کارآفرینی

کارآفرینی بازنشستگی ندارد

کارآفرینی یک سبک زندگی است، سبکی که با افراد به دنیا می آید و تب و تاب آن تا آخرین لحظات عمر، همراه انسانهاست. کارآفرینی بازنشستگی ندارد و به همین دلیل سن و سال نمی شناسد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که سن از پنجاه گذشت و آرام آرام روزهای بازنشستگی آغاز شد، پایان دوره ی کار و تلاش فرا رسیده و افراد باید با تکیه بر مستمری دریافتی یا اوقات خود را در پارک ها همراه با هم سن و سال هایشان سپری نمایند و تنها با مرور خاطرات روزهای جوانی حسرت عمری که گذشت را خورده باشند.

اگر شما با انگیزه های مختلفی چون دوست نداشتن بیکاری و یا سرگرمی و حتی به دلایل مالی و کسب درآمد، دوست دارید حتی بعد از سن بازنشستگی باز هم کار کنید، باید به شما تبریک گفت. چرا که شما نپذیرفته اید که دوره ی سالمندی، دوره ای بعضا منفی و همراه با کاهش قابلیت های شماست.

در جهان افراد بسیاری ثابت کرده اند که علی رغم تصورات عمومی که درباره ی بازنشستگان وجود دارد، می توان در این سنین هم عملکردی کم نظیر در حوزه ی کسب و کار داشت. بر اساس جدیدترین پژوهش ها، تعداد افرادی که در سنین بالا به موفقیت دست یافته اند، به صورت روز افزونی در حال افزایش است. امروزه به واسطه ی افزایش طول عمر، افراد پس از بازنشستگی هنوز سال های زیادی را پیش رو دارند که حتی در مدت زمان قابل توجهی از آن توان جسمی و آمادگی و تمایل روحی برای اشتغال و پذیرش مسئولیت های شغلی را نیز دارا هستند و شناخت دقیق و بهره گیری مناسب از توانایی های فراوان بالقوه و بالفعل این گروه سنی می تواند بسترهای تقویت سرمایه های انسانی و اقتصادی را در جوامع فراهم کند. همچنین ضرورت و اهمیت به مسائل پس از بازنشستگی در جوامع امروزی با بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی بیشتر می شود. مسائل مذکور تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر روحیه ی بازنشستگان را باعث شده و حضور آنان در در روابط شغلی و ادامه ی فعالیت های روزمره در کاهش این احساس تنهایی و پیامدهای ناشی از آن تا حد قابل توجهی تاثیرگذار است.

اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ چگونه می توان در سنین بالا جهت دهی شغلی را به بهترین شکل ممکن هدایت کرد؟ بهترین توصیه این است که روی چیزهایی که مهارت بیشتری دارید ، تمرکز کنید و در عین حال دنیای دیجیتال را نیز در نظر داشته باشید. شما تجارب و مهارت هایی دارید که در برترین دانشگاه ها هم به دست نمی آید. از تجربه و دانش خود نهایت بهره را ببرید و با توجه به مردم که امروزه خواسته‌ هایشان متفاوت است، برای خلق کار و محصولی تازه تلاش کنید. استفاده از دنیای مجازی مسئله ی مهمی است که نباید از آن غافل شوید. بله ما به عصر تازه‌ای وارد شده‌ایم و به همین دلیل لازم است که با اپلیکیشن‌ها آشنا باشید. مگر نه این که تغییرات سریع دنیا و ترندها همیشه در دنیای کسب و کار یک چالش اساسی بوده است؟ پس به دنیای دیجیتال نیز به چشم یکی از همین تغییرات چالش برانگیز نگاه کنید. اگر شما یک کارآفرین واقعی باشید تنها چیزی که مانع از راه اندازی یک کسب و کار تازه می‌تواند باشد، کم بودن اعتماد به نفس است و نه تغییرات دنیای تکنولوژی و چالش‌های مرتبط با آن.

توانایی کارآفرینی از جمله ضرورت ها در عرصه ویژگی های فردی و قابلیت های افراد در جوامع هزاره سوم و از جمله عوامل رشد و توسعه و نیز یکی از شاخص های تاثیرگذار در رصد کردن شرایط اقتصادی و اجتماعی یک جامعه است. برخی مطالعات در کشورهای توسعه یافته نشان می دهد، اغلب افراد پس از بازنشستگی تمایل به اشتغال نشان می دهند و حتی بسیاری از آنان بصورت فردی، خانگی یا سازمانی شاغل می شوند. البته انگیزه ی اقتصادی جز لاینفک تمایل مجدد بازنشستگان به شروع کار جدید و کارآفرینی است، اما با این حال ، گذشته از عوامل اقتصادی و بهبود شاخص هایی همچون کیفیت زندگی، عوامل روانی و اجتماعی نیز در احساس نیاز به اشتغال افراد پس از بازنشستگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

کارآفرینی سن و سال نمی شناسد
کارآفرینی سن و سال نمی شناسد

امروزه بر اساس نحوه ی راه اندازی کسب و کار در رسانه ها، به نظر می رسد که بنیان گذاران و موسسان شرکت ها همگی نسل جوان باشند. داستان های زیادی در مورد میلیونرها و کارآفرینان جوان وجود دارد که تنها بخشی از ماجراست. کارآفرینان بسیاری وجود دارند که در سنین بالا به ایده های بزرگ خود دست یافته اند. “والی ای ماس ” صاحب برند کلوچه های بسیار معروفی با نام فامیلی خود یعنی Amos است و یا  “کلنل ساندرز ” که صاحب برند معروف رستوران های زنجیره ای KFC است.

بنابراین باید به این باور رسید که سن تنها یک عدد است و دستیابی به موفقیت هرگز ربطی به سن و سال ندارد و برای موفق شدن در زندگی هیچگاه خیلی دیر یا خیلی زود نیست و حتی با داشتن یکسری مهارت های ابتدایی می توان به ایده های بکر و نو جامه عمل پوشاند. در نتیجه تعجب آور نیست که فردی با سنین بالا و عمری سرشار از تجربه  موفقیت را لمس کنند. بنابراین به توانایی های خود ایمان داشته باشید و بدانید که اگر حساب شده عمل کنید، احتمال کامیابی و پیروزی شما بسیار بیشتر از سایر مقاطع سنی خواهد بود و لذت فوق العاده ای در اداره تجارت جدید تجربه خواهید کرد.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85845
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن