کارآفرینی

کارآفرینان و ضرورت توجه به روش‌های جدید تامین مالی

تحریم‌های ظالمانه دشمنان و شرایط اقتصادی کشور، تنگناهای زیادی را برای کارآفرینان و واحدهای تولیدی در تامین مالی ایجاد کرده که برون رفت از آنها نیازمند توجه به راهکارهای جدید در این زمینه است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، امروزه از نگاه بنگاه‌های اقتصادی، تامین نقدینگی و سرمایه ثابت و در گردش به یک گلوگاه مهم تبدیل شده که می‌تواند حیات و بالندگی یا مرگ و نابودی را برای یک واحد تولیدی به دنبال داشته باشد.

با نگاهی به روند پرداخت تسهیلات بانکی به کارآفرینان، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر می‌توان پی برد که میان عملکرد سیستم بانکی و نیاز بخش صنعت به نقدینگی فاصله طولانی وجود داشته و این روش در رفع نیاز بنگاه‌های اقتصادی ناموفق بوده است.

به گفته نعمت الله شهبازی مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با مدیران واحدهای تولیدی استان قزوین، طی سال ۹۸ حدود ۴۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت به لحاظ سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برآورد شده بود که آمارهای منتشره بانک مرکزی نشان می‌دهد جمعا ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت یا تمدید شده است.

این عدد نشان دهنده کسری ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی است به همین دلیل یکی از چالش‌ها و مشکلات هر بنگاه دار و مدیر صنعتی و معدنی‌ای موضوع نقدینگی است و تقریبا نیمی از مشکلات بخش صنعت و معدن به نقدینگی باز می‌گردد.

در سال جاری با توجه به رشد ۳۵ درصدی هزینه‌های تولید، طبق برآوردها برای حفظ وضع موجود ۵۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت و در گردش نیاز است و اگر عملکرد شبکه بانکی ۴۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و ۲۸ درصد فاصله میان نیاز بخش صنعت و معدن و عملکرد بانک مرکزی به وجود خواهد آمد.

با توجه به این مساله واحدهای تولیدی قزوین باید با افزایش دانش خود به سمت روش‌های جدید تامین مالی حرکت کنند و تمرکز نگاه خود را از شبکه بانکی برای رفع کمبود نقدینگی خارج سازند.

پذیرش در بازار سرمایه، راهکار برون رفت از کمبود نقدینگی

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اگر یک کارآفرینی که دارای بنگاه اقتصادی با ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش است برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کند ممکن است بانک وثایق و ارزش دارایی او را اعم از کارخانه و ماشین آلات اصلا قبول نکند و ملک داخل شهر، سپرده و … را برای صدور ضمانت نامه یا پرداخت تسهیلات مطالبه نماید و در نتیجه یک کارآفرین با ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارایی برای ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفتار وثیقه و ضمانت بانکی خواهد شد.

شهبازی گفت: یکی از مزیت‌های بزرگ پذیرش در بورس برای سهام دار عمده و مالک این است که بعد از پذیرش در بورس به راحتی می‌تواند از ورقه سهم خود به عنوان وثیقه استفاده کند.

وی افزود: این ورقه سهم، یک موضوع استاندارد پذیرفته شده است و هیچ بانکی نیست که سهام پذیرفته شده تابلوی بورس را به عنوان وثیقه نپذیرد.

این مسوول گفت: پذیرش در بورس باعث می‌شود که دارایی بنگاه‌های تولیدی به عنوان یک دارایی قابل ارزیابی شناخته شود و با استفاده از ابزار بورس و بازار سرمایه، ارزش واقعی دارایی در یک رقابت شفاف کشف نرخ شده و ارزش درصد واگذار شده بعد از سه روز به حساب صاحب بنگاه واریز گردد.

وی گفت: طی روزهای اخیر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ردیف خرید بورس صف می‌کشند و روز به روز رکوردهای قبلی خرید سهام شکسته می‌شود که دلیل آن رشد سریع نقدینگی در میان مردم است و بخش صنعت باید از این رشد نقدینگی در جامعه استفاده کند.

شهبازی افزود: از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند تا ۶۷ درصد سهام خود را نگاه داشته و تا ۳۳ درصد را عرضه کنند که به این شکل هیچ اختیاری را از دست نمی‌دهند و مجمع فوق العاده و هیات مدیره در اختیار خود آنها باقی خواهد ماند.

تقویت دانش مالی، نیاز اصلی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چالش امروز بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی کشور قبل از نیاز مالی، دانش مالی بوده که مشکلات و معضلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

شهبازی افزود: متاسفانه سهم روش‌های نوین ابزارهای تامین مالی در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور زیر پنج درصد است و از سوی دیگر، دانش مالی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور متناسب با دانش فنی آنها رشد و پیشرفت نکرده است.

این مسوول گفت: ما در زمینه دانش مالی بیش از پیش نیاز به کار داریم و بسیاری از بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ باید به سمت آشنایی بیشتر با این دانش حرکت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این مساله باید بنگاه‌اقتصادی کشور به سمت افزایش دانش مالی و روش‌های نوین تامین سرمایه از جمله بورس حرکت کرده و برای رفع کمبودها و مشکلات خود در این حوزه گام بردارند.

شهبازی گفت: امسال یکی از محورهای مهم کشور و دولت توسعه تامین مالی تولید از طریق بازار سرمایه است تا با مضرات و پیامدهای منفی رشد سریع نقدینگی در دست مردم، کسری شدید آن در بنگاه‌های اقتصادی، مشکلات کاهش تولید، تعدیل نیرو و … مواجه نشویم.

ورود در بازار بورس، نیازمند اصلاح ساختار مالی واحدهای تولیدی قزوین

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص گفت: پروسه پذیرش در سازمان بورس، فرایندی شفاف و دقیق بوده ولی متاسفانه طولانی و زمانبر است.

علی محمد زمانی افزود: یکی از دلایل طولانی شدن پروسه ورود به بورس این است که ساختارهای مالی شرکت‌های ما برای چنین رویه ای فراهم نیستند و بستر لازم را برای این مساله ندارند.

وی گفت: با توجه به این موضوع باید ابتدا برای آماده کردن بسترها و جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در پذیرش سازمان بورس به سراغ شرکت‌ها رفت و اقدامات لازم را برای اصلاح ساختار مالی آنها انجام داد.

این مسوول افزود: بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی استان مالیات‌های گزافی را پرداخت می‌کنند به جهت اینکه مدیر مالی کاربلد و متبحری نداشته و خود نیز در این زمینه آگاهی ندارند و در بدیهی ترین مساله دچار مشکل هستند و این مشکلات برای پذیرش در بورس صد چندان می‌شود.

زمانی گفت: با توجه به این مساله باید ابتدای امر برای مدیران میانی شرکت‌ها دوره‌های آموزشی لازم را برگزار کنیم تا آنها پیش زمینه‌ها و بسترهای ورود به بورس را فراهم کنند و بعد برای آشنایی مدیران تصمیم گیر یک بنگاه نیز برنامه ریزی کنیم.

نگاه تک بعدی به بانک‌ها در تامین سرمایه، مشکلات زیادی را به دنبال داشته است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: متاسفانه یکی از فاکتورهای مزاحم برای توجه واحدهای تولیدی به سایر روش‌های تامین مالی، ناآگاهی و ناآشنایی بخش‌های مالی واحدهای تولید با روش‌های جدید تامین سرمایه است.

عزیزالله افضلی افزود:ما در حوزه تجارت نیز مشکل مشابه‌ای را داریم و بسیاری از واحدهای بزرگ ما دقت لازم را در خصوص تفاوت بخش فروش و بازاریابی ندارند و هردو را همسان می‌بینند.

وی گفت: مدیران بخش مالی بنگاه‌های اقتصادی استان هم فقط نگهدارنده حساب‌ها بوده و کمتر به روش‌های نوین تامین مالی که کشورهای پیشرفته از آن بهره می‌برند توجه می‌کنند.

این مسوول افزود:همین موضوع باعث می‌شود تمام تکیه ما به بانک‌ها باشد که همین نگاه تک بعدی، فرصت سوء استفاده را برای بانک‌ها ایجاد می‌کند تا با واحد تولیدی به هرشکل که می‌خواهند رفتار کنند.

فقدان اعتماد بنگاه‌های صنعتی قزوین به بورس، یک چالش اصلی

دبیر اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین و مسوول تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین در این خصوص گفت: دو دوره کلاس نحوه استفاده از بورس و فرابورس را برای واحدهای تولیدی استان برگزار کردیم ولی چالش اصلی ما فقدان اعتماد بنگاه‌های صنعتی به بورس است.

فرزانه فیض کاشانی گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی ما با الفبای بورس آشنا نیستند و علیرغم اینکه تبلیغات گسترده‌ای در خصوص این کلاس‌ها در استان صورت گرفت ولی با استقبال مورد نظر مواجه نشدیم.

وی افزود: با برگزاری این دوره‌های آموزشی، نقاط ضعف مشهودی شناسایی شد و البته فرصت‌هایی هم به وجود آمد.

این مسوول گفت:در این دوره‌ها از شرکت‌های استان که توانسته اند وارد بورس شوند دعوت کردیم تا در قسمتی از سمینار خود را معرفی کنند تا اعتماد لازم به بورس میان واحدهای تولیدی استان به وجود آید.

وی افزود: اگر بتوانیم برنامه ریزی لازم را برای برگزاری یک سمینار عملیاتی‌تر و کاربردی‌تر با تقسیم بندی شرکت‌ها داشته باشیم قطعا گام‌های بلندی برای رفع مشکلات موجود در این زمینه برداشته خواهد شد.

فیض کاشانی اضافه کرد: اتاق بازرگانی استان آمادگی دارد که مسوولیت برگزاری این کلاس‌ها را با همکاری سازمان صنعت و تشکل‌ها برعهده بگیرد و بسترهای لازم را برای آشنایی بیشتر واحدهای تولیدی با نحوه پذیرش در بورس آماده کند.

وارد فرآیند پذیرش بورس شدن یک مقوله زمان بر است

مدیرعامل شرکت یاتاقان بوش در این خصوص گفت: وارد فرایند بورس شدن یک مقوله زمان بر است و یک واحد تولیدی برای ادامه مسیر خود نیاز به سرمایه توسعه‌ای در فرایند زمانی کوتاه‌تری دارد.

میرصمد قریشی افزود: یک واحد تولیدی اگر معطل بورس یا انتشار اوراق بشود عملا هم هزینه و هم زمان خود را در کوتاه مدت از دست می‌دهد و باید راهکارهایی برای رفع مشکلات آنها در کوتاه مدت اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: در این راستا پیشنهاد می‌کنیم به سیستم بانکی فشار وارد شود که کمک‌های مالی خود را به طرح‌های آغاز شده صنایع با سرعت بیشتری پرداخت کنند تا جلوی اخلال و کندی در اجرای طرح آنها گرفته شود.

این مسوول گفت: در گام دوم برای ورود به بازارهای جدید تامین سرمایه باید روش‌های آنها به شرکت‌های تولیدی آموزش داده شود تا مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه حل و فصل گردد.

وی با بیان ایکه فرایند ورود به بورس که زمانبر و طولانی است نیاز به آموزش دارد، افزود: در سال‌های قبل ورود به بازار بورس اصلا مطرح نبود و ما طبق روند گذشته، طرح‌های جدیدی را در شرکت شروع کرده ایم که اگر سرمایه آنها تامین نشود و در زمان مقرر به بهره برداری نرسند با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

۷۰۰ واحد تولیدی بزرگ قزوین ظرفیت ورود به بورس را دارند

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: در شرایط فعلی کشور، بهترین و عاقلانه ترین راهکار برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی استان، توجه به بازار سرمایه و حرکت به سمت بورس است.

عیسی قبادی افزود: باید در این شرایط تمام ذهن و توجه ما برای حرکت به سمت بازار سرمایه و بورس و کشف راهکارهای جدید برای رفع مشکل نقدینگی ثابت و در گردش واحدهای تولیدی باشد.

این مسوول افزود: نزدیک ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد بزرگ در استان داریم که باید بخشی از آنها را برای حرکت به سمت بازار سرمایه تشویق کنیم.

قبادی با بیان اینکه باید توجه به شبکه بانکی را برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کمتر کنیم، افزود: بانک‌ها به دلیل موانع قانونی از شرایط مساعدی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی برخوردار نیستند و آنچنانکه باید در حوزه تولید نمی‌توانند نقش آفرینی جدی باشند بنابراین باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم.

وی گفت: در صورت تحقق این هدف، اولین اتفاق، تلفیق سرمایه اجتماعی با سرمایه اقتصادی است و اعتماد عمومی را به چرخه اقتصاد برمی گرداند.

قبادی افزود: بورس می‌تواند بین عرضه کنندگان و تولیدکنندگان ارتباط برقرار کند و برای تقویت ارتباط بین این دو صنف کمک نماید.

وی اضافه کرد: باید سرمایه‌های رها شده و راکد را به سمت تولید و سرمایه گذاری هدایت کنیم تا از هجوم بی رویه نقدینگی مردم به سمت خرید سکه، ارز و …جلوگیری شود.

قبادی گفت: بورس می‌تواند به راحتی این بازار را مدیریت کرده و سرمایه‌های سرگردان را به سمت تولید ببرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38118
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن