مناطق آزاد-گردشگری

چه کسانی از توسعه گردشگری نفع می‌برند؟

رشد روزافزون صنعت گردشگری در دنیا رقیبی تازه برای صنایع مختلف پدید آورده است. رقیبی که با رشد مداوم خود در سالهای اخیر ظرفیت بی‌نظیر خود را اثبات نموده است. مزایای گردشگری در وهله اوّل موجب افزایش سطح رفاه در جامعه می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاری در گردشگری مقوله‌ای است که نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، برخی دولت‌ها و سیاستمداران بنا به تفکر سنّتی خود هنوز به گردشگری به عنوان یکی از صنایع برتر و آینده‌ساز باور ندارند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد صنعت گردشگری رشد مداومی در چند سال اخیر داشته است. تمام کشورهایی که سرمایه‌گذاری در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده‌اند از اشتغال و درآمد ارزی حاصل از آن بهره‌مند شده‌اند.

نکته قابل تأمل این است که برخی از این کشورها حتّی جاذبه طبیعی یا تاریخی خاصی نیز نداشتند و با احداث جاذبه‌های مدرن از مزایای این صنعت بهره‌مند شدند. بررسی وضعیت این صنعت در دنیا و مرور مزایای این صنعت بهترین راه برای درک نقش گردشگری در توسعه اقتصادی است.

آمار صنعت گردشگری در دنیا

بنا بر گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال 2019 این صنعت برای دهمین سال متوالی رشد قابل توجه 4 درصد را تجربه کرده است. البته این صنعت نتوانست به رکورد پیشرفت 7 درصدی خود در سال 2018 برسد. ولی با وجود معضلاتی چون افت اقتصاد جهانی و ناآرامی‌های کشورهای مختلف همین 4 درصد رشد نیز قابل توجه است.

مقایسه رشد این صنعت در مناطق مختلف دنیا از نکات جالب توجه در این گزارش است. مقایسه این موضوع در سالهای 2017 و 2018 نشان می‌دهد منطقه خاورمیانه با رشد 8 درصدی در این عرصه پیشتاز است. امّا متأسفانه کشور ما سهم چندانی از این صنعت ندارد.

شاخص‌های توسعه گردشگری

انجمن جهانی اقتصاد چهار شاخص‌ اصلی این حوزه را این گونه معرفی می‌کند:

– بستر محیطی
امنیت، وجود نیروهای حرفه‌ای، روال کاری روان و شفاف، سلامت و بهداشت و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات، مهم‌ترین مؤلفه‌های بستر محیطی مناسب برای توسعه این صنعت هستند.

– سیاست
ارتباطات جهانی، اولویت این صنعت در برنامه کلی کشور و برخورداری از مزایایی نظیر قیمت رقابتی نیز سیاست هر کشور در این حوزه را شکل می‌دهند.

– زیرساخت‌ها
سیستم حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، امکانات اقامتی، خدماتی و تفریحی نیز زیرساخت‌های هر کشور را تشکیل می‌دهند.

– منابع طبیعی و فرهنگی
شرایط اقلیمی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیز به عنوان منابع یک کشور نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر دارند.

چرا باید در گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم؟

با یک نگاه گذرا به موارد فوق به سادگی می‌توان فهمید کشور ما به دلیل برخورداری از منابع طبیعی، فرهنگ غنی و قدمت تاریخی، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه این صنعت دارد.

تقویت دیگر شاخص‌ها نیز در وهله اوّل در راستای منافع ملّی و افزایش سطح رفاه عمومی در کشور است. بنابراین نه تنها جذب سرمایه بخش خصوصی که اختصاص منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری گردشگری نیز مزایای فراوانی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

– کسب درآمد ارزی
– ایجاد اشتغال
– افزایش سطح رفاه عمومی
– رشد اقتصادی فراگیر و بهره‌مندی طیف گسترده‌ای از مردم و مشاغل
– توسعه روستایی
– معرفی فرهنگ و تمدن ایرانیان به دنیا
– تقویت صنایع دستی
– حفاظت محیط زیست
– حفاظت از میراث فرهنگی
– حفاظت از میراث فرهنگی غیرملموس

سخن آخر

به جرأت می‌توان گفت هریک از مزایای این صنعت به تنهایی برای توجیه نقش گردشگری در توسعه اقتصادی کشورها کفایت می‌کند. امّا مثل گردشگری ایران مثل کسب و کاری است که سرمایه اولیه یعنی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن فراهم است.

کافی است با معرفی این جاذبه‌ها و تدارک امکانات رفاهی و خدماتی این استعداد بالقوه را بالفعل نماییم. تا دولت، سرمایه‌داران و اقشار مختلف مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47416
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن