اقتصادیکارآفرینی

چند درصد مهارت‌آموزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند؟

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال گفت: ارزش گواهی‌نامه‌های مهارت باید بیشتر از دانشنامه‌های دانشگاهی باشد و گواهی‌نامه‌های مهارت از ارزش اجتماعی و اداری برخوردار شود.

وی با بیان این که بیش از ۴۰ درصد افرادی که به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند، گفت: امروز بسیاری از مهارت‌آموختگان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که برای افزایش سطح مهارت خود در کنار دانش به این مراکز مراجعه می‌کنند.

معاون وزیر کار تصریح کرد: متأسفانه در بحث پرورش نیروهای ماهر، آموزش کیفی ارائه نکرده‌ایم که منجر به تربیت انسان‌های قدرتمند شود. از سوی دیگر نگاه خانواه‌ها عمدتا به رفتن فرزندانشان به دانشگاه است، در حالی که باید به سمت پرورش استعدادها و مهارت‌افزایی فرزندانشان تغییر کند.

هاشمی در عین حال بازسازی نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه را یک ضرورت مهم برای برون رفت از شرایط فعلی دانست و گفت: سیستم فعلی به تولید بیکاران بدون مهارت منجر شده که در این راستا رایزنی‌هایی برای گنجاندن ضرورت کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مقاطع اول و دوم متوسطه صورت دادیم تا هیچ دانش‌آموزی بدون مهارت دبیرستان را ترک نکند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تأکید بر ارتقای استانداردهای آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: در حال حاضر تدوین ۲۰۰۰ استاندارد جدید را در دستور کار داریم که این تعداد استاندارد تا پایان سال ۹۹ به 5500 استاندارد موجود برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اضافه خواهد شد.

وی در پایان با تأکید بر تدوین برنامه‌ای مشترک برای ارائه آموزش‌های مهارتی به حاشیه‌نشینان و ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: وزارت کشور از طریق بسیج امکانات و هدایت منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند درباره اجرای طرح آموزش مهارت به ۵۰ هزار نفر از افراد حاشیه‌نشین و ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وارد می‌شوند که از این تعداد ۴۵ تا ۶۰ درصد به دلیل فراگیری آموزش‌های مهارتی به بازار کار راه می‌یابند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16782
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن