یادداشت

وقتی هیاهوی “رسانه ها” قدرت تفکر را از مخاطب می گیرد

از شیوع کرونا و تمام هیاهویش یک سال تمام می گذرد و کمتر کسی با خود می پنداشت که ویروسی بتواند پای علم جهان را فلج کند، تا درنهایت بعد ازگذشت یک سال، دانشمندان لنگ لنگان واکسنی را ارائه دهند تا نوید بخش نجات جان مردم از این ویروس همه گیر باشد.

اما واکسن کرونا که قرار بود، نجات دهنده ی جان مردم باشد، به چالشی بزرگ برای تشویش خاطر مردم تبدیل شده است. البته این امر فقط مختص ایران نیست و در تمام جهان با پخش خبرهای ضد و نقیض از نتایج واکسن های کرونا، مردم بسیاری برسر دو راهی قرار گرفته اند که واکسن بزنند یا نه؟ اما آنچه شرایط را در کشور ما کمی متفاوت تر می کند، بازار داغ شایعات و خبرهای ضد و نقیض با سناریوی از پیش نوشته شده ی رسانه ها در کشور است که هدف دیگری را دنبال می کنند. هنگامی که دولت از واکسن ایرانی رونمایی می کند، تایید علمی آن را دچار مشکل می دانند و همه چیز را بیشتر شبیه یک شوی سیاسی جلوه گر می نمایند و درست در نقطه ی مقابل هنگامی که صحبت از واردات واکسن خارجی می شود باز هم با کمک گرفتن از تمام ابزارهای رسانه، قدرت تفکر را از مردم می گیرند و با کمک گرفتن از افراد غیرمتخصص، اعتبار آن را نیز زیر سئوال می برند. البته سکوت خبری و انفعال رسانه های داخلی نیز در این میان بی تاثیر نیست.

وقتی تمام تریبون های تغذیه کننده ذهن و افکار مردم گویا از سوی آن طرف مرزها اداره می شود که ساخت و پیشرفت واکسن کرونای داخلی با وجود این حجم از تحریم ها نادیده گرفته می شود و آنقدر که باید بولد نمی شود. در حالی که تیتر بسیاری از رسانه های خارجی ساخت واکسن کرونای ایرانی بوده است. درباره ی واردات واکسن خارجی هم، وقتی که در طول این یک سال کشورمان را تحت ظالمانه ترین تحریم ها قرار داده اند و حتی در واردات ساده ترین و ضروری ترین داروها ما را دچار مشکل کرده اند، چطور اکنون که خود به شدت در منجلاب کرونا فرو رفته اند و نیازمند آنند، این توقع را می توان داشت که آن را دو دستی تقدیم مان کنند.
در مورد واردات واکسن روسی که هم بسیاری از هموطنانمان کارشناس واکسن شده اند و حتی کار به اظهار نظر سلبریتی های مجازی هم رسیده بود،همچون خود درمانی ایرانی ها که در مصرف دارو شهره اند، اظهارنظر درباره ی واکسن کرونای روسی هم نقل و نبات هر مجلسی بود. البته مسئله تنها واکسن کرونا نبوده و نیست. سال هاست که دربسیاری از حوزه ها تنها حرف و نظری که خریدار ندارد، نظرات کارشناسان ذیربط است و گویا مدت هاست که اعتماد ملی خدشه دار شده است و این هیاهوی رسانه هاست، که قدرت تفکر مخاطب را در دست گرفته است و تولید واکسن ایرانی هم همچون سایر تولیدات ایرانی در سایه ی مظلومیت و بی توجهی قرار گرفته است.

هنگامی که در کیت‌های تشخیص کرونا به درجه‌ ای از پیشرفت رسیده‌ایم که به ایتالیا، آلمان و فرانسه هم این کیت‌ ها را صادر کرده‌ ایم، این امر نشان می‌دهد که استانداردهای جهانی را داریم و در تولید واکسن کرونا نیز موفق بوده‌ ایم. ملت ایران گویا بار دیگر در برهه ای حساس قرار گرفته است که امید آن می رود که دست به دست هم با تکیه برتوان دانشمندان ایران و تعهد و همت مسئولان در واردات واکسن خارجی این مرحله را نیز پشت سر بگذاریم.

 

سیده مینا دیوبند سر دبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63304

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن