اقتصادیبانک-بیمه-بورس

پیش‌بینی اقتصاد ایران پس از واگذاری اموال دولتی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت اکنون از نقدینگی زیادی که به سمت بازار سرمایه سرازیر شده برای عرضه سهام اموال خود استفاده کند، گفت: عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه موجب شفافیت، تامین مالی برای شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی، افزایش عمق بازار سرمایه و مانع ایجاد حباب در بورس می‌شود.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال گذشته بیش از ۲۸ درصد بوده که بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان حجم نقدینگی اقتصاد ایران است و بخشی از این میزان نقدینگی هم سرگردان بود، به این صورت که بین بازارهای دلار، طلا، سکه، مسکن و… جابجا می‌شد. به دلیل مدیریت ریال توسط بانک مرکزی و سختگیری این بانک در انتقال پول انجام داد، این امر که کنترل و رشد عملیات نظام بانکی است؛ موجب شفافیت شد که جلوی سفته‌بازی ‌و سوداگری افراطی را گرفت.

تامین مالی، وظیفه بازار سرمایه

وی ادامه داد: نقدینگی زیادی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و وظیفه این بازار تامین مالی است. در اقتصاد ایران، بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد تامین مالی با نظام بانکی بوده و بازار سرمایه سهم اندکی در تامین مالی داشته است اما اکنون فرصت بی‌نظیری برای اقتصاد ایران است زیرا، نقدینگی زیادی دارد به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند.

دولت از حرکت نقدینگی به بازار سرمایه استفاده کند

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار سرمایه ما عمق کمی دارد، گفت: سرازیرشدن نقدینگی به بازار سرمایه در کنار کم عمقی این بازار، موجب شده تا رشدهای پیوسته و بالایی را در سهام شرکت‌های مختلف شاهد باشیم که اکنون دولت می‌تواند از این فرصت استفاده کند و عرضه اولیه‌ها را افزایش بدهد و شرکت‌های دولتی را در بازار سرمایه عرضه کند که این روشی برای تامین منابع مالی است.

شقاقی با اشاره به عرضه سهام صبا، توضیح داد: هفته گذشته سهام صبا عرضه شد و ۱۸۰۰ میلیارد تومان سهام آن از سمت مردم خریداری شد که این به معنی این است که بازار سرمایه معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای صبا تامین مالی انجام داد. هر شرکتی که وارد این بازار می‌شود، نیاز به شفافیت دارد که باید صورت‌های مالی خود را ارائه بدهد و گزارش‌های منظمی از عملکرد خود ارائه کند که این امر، شفافیتی برای اقتصاد ایجاد می‌کند.

فواید بازار سرمایه برای اقتصاد چیست؟

به گفته این استاد دانشگاه، بازار اولیه سرمایه محاسنی دارد که هم موجب تامین مالی مناسب می‌شود و هم شفافیت را ارتقا می‌دهد و در شرایط کنونی می‌تواند برای دولت ابزاری باشد تا تامین منابع مالی کند.

وی افزود: باید مدام بازار اولیه سرمایه را توسعه بدهیم و شرکت‌های بیشتری را دولت بتواند در این بازار ارائه بدهد تا بازار اولیه سرمایه عمق پیدا کند که بازار ثانویه درگیر نوسانات غیرمتعارف نشود. عرضه سهام شرکت‌های دولتی، شفافیت را در پی دارد، وقتی شستا در بازار سرمایه عرضه شد باید از این زمان به بعد گزارش‌های شفافی را از وضعیت سودآوری، درآمدها، هزینه‌ها و… ارائه بدهد که به ارتقا شفافیت منجر می‌شود. از طرف دیگر، این امر تامین مالی را هم در پی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکنون که بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی یا بخش خصوصی نیاز به تامین مالی دارد چرا به سمت نظام بانکی برویم؟ گفت: می‌توانیم این تامین مالی را از بازار سرمایه ایجاد کنیم تا هم این بازار عمق پیدا کند و هم حباب در آن ایجاد نشود. همچنین موجب شود تا هم شفافیت ارتقا پیدا کند و نقدینگی هم وارد بازارهای سوداگرانه نشود و آن کنترل می‌شود.

گفتنی است؛ رئیس‌جمهور در این زمینه در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید، بر اینکه دستگاه‌های دولتی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند تاکید کرده و گفته بود که پارسال شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم و ان‌شاءالله امسال هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است که همه دستگاه‌های دولتی سهام و اموال خود را در بورس عرضه کنند؛ لذا امسال برای حرکت در تولید نیازمندیم که این سهام را به بازار بورس یا فرابورس عرضه کنیم و بتوانیم تحول بزرگ را شاهد باشیم.

همچنین استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک‌ها، با توجه به استقبال مردم از این بازار یکی از نکاتی بود که از سوی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی که با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشت، مورد تاکید قرار گرفت.

عرضه سهم دولت در ۹ شرکت دولتی در بورس

همچنین پس از آن، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که در آینده نزدیک، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.

طبق گفته دژپسند، در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید دو میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.

درآمدزایی ۳۰ هزار میلیاردتومانی از عرضه سهام شرکت‌های دولتی

دژپسند در پاسخ به این‌که چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکت‌های دولتی خواهیم داشت، اینگونه توضیح داده که هدف عمده در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآوردها نشان‌دهنده این است که از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تامین مالی داشته باشیم. همچنین دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق رخ می‌دهد و تلاش‌ بر این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌هایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس می‌شوند.

وی درمورد تاثیر واگذاری شرکت‌های دولتی بر بورس نیز معتقد است که این امر عمق بازار بورس را افزایش می‌دهد و شاخص بازار سرمایه صرفا منعکس‌کننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=21349
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن