انرژی

پاسخی برای نیاز کشتی ها،تولید مازوت کم سلفور

 شرکت‌های کشتیرانی ایران در حالی که از ابتدای سال میلادی جاری ( ۲۰۲۰)،‌ دغدغه تامین سوخت کم سلفور را دارند، به گفته رییس پژوهشگاه صنعت نفت اکنون این امکان فراهم شده تا از تولید نیمه صنعتی مازوت کم سلفور با استفاده از فناوری ایرانی می‌دهد.

استفاده از سوخت کم سلفور از ابتدای سال ۲۰۲۰،‌ برای کشتی‌های جهان الزامی شده و این در حالی است که همچنان بیشتر مازوت تولیدی در ایران با سلفور بالای سه درصد تولید می‌شود. این موضوع به عنوان مشکلی بر سر راه کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی تبدیل شده است.

اکنون تولید مازوت در دنیا، ‌چهار درصد از کل تقاضای نفت از جهان را تشکیل می‌دهد که از این میزان،‌ ۲.۹ میلیون بشکه مربوط به سوخت نفت کوره با سولفور بالای ۳.۵ درصد بوده است.

با این حال پیش‌بینی می‌شود با اجرای این مقررات تقاضا برای نفت کوره پر گوگرد دو میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

حجم بالای نفت کوره در ایران و سهم ۲۶ درصدی آن از پنج فرآورده تولیدی ایران، آن را به بزرگترین فرآورده در جهان تبدیل کرده روزانه ۶۷ میلیون لیتر نفت کوره تولید می‌شود.

همچنین از ۶۷ میلیون لیتر نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌های ایران، ۵۲ میلیون لیتر صادر می‌شود، ‌سهم بانکرینگ نیز پنج میلیون لیتر است و ۱۰ میلیون لیتر نیز به مصرف داخلی می‌رسد، بنابراین ادامه تولید مازوت با سلفور بالا علاوه بر آنکه کشتی‌های ایرانی را با چالش روبرو می‌کند،‌ ارزآوری از محل صادرات را نیز می‌تواند به مخاطره بیاندازد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت، گفت:این پژوهشگاه به دانش تولید مازوت کم سلفور دست پیدا کرده است.

«جعفر توفیقی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه این دانش و فناوری در مرحله تست آزمایشگاهی و مقیاس نیمه صنعتی و پایلوت در پژوهشگاه صنعت نفت عملیاتی شده،‌ گفت: اکنون با برخی از پالایشگاه‌های کشور در حال مذاکره هستیم، زیرا طرح صنعتی تولید مازوت کم سلفور را پژوهشگاه صنعت نفت آماده کرده و مطالعات فنی و اقتصادی آن نیز انجام شده است.

وی افزود: ‌برخی از پالایشگاه‌ها که به سرمایه‌گذاری در این فرآیند علاقه‌مندی نشان داده اند، رایزنی در حال انجام است تا به تولید انبوه برسد.

توفیقی سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این زمینه را به میزان مصرف و تولید وابسته دانست و گفت: خوراک این پروژه، برش‌های سنگین،‌ ته‌مانده‌های برج تقطیر و مازوت است که سولفور بالایی دارند.

وی تاکید کرد:‌ اکنون این فرآیند عملیاتی است و فناوری های آن توسعه پیدا کرده و بنابر تمایل کارفرما و مشتری که چه میزان سوخت کم سلفور نیاز دارند، می‌تواند به تولید صنعتی برسد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت هدف اصلی از این فرآیند را تامین سوخت کم سلفور برای شبکه کشتیرانی دانست و گفت: این فرآیند می‌تواند سوخت کشتی‌ها را به سوخت استاندارد با سلفور زیر نیم درصد برساند.

به گفته توفیقی،‌ استفاده از این فرآِند در تمام پالایشگاه‌های کشور ممکن است و محدودیتی وجود ندارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12229
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن