یادداشت

وقتی جذب سرمایه گذار اولویت ندارد!!!!!!!!!

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان و مشاور کنونی استاندار در 7 اسفند و در چهارمین ستاد سرمایه گذاری استان اظهاراتی به شرح زیر داشته است :
برای پاسخ گویی به سرمایه گذاران ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری به مثابه یک ضرورت است نه راهکار و باید این مهم، مورد توجه باشد.
یکی از گله‌های به حق سرمایه گذاران در استان، وجود کاغذبازی های زمان‌بر و طولانی شدن زمان پاسخ گویی است که برای حل آن، قانون گذار ایجاد پنجره واحد را پیش بینی کرده است.
دقت در پاسخگویی به استعلام ها نافی سرعت عمل در صدور مجوزها نیست.
• دستگاه ها موظفند ضمن مراعات تمامی مقررات، در پاسخ به استعلام‌ها چابک عمل کنند.
اگر معتقد به ایجاد اشتغال در سال جهش تولید هستیم، باید در نحوه مواجهه با سرمایه گذار و پاسخ به موقع، رویکرد همه دستگاه ها متناسب با این شعار باشد.
در خصوص اظهارت معاون سابق و مشاور کنونی استاندار گیلان توجه به چند نکته را ضروری می دانم.

1- جذب سرمايه گذاري عاملی مهم و تاثيرگذار در پيشرفت و رونق اقتصاد استان گیلان است. سرمايه گذاري در هر استان تحت تاثير مجموعه اي از عوامل کلان کشور و عوامل خاص آن استان است. اگر در استان سرمايه گذاري در حد و اندازه لازم صورت نگيرد، رشد اقتصادی کند يا متوقف مي شود و این موضوع بسیار با اهمیتی است که باید درک گردد.

2- پژوهش های انجام شده نشان می دهد وضعيت توسعه زيرساخت هاي سرمايه گذاري، وضعيت ريسک (عدم امنيت) سرمايه گذاري، نگرش سازمان ها و موسسات دولتي نسبت به سرمايه گذاري ، وضعيت قوانين و مقررات سرمايه گذاري ، فرهنگ عمومی و … بر جذب سرمايه گذاري تاثير زيادي دارند.

3- از مهم‌ترین مزایای پنجره واحد الکترونیکی، حذف تشریفات زائد اداری و تسهیل تجارت، کاهش چشم گیر زمان و هزینه‌های تجارت و بهبود رتبه تجارت فرامرزی، شفافیت اطلاعات و حذف انحصار اطلاعات، دسترسی آسان و یکسان ارائه اطلاعات و خدمات به ذی‌نفعان (جریان آزادتر اطلاعات تجاری) است.

4- من به پایگاه خبری سرمایه گذاری چند استان از جمله استان فارس مراجعه کرده ام، پنجره واحد الکترونیکی سرمایه گذاری راه اندازی شده است و به فعالیت مشغول است پرسشم این است که طی این سال ها جز جلسه و بازید و مصوبات متعدد که حتی بانک ها از آن تبعیت نمی کنند چه کاری انجام شده است ؟

5- من به این نتیجه رسیده ام که هم سیستم اجرایی استان به دلایل عدیده قابلیت جذب سرمایه گذار ندارد و هم هاضمه دستگاه های اجرایی استان میل و رغبتی به سرمایه گذار بخش خصوصی ندارند و با بودجه دولتی در اختیار خود، مدیریت می کنند و جز هزینه ، کاری از دست شان بر نمی اید و فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری در استان از دست می رود. حتی برای حفظ کارآفرینان و بنگاه های استان ، موانع زیادی از جمله بانکی وجود دارد.

6- بدون تردید با بودجه دولتی و بی توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه ای در استان شکل نمی گیرد؛ بنابراین، بهتر است به جای بازدیدهای سرزده ، جلسات بی حاصل ، لابی ها و سفرها و … فرایندها اصلاح و بسترها فراهم گردد تا سرمایه گذار محترم شمرده شود و از استان فراری داده نشوند؟

* نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83281
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن