کارآفرینی

کارآفرینی با تولید دمنوش‌های گیاهی

جهانبخش کمالیان، یکی از کارآفرینان نمونه شهرستان شهرضا با ایجاد کارخانه تولید دمنوش‌های گیاهی طبیعی توانسته برای 310 نفر اشتغال ایجاد کند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از فارس، این کارآفرین با مدرک کاردانی گیاه پزشکی و با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و با حمایت‌های سازمان بسیج سازندگی موفق به ایجاد کارخانه تولید دمنوش‌های گیاهی طبیعی شده است.

وی، قبل از ایجاد کارگاه تولید دمنوش به شغل آرایشگری مشغول بوده و بی‌شک بیشتر جوانان دهه 50 و ۶۰ آرایشگاه قصر طلایی او را می‌شناسند که در سال ۱۳۷۰ تأسیس و تا سال ۱۳۸۷ مشغول فعالیت بود.

کمالیان، چندین سال است که کارخانه تولید دمنوش را در شهرضا ایجاد کرده است و در این راه چندین بار شکست خورده است، اما شکست نتوانسته است که وی را خسته از این راه کند و با اراده‌ای محکم‌تر از قبل این راه را ادامه داده است به شکلی که امروز توانسته است برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۳۰۰ نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال کند.

کمالیان در خصوص چگونگی ورودش به عرصه فعالیت در تولید دمنوش اظهار کرد: من قبل از اینکه وارد بازار تولید شوم، کاسب خیابان بودم و در کنار شغل آرایشگری، عمده‌فروش گیاهان دارویی نیز بودم؛ یک شب به خاطر مشکلات زیادی که در عمده‌فروشی داشتم، ایده فرآوری و بسته‌بندی دمنوش به ذهنم رسید و با خانواده‌ام تصمیم گرفتم تی‌بگ دمنوش تولید کنم.

این کارآفرین نمونه با اشاره به اینکه در سال ۸۷ شرکت را ثبت کردم و طرح دمنوش را به بسیج سازندگی شهرضا ارائه کردم ادامه داد: پس از تأیید در اقتصاد مقاومتی شهرضا، طرح توجیهی اقتصادی را به تهران فرستادم و در صنایع تبدیلی سپاه از آن استقبال شد.

وی با بیان اینکه تولید دمنوش در آن زمان یک ایده نو و بکر بود، گفت: پس از پذیرفتن طرح توجیه اقتصادی، تحقیق  و بررسی را شروع کردم و با بسیاری از پزشکان طب سنتی در میان گذاشتم که استقبال کردند و به دنبال اخذ مجوزها رفتم.

کمالیان با بیان اینکه پس از گذراندن هزاران فیلتر و گرفتن بخشی از مجوزها، تجهیز دستگاه‌ها را آغاز کردم، ادامه داد: پس از بازدید و ارائه مکان مورد نظر به سازمان غذا و دارو، از یک کارگاه کوچک کار تولید دمنوش را شروع کردم.

مدیر مسئول دمنوش مانترا با اشاره به حمایت‌های بسیج سازندگی از این طرح بیان کرد: ۴۵ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی گرفتم و منزل ۳ طبقه‌، مزرعه‌ و در آخر زمینی را که داشتم آن را هم فروختم و در کل هر چه داشتم در این راه فروختم و در سال ۹۲ حدود ۶۳۰ میلیون تومان هزینه کردم تا بتوانم با ۷ دستگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی کارم را آغاز کنم. وی اضافه کرد: با تمام مشکلات و سختی‌ها در این راه توانستم کلیه مجوزهای لازم را بگیرم؛ در سال ۹۳ توسط فرماندار وقت شهرستان شهرضا در یک مکان اجاره‌ای کارگاه تولید دمنوش را افتتاح کردم.

کمالیان با اشاره به حمایت‌های بسیج سازندگی شهرضا از طرح تولید دمنوش گفت: بسیج سازندگی نقش اساسی در پیشرفت بنده داشت، تمامی زحمات من را متقبل شدند و کلیه نامه‌نگاری‌ها به ارگان‌های صدور مجوزهای بنده را عهده‌دار شدند، بسیج سازندگی راه‌های سخت را هموار می‌کرد تا من تشویق شوم.

این کارآفرین نمونه ادامه داد: در همان شروع تولید با توجه به ذائقه مردم و با تلاش و گرفتن نیروهای متخصص توانستم ذائقه مردم را به این سمت و سو سوق بدم و دمنوش را جایگزین مناسب چای معرفی کنم و البته کار بسیار سختی بود ولی نه دور از استرس، شروع کردم و بازاریاب با فن بیان عالی روانه بازار کردم و تخصصی روی محصولاتم کار کردم.

وی با تأکید بر اینکه دمنوش‌های ما بدون هیچگونه مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده است و بر اساس طب ابوعلی سینا ترکیب شده است، بیان کرد: با تولید دمنوش‌های گیاهی با استقبال خوب مردم روبه رو شدم و در سال ۹۵ گرید (A) را دریافت کردم.

کمالیان با اشاره به ریسک‌هایی که برای راه‌اندازی کسب و کارش پذیرفته بود، بیان کرد: در سن ۴۰ سالگی تمام زندگی‌ام را فروختم، سال ۹۴ با رکود مواجه شدم، با سه طبقه منزل ویلایی مستأجر شدم، اما ناامید نشدم و بر خدا توکل کردم و راه را ادامه دادم.

کارآفرین برتر شهرضا از تلاش‌های خود در این مسیر می‌گوید که کار را از یک کارگاه کوچک به کارخانه‌ای با وسعت یک‌هزار متر تبدیل می‌کند و در حال حاضر نیز طرح توسعه در دستور کارش است و منتظر تسهیلات و قول‌هایی است که در این مسیر ارگان‌ها به او داده‌اند.

وی با اشاره به میزان اشتغالزایی کارخانه ای که ایجاد کرده اظهار کرد: 10 نفر به صورت مستقیم و حدود 300 نفر غیرمستقیم در شهرضا و در سطح کشور در پخش دمنوش شرکت ما مشغول فعالیت هستند، در تهران، اصفهان، کردستان، همدان دارای نمایندگی فعال هستیم و کلیه سلامت‌کده‌های کشور را دمنوش‌های آن‌ها را تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات خرید مواد اولیه برای تولید دمنوش‌ها بیان کرد: برای خرید مواد اولیه، با توجه به اینکه گیاهان از نعمت‌های بزرگ الهی و غذای اصلی ما انسان‌هاست و بی‌مهری نسبت به آن‌ها بی‌مهری به طبیعت است، انتظار دارم جلوی صادرات و خروج این گیاهان طبیعی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گرفته شود تا تولیدکنندگان امثال من دچار دلال‌های بی‌انصاف نشوند و حق طبیعی ملت کشورمان استفاده از بهترین گیاه سرزمین‌مان است، ما برای خرید گیاهان مرغوب داخلی، مشکلات و موانع بسیاری داریم.

کمالیان با اشاره به فصل سرما و بروز سرماخوردگی، آنفلوآنزا گفت: با توجه به فصل سرما و برودت هوا و بیماری کرونا توصیه من به مردمان کشور این است که خودسرانه گیاهان فله‌ای را استفاده نکنند و به گیاهان بسته‌بندی شده دارای تأییدیه بهداشتی روی آورند.

این کارآفرین با توصیه به جوانان برای ایجاد اشتغال گفت: توصیه من به جوانان و کسانی که وارد عرصه تولید می‌شوند این است که این راه سختی‌هایی فراوان دارد، سختی‌ها را به جان بخرید و دنبال ایده نو باشید، از سختی‌ها نهراسید، هر سختی یک روز آسان می‌شود، وقتی ۹۰ درصد سختی را کشیدید، عقب نکشید، مطمئن باشید ۱۰ درصد تا موفقیت مانده با مهندسی تهاجمی، سختی را به آسانی و تولدی دوباره تبدیل کنید.

کمالیان با اشاره به موانع صادرات دمنوش گفت: تمامی زمینه‌های صادرات محصول از جمله جعبه‌ها که به صورت انگلیسی و عربی چاپ شده است، فراهم است ولی هنوز راه برای صادرات هموار نشده است.

مدیر مسئول دمنوش مانترا بیان کرد: در راستای طرح توسعه کارخانه، ماشین چهار توزین بسته‌بندی چای داخلی خریده‌ام و منتظر تسهیلات‌ هستم تا بتوانم تولید و بسته‌بندی چای را راه‌اندازی کنم که در این راستا بیش از ۱۰ نفر مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56365
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن