اقتصادی

پهنه‌های علم و فناوری در استان‌ها ایجاد می‌شود

به گزارش تفاهم آنلاین، رویکرد جغرافیایی و منطقه ای به نوآوری و تحلیل آن، بیانگر این امر است که گروهی از بازیگران و نقش آفرینان فعال در حوزه نوآوری اعم از بنگاه ها و شرکت های تولیدی و خدماتی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نهادهای واسطه ای در یک محیط در هم تنیده با هم تعامل و همکاری کرده و ماحصل این همکاری، ارتقاء شاخص های اقتصاد دانش بنیان در منطقه خواهد بود.

مناطق با توجه به عملکرد فعالان و بازیگران همچنین بر اساس شاخص های اقتصاد دانش بنیان از نظر نوآوری به مناطق نوآور، درحال گذر، کمتر نوآور دسته بندی می شوند. یکی از راهکارهای فراهم سازی شرایط ارتقاء نوآوری در مناطق، ایجاد هم‌افزایی از طریق تجمیع امکانات و ظرفیت های نوآوری در نواحی مستعد است.

پهنه های علم و فناوری پیرامون مراکز علمی تحقیقاتی صنعتی داخل محدوده شهرها به منظور زمینه سازی برای تجمیع و هم افزایی عناصر موثر در ایجاد حوزه های دانش بنیان و فناوری برتر ایجاد می شوند. محدوده پهنه های مذکور متناسب با ظرفیت های کالبدی و ترافیکی منطقه، میزان تقاضا، تناسب با فعالیت، محدودیت های توسعه و منابع تعیین می شود.

دبیرخانه شورای عالی عتف وزارت علوم با هدف زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر و بازیگران اکوسیستم نوآوری، فراهم سازی شرایط ایجاد پهنه های علم و فناوری در مناطق مستعد را در دستور کار خود قرار داد.

بدین منظور با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به تدوین و نهایی سازی ضوابط مکان یابی و استقرار شرکت ها، موسسات دانش بنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها اقدام کرد؛ همچنین آیین نامه اجرایی تاسیس، توسعه پهنه ها و مناطق ویژه علم و فناوری در جلسه شورای عالی ارائه و پس از تایید ریاست جمهوری جهت اجرا ابلاغ شده است.

فرآیند تاسیس و توسعه پهنه های علم و فناوری بر اساس مصوبات فوق به صورت زیر خواهد بود:

یک) فرآیند شناسایی و تایید پهنه های علم و فناوری در کلان شهرها: استانداری ها پیشنهاد ایجاد پهنه علم و فناوری در استان را با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های پهنه با طرح توجیهی و با توجه به شاخص ها و الزامات تایید پهنه به دبیرخانه شورای عالی عتف ارائه می دهند.

دبیرخانه شورای عالی عتف پس از بررسی درخواست ایجاد پهنه در دبیرخانه شورا موضوع را در دستور کار کمیسیون دائمی شورای عالی عتف قرار می دهد که پس از تایید در کمیسیون دائمی شورا به کمیسیون ماده پنج استان(کمیسیونی که بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در هر استان شکل گرفته و وظیفه آن بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات انها در هر یک از شهرهای استان است) ارسال و در صورت تصویب، جهت تایید نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه خواهد شد.

دو) فرآیند شناسایی و تایید پهنه های علم و فناوری در غیر کلانشهرها: استانداری ها پیشنهاد ایجاد پهنه علم و فناوری در استان را با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های پهنه با طرح توجیهی و با توجه به شاخص ها و الزامات تایید پهنه به دبیرخانه شورای عالی عتف ارائه می دهند.

دبیرخانه این شورا پس از بررسی درخواست ایجاد پهنه در دبیرخانه شورا موضوع را در دستور کار کمیسیون دائمی شورای عالی عتف قرار می دهد که پس از تایید در کمیسیون دائمی شورا جهت تایید نهایی به کمیسیون ماده پنج استان ارایه می شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34823
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن