اقتصادی

پتروشیمی گزینه جایگزین نفت خام ایران برای کسب درآمد ارزی

دولت ایران تولید و فروش مواد پتروشیمی را جایگزین خوبی برای صادرات نفت می داند. ۵۵ شرکت پتروشیمی ایرانی ۳۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی تا پایان سال گذشته شمسی تولید کردند. ایران ۹.۵ میلیارد دلار از صادرات این مواد پتروشیمی درآمد داشت.

به گزارش تسنیم به نقل از آناتولی، ایران برای کاهش وابستگی به صادرات نفت خام که آسیب جدی از تحریمها دیده است، به تدریج به مواد پتروشیمی، دومین صنعت بزرگ صادراتی کشور، روی می آورد.

سه پروژه پتروشیمی بزرگ به ارزش 1.6 میلیارد دلار در روز پنج شنبه افتتاح شد که بخشی از تلاش های دولت ایران برای افزایش درآمد غیرنفتی آن در زمان کاهش صادرات نفت خام بود.

شرکت پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه با تولید سالانه 1.65 میلیون تن متانول و شرکت پتروشیمی کاوه، بزرگترین مجتمع تولیدکننده متانول در جهان با تولید روزانه 7000 تن در بوشهر آغاز به کار کردند.

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان با ظرفیت تولید سالانه 100 تن کاتالیست که برای ساخت پلی اتیلن مورد نیاز است، در استان لرستان قرار دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه کشور به سرعت به سمت فروش مواد پتروشیمی پیش می‌رود گفت 13 پروژه دیگر تا 21 مارس 2021 (پایان اسفند 1399) راه اندازی می شود.

زنگنه اضافه کرد کل سرمایه گذاری در پروژه های جدید تا پایان سال مالی آینده یعنی پایان سال 1400 شمسی، برابر با 17 میلیارد دلار (27 پروژه) خواهد بود و طی چهار سال آینده به 37 میلیارد دلار می رسد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک ویدئو کنفرانس گفت پروژه های جدید پتروشیمی به درآمد غیر نفتی ایران، خودکفایی و افزایش اشتغال کمک می کند.

دولت ایران تولید و فروش مواد پتروشیمی را جایگزین خوبی برای صادرات نفت می داند. 55 شرکت پتروشیمی ایرانی 31 میلیون تن محصولات پتروشیمی تا پایان سال گذشته شمسی تولید کردند. ایران 9.5 میلیارد دلار از صادرات این مواد پتروشیمی درآمد داشت.

صادرات 23 میلیون تن مواد پتروشیمی در سال گذشته شمسی 20 درصد از درآمد نفتی را که به خاطر تحریم ها از بین رفته بود جبران کرد.

بیژن زنگنه اعلام کرد تولید مواد پتروشیمی در ایران از زمان روی کار آمدن دولت روحانی دو برابر شده است و هدف سه برابر کردن این تولیدات تا 2025 است.

صنعت نفت ایران ضربه سختی از تحریم‌های آمریکا خوده است. بسیاری از کشورها از ترس قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا واردات نفت از ایران را کاهش داده اند. صنعت پتروشیمی تا حدودی توانسته کمبود صادرات نفت را جبران کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38837
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن