اجتماعی

چرا و چگونه استعداد کودکمان را شکوفا کنیم؟

برای اینکه استعداد کودکمان را شکوفا کنیم لازم است چرایی و چگونگی آن را بیاموزیم. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم روشهای شناخت و پرورش استعداد کودکان را ارائه کنیم.

برای اینکه استعداد کودکمان را شکوفا کنیم ابتدا باید به شناخت کاملی از فرزند خود دست یابیم. پرورش کودک باید با شناخت استعدادهای ذاتی، علایق و توانایی‌های او صورت گیرد. ما نمی‌توانیم بر مبنای توانایی و علایق خود استعداد کودکمان را شکوفا کنیم. بلکه باید علایق و توانایی‌های کودک را شناخته و با ایجاد شرایط مناسب زمینه شکوفایی آنها را فراهم کنیم. هیچ کس به اندازه نسلی که امروز در نقش والدین هستند اهمیت این موضوع را درک نمی‌کند. اما اگر در این زمینه تردید دارید با ما همراه باشید.

استعداد کودکمان را شکوفا کنیم؟
چرا باید استعداد کودکمان را شکوفا کنیم؟

 

چرا باید استعداد کودکمان را شکوفا کنیم؟

حقیقت این است که نسلی که امروز نقش والدین را برعهده دارند به ندرت از زندگی کاری خود راضی هستند. این نسل، تحت سلطه سیستم آموزشی مستبدانه و سبک زندگی سنتی والدین خود تربیت شدند. چنین فضایی هرگز فرصت تفکر و تحقق رؤیای شخصی را به افراد نمی‌داد. در نتیجه تعداد افرادی که در زمینه علایق و استعداد خود مشغول به کارند بسیار اندک است. در حالی که امروزه اثبات شده رضایت شغلی نقش بسیار مهمی در سلامت روانی افراد دارد. لذا اگر به سلامت روان، شادمانی و رضایتمندی فرزندان خود از زندگی بها می‌دهیم باید تلاش کنیم تا استعداد کودکمان را بشناسیم و آنها را شکوفا کنیم.

چطور استعداد کودکمان را شناسایی کنیم؟

اولین و بهترین گزینه برای شناخت استعدادها و توانایی‌های کودکان بازی کردن است. اگر کودک خود را هنگام بازی کردن زیر نظر داشته باشید به سادگی می‌توانید استعدادهای او را شناسایی کنید. در ابتدا لازم است بازی‌های متنوع در اختیار کودک خود قرار دهید. اتاق بازی معمولاً بهترین زمان برای شناخت کودک است. جایی که از بازی‌های فکری مانند پازل و لگو تا بازی‌های حرکتی و پر هیجان در اختیار کودک قرار دارد و کودک آزادانه می‌تواند انتخاب کند. در چنین فضای پرهیاهویی، کودکی در دنیای نقاشی خود غرق می‌شود و کودک دیگری در حال مدیریت تیم جنگجوی خود است. تفاوت علایق کودکان به همین وضوح می‌تواند آشکار شود اما معمولاً والدین به آسانی تفاوت‌های کودکان خود را نمی‌پذیرند. اینگونه است که همه کودکان به اصرار والدین در کلاس‌های رایجی چون نقاشی، زبان و روباتیک شرکت می‌کنند و در نهایت رؤیای شخصی خود را فراموش می‌کنند.

در حالی که کودکی دورانی است که والدین باید با بازی کردن و حرف زدن با کودک خود علایق او را کشف کنند و فارغ از علایق شخصی یا آرزوهای از دست رفته کودکی خود، برای تحقق رؤیای شخصی فرزند خود همراه او باشند.

چطور استعداد کودکمان را شناسایی کنیم؟
چطور استعداد کودکمان را شناسایی کنیم؟

 

چطور استعداد کودکمان را شکوفا کنیم؟

پس از شناسایی استعدادهای کودک لازم است ابزار و شرایط مناسب برای پرورش استعداد کودکان در اختیارشان قرار گیرد. به عنوان مثال اگر کودک شما استعداد هنری دارد ابزارهای مختلف اعم از آبرنگ، پاستل، ماژیک و .. در اختیار او قرار دهید. برای کودک خود فعالیت‌ها و تجربه‌های متنوع هنری تعریف کنید. اجاز دهید آزادانه به کشف و تجربه بپردازد. در این مسیر اگر کلاس یا مربی خوبی پیدا کردید که در راستای شکوفایی استعداد و خلاقیت فرزند شما باشد می‌توانید از آن نیز کمک بگیرید. اما فراموش نکنید بسیاری از کلاس‌های آموزشی در دوران کودکی سبب ایجاد محدودیت و در نتیجه عدم خلاقیت کودکان می‌شود. بنابراین برای کلاس‌های آموزشی پیشرفته عجله نداشته باشید. مهمترین نکته برای شکوفایی استعداد کودکان ایجاد فرصت برای تجربه‌های تازه و متنوع است.

شاید بهترین توصیه برای شکوفایی استعداد کودکان این باشد که: ذهن خلاق کودکان خود را با قوانین سخت، مسیرهای کلیشه‌ای و کلاس‌های متعدد تخریب نکنید. رؤیای شخصی کودک خود را باور کنید و در این مسیر حامی او باشید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82198
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن