاسیس دانشکده های پرستاری بر می گردد. چرا که دنیا به دنبال تغییر روند بیمارستانی به پیش بیمارستانی است و سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز همواره براین امر مهم تاکید داشته و پرستاران را به عنوان رهبران سلامت دانسته و به پوشش همگانی سلامت، توجه ویژه ای دارد.

پرستاران و انگیزه های کارآفرینی
پرستاران و انگیزه های کارآفرینی

کارآفرینی در پرستاری
کارآفرینی در پرستاری از دیدگاه ایجاد و توسعه یک فرصت متمرکز بر فعالیت های مراقبت، آموزش و یا مدیریت پرستاری می تواند مورد بررسی قرار گیرد. پرستارانی که به انجام فعالیت های کارآفرینانه رغبت نشان می دهند ،عمدتا تمرکز ویژه ای بر فرصت های ایجاد شده در حوزه ی های فعالیت های مراقبتی، آموزشی و مدیریتی دارند. در یک نگاه ساده تر،اکنون با ده ها اپلیکیشن طراحی شده روبرو هستیم که بسیاری از خدمات پرستاری را سازمان یافته شده بصورت شبانه روزی در اختیار بیماران، سالمندان، اطفال و عموم جامعه قرار می دهد. بالاخص در برهه ی حساس کنونی، فرصت ها و نیازهای شناسایی شده در جامعه و در فضای بیمارستانی می تواند بستر خدمت رسانی مضاعفی را برای بسیاری از بیماران و افراد خدمات گیرنده ی این حوزه ایجاد نماید. در واقع مطالعه و نیازسنجی محیط و بخش درمانی و مراقبتی می تواند عامل اولین محرک های ایجاد شده در پرستارانی با خلاقیت و نبوغ ویژه باشد.
افزایش فعالیت های کارآفرینانه در پرستاران
تشویق به سمت افزایش فعالیت های کارآفرینانه در پرستاران می تواند در بلند مدت، بار قابل توجهی را از دوش متولیان حوزه ی سلامت بردارد. کارآفرینی می تواند به عنوان یک فرصت ویژه و منحصر به فرد برای پرستارانی که بعنوان کارمند در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی مشغول به کارند به حساب آید. پرستارانی که از یکسو میل به اشتغال حرفه ای به صورت مستقل دارند و از سوی دیگر با انگیزه های مالی در راستای خدمت رسانی در حوزه ی کارآفرینی سلامت مشغول به کارند.
ضرورت تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی  در پرستاران
تقویت هرچه بیشتر و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه پرتوان و پرتلاش پرستاران، که می توانند با دانش و مهارت های خود ،ایجاد رفاه و ثروت در حوزه ی سلامت نمایند، حوزه ی بسیار پرارزش و قابل تاملی است که ازسال ها قبل در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. در جامعه ی ما نیز با افزایش سن سالمندی، بی تردید کسب و کارهای پرستاری می تواند تغییرات شگرفی را در حوزه ی سلامت به همراه داشته باشد. البته قریب به اتفاق پرستاران، عاشق این حرفه اند و قطع به یقین تنها انگیزه های مادی نمی تواند به عنوان تنها محرک آن ها برای ورود به حوزه های کارآفرینی به حساب آید وعوامل انگیزشــی غیرمادی همراه با ارزش های والای انسانی چون ارتقاء حرفه ای، خدمت رســانی بهتر و فراتر به جامعه و دســتاوردهای معنوی برای غلبه بر مشــکلات و موانع موجود بسیار حائز اهمیت است.

 مهندس فاطمه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79664
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن